En analyse av metoden STL+ slik den er beskrevet i håndboka
Hvordan er skriveopplæringen og forståelsen av skriving framstilt i metoden STL+?
Å skrive seg til lesing med talesynte (STL+) er en metode som mange skoler og kommuner har valgt å satse på. For å få innsikt i hva denne metoden innebærer, har forfatteren av denne artikkelen foretatt en analyse av boka STL+ Håndbok. Å skrive seg til lesing med talesyntese – Sandvikenmodellen (Wiklander & Sjödin, 2016). Dette er ei bok som mange lærere bruker som manual for sitt arbeid med metoden.
Formålet med artikkelen er å vurdere hvordan skriveopplæringen blir framstilt og hvilke språksyn som kommer til syne i boka. Artikkelforfatteren har også ønsket å se på hvor tro STL+ er til STL som er metodens uttalte opprinnelse.
Artikkelen er publisert i Bedre skole nr.1/2020.
Publisert år: | 2020 |
Antall sider: | 6 sider |
Forfattere: | Iris Hansson Myran |