
Norskeksamen på 10. trinn
Hvordan forberede elevene til norskeksamen på 10. trinn? Hva trenger elevene å vite? Hvordan trygge elevene på eksamenssituasjonen? I denne ressursen får du informasjon om norskeksamen på 10. trinn, og tips til hvordan du som lærer kan forberede elevene dine på eksamen.
Hva er nytt med eksamen?
Som kjent, fjernes forberedelsedelen for norskeksamen fra våren 2025. Det betyr at eksamen består av en dag med eksamen i norsk hovedmål og en dag med norsk sidemål.
- Elever som er fritatt for vurdering i sidemål, gjennomfører kun hovedmålseksamen.
- Oppgavesettene på eksamensdagene består av tre oppgaver som er koblet til fagets kompetansemål på ulike måter og gir et bredt vurderingsgrunnlag av elevens samlede norskfaglige kompetanse.
- Eksamenstiden er fem timer.
- Eksamen er heldigital, det vil si at eksamensoppgaver ligger på nettsiden til eksamens- og prøvesystemet til Udir.
- Dette innebærer også at elevene leverer svar på alle eksamensoppgavene i ett dokument, som de laster opp på siste side av eksamen.
Selv om forberedelsesdagen faller bort, kan skolene vurdere om de vil gjennomføre en dag der elevene får forberede seg til eksamen.
Tips
- Her kan du lese mer om endringer av eksamen vår 2025.
- Du finner infoside om norsk hovedmål her.
- Du finner infoside om norsk sidemål her.
(Klikk for større bilde).
Eksamensveiledning
Til eksamen blir det gitt ut en eksamensveiledning. Dette dokumentet gir informasjon om gjennomføring og form på eksamen, og det er viktig at eksamensveiledningen blir gjennomgått sammen med elvene i forkant av eksamensdagen. I eksamensveiledningen står blant annet informasjon om oppgavetypene, praktisk informasjon om eksamen, bruk av hjelpemidler, kildebruk, vurdering og vurderingskriterier. Eksamensveiledninga gir mye informasjon som elevene trenger til eksamen, og kan være med på å skape en trygghet på eksamensdagen.

Å gi rammer for skriving handler om å gi elevene modeller for tekstene de selv skal skrive gjennom å bruke eksempeltekster, modellere skriveprosessen og å ta i bruk skriverammer.
Eksamensoppgavene
Eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål består av tre oppgaver. I denne delen vil vi gå gjennom oppgavetypene og si noe om hva som forventes av svar.
Oppgavetype 1
Oppgavetype 1 er en oppgavetype som i hovedsak prøver lesekompetansen til elevene. Her blir de introdusert for én eller to tekster som de skal lese på en kritisk, tolkende eller utforskende måte.
I oppgave 1 er det tre spørsmål som skal besvares. Elevene må svare i fulle setninger og vise at de forstår tekstvedlegget/-ene. På hver deloppgave er anbefalt lengde på svar oppgitt. På noen deloppgaver kan det stå «en til to setninger», mens på andre deloppgaver kan det anbefales 100 til 150 ord. Det presiseres at dette bare er en anbefaling og er ment som en hjelp for elevene til å disponere tiden sin på eksamensdagen. Gjennom svarene skal elevene vise at de har forstått teksten(e). Elevene kan for eksempel få i oppgave å finne synspunkter i teksten(e), å si noe om språket eller virkemidlene, å kommentere eller reflektere over innholdet i teksten(e).
Tips for å lykkes med denne oppgavetypen:
- Les teksten(e) nøye.
- Les oppgavene nøye og strek under instruksjonsverb i spørsmålene.
- Svar på det oppgaven spør om, og bare det.
- Skriv gjerne en kort begrunnelse der dette er nødvendig, og legg inn eksempler fra tekstvedlegget.
Oppgaven vil ha et tillegg der det står hva svaret blir vurdert etter. Dette er en hjelp til elevene når de skal se over og revidere arbeidet før de leverer.
