Veiledet skriving i praksis
På Charlottenlund barneskole får de yngste elevene veiledning mens de skriver.
Charlottenlund barneskole lar elevene skrive fra skolestart, og for å støtte alle elevene der de er i sin skriveutvikling, har skolen valgt å bruke metoden veiledet skriving. Det blir gjennomført hele skrivedager som organiseres i ulike stasjoner. Ved undersøkelsesoppgaver som for eksempel det å forske på nyper har disse stasjonene blitt brukt:
- forske/tegnestasjon
- skrivestasjon (lærerstasjon)
- gjøre ferdig stasjon
- Lego
- perling
- leke avis.
Forske- og/eller tegnestasjonen
For å ha noe å skrive om må elevene ha en eller annen form for fellesopplevelse. I dette eksemplet er fellesopplevelsen det å forske på nyper. For at elevene skal få mulighet til å forske og tegne før de kommer til skrivestasjonen (lærerstasjonen), er det en stasjon mer enn det er elevgrupper. Elevene får på den måten forberede seg til skrivestasjonen, og alle gruppene får gjennomført tegnestasjon/forskerstasjon, skrivestasjon og gjøre-ferdig-stasjon.
På forskerstasjon kan elevene for eksempel undersøke nyper og tegne på samme stasjon, før de så går videre til skrivestasjonen. På forskerstasjonen har elevene tilgang til kniv, skjærefjøl, lupe og nyper i ulike farger. Elevene skjærer opp nypene og studerer dem nøye gjennom lupen. Flere blir opptatt av å skjære opp nypene i veldig små biter. Etter hvert som nypene blir mindre og mindre, øker risikoen for at de skjærer seg, og elevene må bli minnet på at de også skal tegne fra forsøket. Noen tegner en stor nype på arket sitt, mens andre tegner alle bitene de har delt nypene opp i. Etter hvert finner de fleste ut at frøene inni nypene gir kløe. Forskjellige nyper er gjenstand for nærstudier. Alle gjør det på sin måte. Noen tegner med sterke farger og uttrykkene blir veldig forskjellige. En tegner en nype så stor at den ikke får plass i tegneruten, og den blir farget dyprød. Flere tegner alle de tre type nypene de har fått til studien sin. Andre tegner nype og danderer utstyret de har brukt til undersøkelsen rundt omkring nypen.
Skrivestasjonen (lærerstasjon)
Skrivestasjonen er der hvor selve veiledninga foregår. Her ligger bokstavhjelpere,skriveutstyr og post-it-lapper. Elevene har med seg arket sitt med en tegning fra forskerstasjonen. Læreren henvender seg til elevene etter tur og spør hva de vil skrive til overskrift på arket sitt. I starten av første klasse, så vil de aller fleste elevene ha behov for mye støtte. Da kan for eksempel det at lærer skriver ned det elevene ønsker å formidle være et nyttig stillas. Lærer lyderer og modellerer for eleven hvordan hver enkelt lyd har en bokstav som til sammen blir til ord og setninger. Dette kan for eksempel skrives ned på post-it-lapper. Under nedskrivinga bør eleven oppfordres til å delta aktivt.
Spørsmål til eleven om hva de vil skrive driver arbeidet videre. Elevene svarer og kommer med ulike forslag. Noen svarer raskt, andre trenger litt tid til å tenke før de formulerer svaret sitt. Det går an å hoppe litt fram og tilbake mellom elevene slik at alle får den tiden de trenger til å komme fram til hva de vil skrive. Det kommer alltid svar fra elevene, for alle har noe på hjertet etter at vi har gjort jobben med førskriving (forska på nyper) på en måte som motiverer. Tiden det tar, før de formulerer en setning eller et utsagn, er ulik. Noen kopierer ved at de sier at de vil skrive det samme som en annen på gruppa, mens andre skriver selvstendig på sine tekster.
Ved skolestart er skrivestasjonene et veldig travelt sted for læreren, for da er det mange som har behov for mye støtte. Ut over året hender det at elevene hjelper hverandre, mens læreren er fordypet i samtale med en av de andre. For eksempel spratt en elev opp fra plassen sin og grep tusjpennen og skrev det ordet medeleven spurte han om på storblokka som stod rett ved skrivestasjonen. Lærerens rolle endrer seg ut over året og avhengigheten av støtte til elevene avtar. Lærerstasjonen gir da mulighet til å gå i dialog med elevene og tekstene deres. Ved å be om å få lese det eleven har skrevet, kan læreren gi muntlig respons og stille spørsmål til teksten som bringer eleven videre i sin skriveutvikling.
Gjøre-ferdig-stasjonen og aktivitetsstasjoner
Det er ikke alltid at elevene blir ferdig med teksten sin på skrivestasjonen. Skrivearbeidet avsluttes derfor på gjøre-ferdig stasjonen. Denne stasjonen er ikke lærerstyrt, men elevene har fått et grunnlag for å arbeide videre med teksten sin. De første gangene kan de ha med seg en lapp fra læreren slik at de kan jobbe selvstendig med teksten sin. På lappen er det skrevet en tekst som eleven har diktert, og som læreren har skrevet ned i samarbeid med eleven. De elevene som kan skrive selv, kan fortsette med det og fullføre teksten sin på denne stasjonen.
