Krisetid i Europa
Natt til torsdag 24. februar 2022 gikk Russland til militært angrep på Ukraina. Flere ukrainske byer har blitt angrepet, og mange mennesker er på flukt.
Sjefen for NATO, Jens Stoltenberg, holdt en tale til folket dagen etter Russlands invasjon av Ukraina. I talen sa han blant annet: «Vi har nå krig i Europa i et omfang som vi trodde hørte historien til». Det kan være komplisert å forstå bakgrunnen for konflikten mellom Russland og Ukraina, og det vil være hensiktsmessig å skaffe informasjon om konflikten fra ulike hold. FN og NRK skole sine nettsider gir oversiktlig informasjon om konflikten som kan brukes i undervisningssammenheng.
Når krigen settes på dagsorden i norskfaget, kan det være relevant å se til beskrivelsene av de tverrfaglige temaene. Både det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring vektlegger tekstarbeid der elevene skal lese tekster for å få innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer, samtidig som elevene også skal få anledning til å uttrykke egne meninger, tanker, følelser og erfaringer. Under løfter vi fram to dikt med tilhørende oppgaver. I tillegg viser vi til et undervisningsopplegg som er utarbeidet av en lærer i Trondheimsskolen. Mot slutten av ressursen gir vi eksempler på ulike skriveoppgaver. Noen av disse oppgavene vil kreve et felles forarbeid i klassen, mens andre tar mer utgangspunkt i elevenes umiddelbare tanker og refleksjoner.
Arbeid med «Dikt for presidenter» av Simon Stranger
Tips
- Gå inn på «Dikt for presidenter» av Simon Stranger på boktips.no og les diktet for klassen, eller skriv det ut og la elevene lese det på ark.
Oppgaver til diktet «Dikt for presidenter»
- Hva handler dette diktet om?
- Hvilke tanker gjør du deg når du leser dette diktet?
- Finner du en kontrast i første strofe av diktet? Hvilken virkning får denne kontrasten? Begrunn svaret ditt.
- Hvilke verb finner du i diktet? Hva gjør verbene med teksten? Begrunn svaret ditt.
- Skriv ditt eget «Om noen bare kunne»-dikt, eller skriv videre på Simon Stranger sitt dikt.
Arbeid med diktet «Morgonfuglen» av Frode Grytten
Tips
- Gå inn på «Protestsongar av Frode Grytten» på oktoberjournal.no og les diktet «Morgonfuglen» høyt for klassen, eller skriv det ut og la elevene lese det på papir.
- Alternativt kan dere se videoen under, der Frode Grytten framfører diktet til musikk.
Oppgaver til diktet «Morgonfuglen»
- Hva handler dette diktet om?
- Hvilke tanker gjør du deg når du leser dette diktet?
- Diktet har tittelen «Morgonfuglen». Hvordan tolker du denne tittelen? Begrunn svaret ditt.
- Gjentakelse blir brukt som virkemiddel i diktet. Hvilken virkning har dette virkemiddelet? Underbygg svaret ditt med eksempler fra diktet.
- Hvordan forstår du disse verselinjene:
Nokre sivile tap må reknast inn
eit par tusen ungar
eit par tusen gamlingar
eit par tusen gravide
Det kan også være relevant å arbeide med krigslyrikk fra 2. verdenskrig, som for eksempel Arnulf Øverlands «Du må ikke sove», Nordahl Griegs «Til ungdommen» eller Halldis Moren Vesaas «Tung tids tale».
Kritisk tilnærming til tekster fra sosiale medier og nyhetsbildet
Krigshandlingene i Ukraina har ført til en enorm mediedekning, og vi kan lese og se nyheter fra krigen døgnet rundt, både på TV, internett og i sosiale medier.
Dekningen av krigen har vist at vi ikke kan stole på informasjonen som blir gitt. Det er derfor viktig å bevisstgjøre elevene på at de må forholde seg kritisk til ulike ytringer og medieoppslag fra begge sider av konflikten.
Tips
- Lærer Mari-Jeanne Schjetne fra Blussuvoll ungdomsskole har laget et fint opplegg om ordets makt i krigføringen. Du kan laste ned undervisningsopplegget «Ordets makt» her.
Tenkeskrivingsoppgave
Velg deg ett eller flere av bildene under, og skriv ned tankene du får når du ser på bildet/bildene.
Dette er lisensfrie bilder delt av depositphotos.com. Mange flere finnes i dette bildearkivet.
Andre skriveoppgaver
- Skriv en appell der du ber om at krigshandlingene må stoppe nå!
- Skriv en tekst der du reflekterer over hvilken rolle internett og sosiale medier spiller i krigen.
- Skriv en tekst der du reflekterer over hvordan det oppleves når naboer, slekt eller venner plutselig befinner seg på hver sin side av konflikten.
- Nabolandene til Ukraina står nå klare for å ta imot flyktningestrømmen som kommer fra Ukraina. Se for deg at du er en av dem som hjelper flyktningene. Skriv en tekst der du reflekterer over hva flyktningene som kommer vil trenge.
- Tenk deg at du er en journalist som oppholder deg på grensen mellom Polen og Ukraina. Skriv en nyhetsreportasje som beskriver situasjonen for flyktningene fra Ukraina.
- Tenk deg at du må flykte sammen med familien din. Skriv en tekst der du skildrer flukten. Bruk tittelen «På flukt».
- Skriv en fagartikkel der du forklarer hvorfor det er krig i Ukraina.
- Nyhetsbildet er preget av krigen i Ukraina, og vi er konstant eksponert for heftige krigsscener. Skriv en tekst der du reflekterer over hva det gjør med barn og unge å være eksponert for slike traumatiske nyheter.
Fremhevet bilde av: pav2@ukr.net (lisensfritt).
Hjelp oss å bli bedre!
Hvordan synes du fordelingen mellom teoriske perspektiver og læringsaktiviteter er i denne ressursen?