Oppgavetype 2
Oppgavetype 2 er en oppgavetype som i hovedsak prøver skrivekompetansen til elevene, gjennom at de skal skrive en lengre, sammenhengende tekst med utgangspunkt i en oppgaveformulering. Elevene kan velge mellom to oppgaver, a eller b, og de skal kun svare på én av dem.
I denne oppgaven skal elevene bruke egne kunnskaper og erfaringer i tillegg til norskfaglig kunnskap. Elevene kan bli bedt om å skrive en skjønnlitterær tekst eller en sakpreget tekst. Det betyr at elevene enten blir bedt om å fortelle, informere, argumentere eller reflektere over et emne eller en sak.
Før eleven begynner å skrive, er det også her viktig å lese oppgaveteksten nøye. Hva er det oppgaveteksten spør etter?
Hva har eleven liggende fra tidligere arbeid i norskfaget som kan være til nytte?
Anbefalt ordlengde som svar på denne oppgaven er en til to sider (450 til 900 ord), men eleven kan velge å skrive kortere eller lengre.
Tips for å lykkes med denne oppgavetypen:
- Les oppgaven nøye. Hva ber oppgaven om?
- Planlegg teksten ved å skrive ned ideer, stikkord eller tankekart.
- Ha strategier for å komme i gang med å skrive.
- Revider teksten etter punktene som forteller hva svaret vurderes etter.
- Les over teksten til slutt.
Det er en fordel å lese over teksten når en begynner å bli ferdig. Da kan eleven stille seg selv disse spørsmålene:
- Har teksten en overskrift?
- Har teksten en god struktur med innledning, avsnitt og avslutning?
- Holder teksten seg hovedsakelig til ett tema per avsnitt?
- Er det en god sammenheng i teksten? Hvordan innledes avsnittene og setningene? Brukes tekstbindere for å binde sammen setningene?
Oppgaven vil ha et tillegg der det står hva svaret blir vurdert etter. Dette er en hjelp til elevene når de skal se over og revidere arbeidet før de leverer.

Oppgavetype 3
Denne oppgavetypen prøver både lese- og skrivekompetansen til elevene. Oppgave 3 går ut på at eleven skal skrive en lengre sammenhengende tekst, med utgangspunkt i ett eller flere tekstvedlegg. Tekstvedleggene kan være både skjønnlitteratur og sakprosa, og elevene kan bli bedt om å reflektere over spørsmål som handler om språk, form og innhold i teksten.
Før eleven begynner å skrive, er det viktig å lese oppgaveteksten nøye. Hva er det oppgaveteksten spør etter? En nyttig strategi siden eksamensoppgavene er digitale, er å kopiere oppgaveteksten inn i et tekstbehandlingsprogram og fargekode de ulike delene i oppgaveteksten. En farge for verb, en farge for tema, en tredje for tekstvedlegg eller eksempler.
Også i denne oppgavetypen er det viktig å lese oppgaven nøye og spørre om hva eleven har liggende fra tidligere arbeid i norskfaget som kan være relevant for denne oppgaven.
Formuleringa av oppgaveteksten vil også kunne gi noen føringer for hvordan det ferdige svaret kan struktureres. Dersom oppgaven for eksempel ber om å gjøre rede for og å reflektere, tolke eller sammenligne, da er det også naturlig å strukturere teksten etter denne rekkefølgen.
Oppgavetype 3 skal altså besvares med utgangspunkt i tekstvedlegg. I disse oppgavene er det derfor en forutsetning at tekstvedleggene kommer fram i svarene, særlig hvis dette er uttrykt i oppgaveformuleringen. Bruk av tekstvedlegg skal vise at eleven har forstått tekstvedlegget, og vedleggene skal være med på å underbygge påstander som eleven fremmer i teksten sin. Dette kan for eksempel være virkemiddelbruk, retoriske appellformer eller hovedsyn i tekstvedleggene. Elevene kan selvfølgelig også bruke andre kilder i besvarelsen sin. De må oppgi kildene de bruker, også tekstvedlegg, i oppgaven.
