
Oppfinnelser og læringsfremmende vurdering i begynneropplæringen
Læringsfremmende vurdering spiller en viktig rolle i begynneropplæringen, spesielt innen lesing og skriving. Når elever får konstruktive tilbakemeldinger som hjelper dem videre i læringsprosessen, øker både motivasjonen og mestringsfølelsen.
På første trinn er det viktig å gi elevene trygge rammer for skriving, slik at de får eksperimentere med bokstaver, ord og setninger, samtidig som de utvikler forståelse for tekststruktur og kommunikasjon. Gjennom systematisk arbeid med vurdering og samtaler om tekst blir elevene bevisste på egne skriveferdigheter, og hvordan de kan forbedre tekstene sine.

Om undervisningsopplegget
Dette undervisningsopplegget er utviklet med inspirasjon fra bildeboka Jakob og Neikob og tidsmaskinen. Bildebøker er en verdifull ressurs i begynneropplæringen fordi de kombinerer tekst og bilder som støtter forståelsen, stimulerer språkutviklingen og skaper engasjement hos elevene. Temaet oppfinnelser gir en spennende inngang til kreativ tenkning, problemløsing og utforsking av hvordan ting fungerer. Gjennom å skrive om sine egne oppfinnelser får elevene anledning til å utvikle både språk, fantasi og evnen til å strukturere en enkel tekst. Denne ressursen inneholder et helhetlig undervisningsopplegg som lar elevene arbeide med lesing, skriving og refleksjon. Gjennom ulike oppgaver får de øve på å uttrykke ideer skriftlig, kombinere tekst og illustrasjoner, samt reflektere over egen læring. Ressursen inkluderer også verktøy for egenvurdering, læringsfremmende respons og samtalespørsmål som kan støtte undervisningen.
Gjennomføring av undervisningsopplegget
Høytlesning
Undervisningsopplegget starter med at læreren leser Jakob og Neikob og tidsmaskinen høyt for elevene. Dette kan gjennomføres slik:
- Skap nysgjerrighet: Start med å vise forsiden og la elevene gjette hva boka handler om.
- Aktiv høytlesing: Underveis i lesingen kan læreren stoppe opp og stille spørsmål som:
Hva tror dere vil skje videre?
Hvorfor sier Neikob alltid nei og Jakob alltid ja?
Hva tror dere en tidsmaskin kan gjøre? - Samtale etter lesingen: Snakk sammen om handlingen, karakterene og hva en oppfinnelse er.
Målet med høytlesingen er å gi elevene en felles leseopplevelse, utvikle forståelse for fortellingens struktur og inspirere dem til å tenke kreativt rundt oppfinnelser.
Forberedelse til skriveoppgavene
Etter høytlesingen av boka, og samtaler om innholdet, er det viktig å legge til rette for at elevene får reflektere over det de har hørt. Før de begynner å skrive, kan læreren bruke følgende tilnærming:
- Felles samtale: Diskuter hva en oppfinnelse er, og la elevene komme med eksempler på oppfinnelser de kjenner til. Her kan barna se en kort film fra Patentstyret som forklarer hva som kjennetegner en god oppfinnelse. Filmen er hentet fra Tid for lesing SFO.
- Tankekart: Samle ideer i et felles tankekart der elevene får komme med forslag til oppfinnelser de selv kunne tenke seg å lage.
- Modellering: Læreren kan vise hvordan en enkel beskrivelse av en oppfinnelse kan skrives ved å tenke høyt og skrive på tavla.
- Setningsstartere: Gi elevene støtte gjennom setningsstarter som «Jeg har funnet opp en ...» eller «Den kan ...» for å senke terskelen for å komme i gang med skrivingen.
- Kriterier for egenvurdering: Gjennomgå og utarbeid egenvurderingskriterier for skriveoppgaven sammen med elevene.
Gjennom denne forberedelsen får elevene et solid grunnlag før de selv setter i gang med å skrive.
Skriveprosess
Elevene får muligheten til å velge den skriverammen som best passer deres behov og forutsetninger. Dette fremmer tilpasset opplæring og gir rom for aktiv elevmedvirkning, da elevene kan gjøre valgene som styrker deres læringsprosess. Eksempler på slike skriverammer kan være rammer med startsetninger for å hjelpe elevene i gang, rammer med plass til tekst for de som ønsker en strukturert tilnærming, eller rammer med større tegneplass for de som ønsker å illustrere ideene sine og forklare med kort tekst.
Når elevene bruker både verbaltekst og tegning så skaper de multimodale tekster. Gjennom å samtale med elevene kan læreren bidra til refleksjoner om hvordan elevene ønsker å fremstille eller vise frem oppfinnelsen sin. En kan gi elevene spørsmål som:
- Hvordan ønsker du å fremstille / vise frem oppfinnelsen din?
- Hvordan kan du vise frem hvordan oppfinnelsen din ser ut?
- Er det noe spesielt med oppfinnelsen du vil vise frem?
- Vil du vise hva som skjer når noen bruker oppfinnelsen din?
- Vil du vise / demonstrere hvordan den brukes?
- Vil du vise frem hvordan noe ser ut / resultatet man kan oppnå når noen bruker oppfinnelsen din?

