Vurdering for alle – modul 2
I denne økta bygger vi videre på erfaringene fra mellomarbeidet og ser nærmere på hvordan vi som lærere kan tilpasse vurderingspraksisen for å sikre vurderingsgrunnlag for alle elever. Gjennom erfaringsdeling, diskusjoner og inspirasjon fra Skaun ungdomsskole vil deltakerne få mulighet til å reflektere over egne praksiser, utveksle ideer og utvikle konkrete tiltak som kan tilpasses egen skolehverdag. Målet er å løfte blikket fra individuelle tiltak til prosesser der det profesjonelle læringsfelleskapet kollektivt finner gode løsninger som i størst mulig grad sikrer vurdering for alle.
1 – Erfaringsdeling
Del deltakerne inn i grupper på tre til fire. Vurder om det er mest hensiktsmessig at gruppene er sammensatt med utgangspunkt i fag, trinn eller på tvers.
Erfaringsdeling i grupper:
- Deltakerne deler etter tur erfaringer fra den gjennomførte aktiviteten.
- Presenter kort aktiviteten Gjort-lært-lurt: Hva gjorde du? Hva lærte du av prosessen? Hva lyktes du med?
- Etter hver presentasjon reflekterer gruppa kort rundt presentasjonen. Hva tar de med seg av det som er presentert? Hva kunne vært gjort annerledes neste gang? Hvordan kan de selv gjennomføre noe liknende i sin klasse?
- Når alle på gruppa har presentert og gruppa har reflektert rundt de ulike aktivitetene, blir gruppa enige om en av erfaringene som skal deles i plenum.
Erfaringsdeling i plenum:
- En deltaker fra hver av gruppene deler sine erfaringer med resten av kollegiet. I tillegg deler deltakeren eller resten av gruppa fra refleksjonene og diskusjonen knyttet til den aktuelle aktiviteten.
2 – Vurdering for alle ved Skaun ungdomsskole
På Skaun ungdomsskole opplevde de utfordringer med en elevgruppe på åttende trinn som i liten grad hadde utbytte av den ordinære undervisningen. Som et tidsavgrenset tiltak etablerte de et alternativt undervisningstilbud der elevene fikk arbeide med praktiske oppgaver. Målet var at elevene gjennom denne tilpasningen skulle utvikle kompetanse som også kunne vurderes når de deltok i faglige sammenhenger, slik at de ved opplæringens slutt kunne gå ut av tiende trinn med karakter i alle fag.
I denne filmen møter vi noen av elevene og lærerne.
3 – Diskusjon
Diskuter i grupper med utgangspunkt i kompetansebegrepet:
«Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.»
- Hvilke tanker gjør dere dere etter å ha sett filmen?
- Hvordan argumenterer lærerne for praksisen sin?
- Hva er elevenes perspektiv på vurderingspraksisene de møter?
- Er det noe i denne filmen som utfordrer eller strider med din forståelse av kompetanse?
- Har du vært usikker på egne vurderingspraksiser som du finner støtte for i denne filmen?
- Hva må til og hvordan kan elevenes faglærere arbeide for at elevene skal få en rettferdig vurdering av kompetanse i alle fag?
- Hvordan kan du iscenesette varierte undervisningspraksiser i ordinær undervisning som legger til rette for at elevene får vise den kompetansen de selv ønsker å vise fram?
- På hvilke måter får filmen deg til å revurdere egne vurderingspraksiser?
4 – Film
Skaun ungdomsskole har de siste årene hatt et fokus på at så få elever som mulig skal få bortfall av karakter på vitnemålet etter endt grunnskoleopplæring. Dette arbeidet har gitt resultater. Samtidig legger verken lærerne eller skoleledelsen skjul på at de har støtt på en rekke dilemmaer, og at de ikke opplever at de har «knekt koden» enda.
I denne filmen diskuterer lærere og ledelsen ved Skaun ungdomsskole noen av dilemmaene med Ragnhild Sperstad Lyng fra Statsforvalteren i Trøndelag.
5 – Gruppediskusjon
Diskuter i grupper:
- Hvilke tema fra diskusjonen er mest relevante for deres vurderingspraksis?
- Fikk dere noen nye tanker?
- Blir det tatt opp noe i filmen som vi som profesjonelt læringsfellesskap på vår skole trenger å diskutere og avklare sammen?
6 – Gruppearbeid
I arbeidet med å sørge for at så mange elever som mulig har vurderingsgrunnlag i alle fag, utarbeidet Skaun ungdomsskole et notat med spørsmål knyttet til å gi vurdering for alle elever.
Arbeid i grupper:
- Les
notatet fra Skaun ungdomsskole. - Hvilke spørsmål er aktuelle for din skole, og hvordan kan de brukes?
Lag forslag til aktuelle spørsmål ved din skole. Hent gjerne inspirasjon fra Skauns spørsmål eller lag egne som dere opplever som mer aktuelle.
7 – Oppsummering
Avslutt økta med at gruppene presenterer de viktigste spørsmålene de har kommet fram til. Skoleledelsen samler alle spørsmålene og legger en plan hvordan skolen kan enes om en felles retning og felles satsning på «Vurdering for alle».