Det er viktig at elevene strukturerer svaret sitt. Det er forventet at svaret skal være leservennlig og følge en forventet struktur, med innledning, hoveddel og avslutning. Anbefalt svarlengde vil være 250 til 350 ord. Vi vil poengtere at dette er veiledende og at elevene selv velger hvor langt de skal skrive.
Før elevene leverer, er det lurt å revidere teksten etter punktene som forteller hva svaret vurderes etter.
Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Forberedelse til eksamen
Selv om forberedelsesdelen er fjernet, vil vi presentere forslag til hvordan lærer kan forberede elevene på eksamen. Forslagene bygger på kjente metoder mange norsklærere arbeider etter, men som det kan være greit å repetere i tida fram mot eksamen.
Arbeide med tidligere eksamensoppgaver
Arbeid med tidligere eksamensoppgaver kan være en viktig del av forberedelsen til eksamen. Beskrivelsen av oppgavetypene over gir retning for hva elevene bør gjøres oppmerksomme på.
La for eksempel elevene samarbeide og samtale om hvordan de kan avkode oppgaveteksten og hvordan de ville ha gått fram for å løse oppgavene. De kan også samarbeide om hvordan de kan lese og bruke tekstene som tilhører oppgavene.
Dere kan også lese og snakke om tekstene i fellesskap i klasserommet. Du som lærer kan modellere for elevene hvordan de kan notere ned umiddelbare stikkord om tema, virkemidler og assosiasjoner de får til de ulike tekstene, og vise fram hvordan de kan bruke disse når de skal besvare oppgavene.
Skrivestrategier
En annen inngang kan være å vende blikket mot skriving og skrivestrategier. Dere kan for eksempel utforske hvordan elevene kan bruke ulike planleggingsverktøy som tankekart, skriverammer og setningsstartere for å planlegge teksten de skal skrive på eksamen.
Det er også viktig å hjelpe elevene med å legge en strategi for eksamensdagene. Hvordan avkoder de skriveoppgavene? Hvordan kan de bruke skriverammer? Hvordan reviderer de egen tekst før innlevering? Det kan også være nyttig å be elevene om å gå gjennom tidligere skriftlige arbeid i norskfaget og se på tilbakemeldingene de har fått der. Utfra disse tilbakemeldingene kan elevene lage en personlig sjekkliste, som de tar med til eksamen. Dette kan støtte dem i revisjonsarbeidet før eksamen leveres inn.
Bruk av relevante hjelpemidler
Det er lurt å sikre seg at elevene har bokmerket ordlister som kan brukes på eksamen, for eksempel ordbokene.no og lexin.no, og la elevene øve seg på hvordan disse brukes. I tillegg kan det være lurt å friske opp hvordan elevene best kan benytte seg av rettskrivingsfunksjonene i tekstbehandlingsprogram. I dagene før bør dere også sikre at elevene har den programvaren som trengs på eksamensdagen, og at de kan lagre og finne igjen dokumenter på datamaskinen sin.
Sjekkliste på eksamen
Her er en sjekkliste som kan være kjekk å ha foran seg på eksamensdagen. Denne bør eleven gå gjennom før oppgavene leveres inn.
- Har du svart på alle oppgavene, og skrevet hvilken oppgave du har valgt på oppgave 2?
- Har du skrevet svar i hele setninger på oppgave 1?
- Har du skrevet svar en sammenhengende tekst på oppgave 2 og 3?
- Har besvarelsen en passende lengde?
- Har du svart på det de ulike oppgavetekstene ber om? Hvis oppgaveteksten ber om flere ulike ting, har du svart på alle?
- Sjekk en ekstra gang at du ikke har brukt ditt eget navn i oppgavene.
- Merk dokumentet med kandidatnummer.