Nederst i ressursen finner du forslag til skriverammer som kan skrives ut.
Veiledning og læringsfremmende respons
Underveis i skriveprosessen får elevene støtte fra læreren gjennom læringsfremmende respons. Dette innebærer en kontinuerlig dialog mellom lærer og elev, hvor læreren ikke bare gir vurdering, men også hjelper eleven til å reflektere over og forbedre sitt eget arbeid. Læreren kan for eksempel motivere eleven til å lese gjennom det de har skrevet, stille åpne spørsmål som får eleven til å tenke på hvordan de kan forklare oppfinnelsen bedre, eller hvordan de kan finne en mer presis overskrift. Den læringsfremmende responsen bidrar til å utvikle elevenes refleksjonsevne og selvregulering i skriveprosessen, samtidig som det styrker deres forståelse av hvordan de kan forbedre tekstene sine.
Egenvurdering
Underveis i prosessen kan elevene bruke et egenvurderingsskjema med en huskeliste for teksten. Dette er ment som en støtte for elevene, slik at de enkelt kan endre og forbedre teksten sin underveis. Læreren må bruke skjema i dialog med hver enkelt elev, og kan tilpasse skjema hvis det trengs. Elevene får også mulighet til å vurdere hva de er stolte av å ha fått frem i teksten sin, samt hva de ønsker å jobbe mer med til neste gang. Denne typen egenvurdering oppmuntrer til metakognisjon, hvor elevene tar ansvar for egen læring og får innsikt i egne styrker og forbedringsområder.
Å jobbe med billedbøker sammen med de yngste elevene er ofte en takknemlig oppgave. Billedbøker med gjentagende mønster har de fleste barna erfaring med, både fra barnehagen og hjemmet.

Kameratvurdering
Når alle tekstene er ferdige, får elevene lese tekstene sine høyt og vise frem det de har tegnet. De andre elevene får muligheten til å stille spørsmål om oppfinnelsene og gi tilbakemeldinger. I tillegg får elevene i oppgave å vurdere de andres tekster ved å si noe de synes er spesielt bra med både tegningene og tekstene, noe som bidrar til kameratvurdering. Kameratvurdering er viktig for elever på første trinn fordi det gir dem muligheten til å lære av hverandre, både ved å dele sine egne ideer og ved å reflektere over andres arbeid. Når elevene gir tilbakemeldinger på hverandres tekster, utvikler de bedre språkferdigheter og lærer hvordan de kan se styrker i andres arbeid. Det fremmer også samarbeid og respekt for andres tanker og ideer, som er viktige ferdigheter for sosial utvikling.

Denne vekkerklokka spruter først vann, og den har en høytaler som fanger opp snorkelyder om du sover videre. Da spruter den bæsj!
Dette undervisningsopplegget gir en helhetlig tilnærming til skriving, lesing og vurdering for første trinn. Ved å bruke bildeboka som inspirasjon og kombinere kreative oppgaver med læringsfremmende vurdering, får elevene både støtte og utfordringer tilpasset sitt nivå. Opplegget legger til rette for at elevene utvikler skrivestrategier, refleksjonsevne og tro på egen mestring – viktige byggesteiner for videre læring.