Leke-avis-stasjon
Stasjonen som oftest vekker mest begeistring er «leke avis». På denne stasjonen skal elevene leke og styre leken selv. Lage avis og leke avis er for unge elever to helt forskjellige ting. Det magiske ordet leke gjør at barna blir helt selvstyrte og tegner, skriver og limer med stor iver. Introduksjonen på denne stasjonen er derfor viktig – hvis du som lærer sier at elevene skal lage avis, så forventer elevene at du skal instruere dem, fortelle dem hva de skal gjøre og hvordan de skal gjøre det. En av studentene vi hadde i praksis, brukte formuleringen lage avis, og elevene produserte ingen ting fordi de forventet at noen skulle fortelle dem hva de skulle. gjøre. Det spennende med denne stasjonen er at den kan gjentas hver gang det er veiledet skriving. Den er selvdifferensierende, åpen og innbyr til kreativ utfoldelse, der skriving på egen hånd er kjernen i leken. Det er det Rutt Trøite Lorentzen (2001) kaller et skrivestimulerende miljø. Leken er tatt inn som en viktig del av den kreative bruken av skriften. På samme tid er læreren helt fri til å konsentrere seg om lærerstasjonen og den veiledet skrivinga.
Aktiviteten foregår på gulvet. Her ligger det en to meter lang remse av brunt innpakningspapir på gulvet. En bunke med hvite ark, fargeblyanter, lim og sakser og rollekort. På rollekortene står det journalist, nyhetsredaktør, tegner eller annonsekonsulent og så videre. Til å begynne med får elevene hjelp til å lese det som står på rollekortene. Ofte er det en lesekyndig elev i gruppa som tar seg av den saken. På avis-stasjonen kan elevene skrive om ulike nyhetshendelser, intervjuer, sport, værmeldinger og så videre
LEGO eller perling
Aktivitetsstasjonene med LEGO eller perling er stasjoner som gir rom for kreativitet og motorisk trening. Det kan også være fint å gi elevene for eksempel konkrete konstruksjonsoppgaver knyttet til disse stasjonene.
Elevtekster
Tips
- Flytskjema som viser rullering på stasjonene.
- Hvordan bruke stasjonsundervisning? En forelesning fra Språkløyper.
Metodisk opplegg til «Forske på nyper»
Mål:
Elevene skal få erfaring med at å skrive er en måte å bevare kunnskap på. Man skriver forskjellig for ulike formål. En beskrivelse kan lære andre noe om et fenomen i naturen.
Utstyr til forsker- og tegnestasjonen
- nyper
- kniv
- skjærefjøl
- ark
- lupe
- tegnesaker.
Utstyr til skrivestasjonen
- bokstavhjelpere
- blyanter
- viskelær
- papirlapper.
Som start får elevene se bilder av rosebusk med roser og rosebusk med nyper på Smartboard. Lærer stiller spørsmål til elevene for å skape interesse: «Hva ser dere her? Går det an å føle det? Har det noen lukt eller smak? Kan vi høre det? Hva vet vi om dette?» Stikkord blir skrevet ned på tavla/storblokka med utgangspunkt i barnas svar. Før det praktiske arbeidet med å skjære opp nypene starter, får elevene instruksjon i å bruke kniv. Læreren viser hvordan man holder kniven og hvordan man skjærer med den. På forske- og tegnestasjonene blir barna fortalt at de skal undersøke nyper og tegne det de ser. Elevene får nyper som de undersøker nøye. Kniv, lupe og skjærefjøl er tilgjengelig for elevene.
Ved lærerstasjonen skal elevene skrive slik at de som leser det, kan forstå hva en nype er uten å ha sett en. Læreren kan følge opp den enkelte eleven ved å stille spørsmål som kan lede eleven videre i skrivingen: «Hva gjorde dere med nypene? Har du sett godt på nypen? Tenk på en interessant ting å skrive om nyper. Hva kan være en god første setning? Hvordan kan vi fortsette? Har teksten din en overskrift?» En variant av dette er å prøve å la barna samtale om nyper og hva de fant ut da de undersøkte nypene, før vi setter i gang skrivinga.
Presentasjon skjer i dette tilfellet ved at elevene får vise fram tegningene sine og lese teksten for resten av gruppa. Kan hende må læreren hjelpe til med lesinga for mange enda. Også dette arbeidet gjør seg godt på veggen i klasserommet.
Om prosjektet
- Artikkel: «Veiledet skriving» i Bedre skole.
- Prosjektrapport og prosjektbeskrivelse.
- Artikkel: An Effective Framework for Primary-Grade Guided Writing Instruction.
Skrivesenteret har laget en språkløyper-ressurs om skriving i begynneropplæringa som viser hvordan en kan møte elevene der de er i sin skriveutvikling. Ressursen viser også hvordan en kan bruke ulike tilnærminger til skriving og hvordan en kan jobbe med skriving i ulike fag allerede fra første klasse.
Artikler om bokstavinnlæring:
- Aftenposten: Ett år på alfabetet er for lang tid.
- Språkløyper: Raskere progresjon i bokstavinnlæringen.