Skrivesenteret i internasjonalt vlogg-samarbeid
Tilslag på Erasmus+-prosjekt på ILU
Prosjektet Vlogging Beyond Classrooms (ViBes) tildeles 250.000 €.
ViBes er et toårig samarbeidsprosjekt mellom NTNU, Dublin City University og tre barneskoler, i Norge, Irland og Belgia.
Prosjektet koordineres av NTNU og er et ILU-samarbeid mellom Skrivesenteret, ved Carl Eltervaag og Esben Kamstrup, og norskseksjonen ved Sindre Dagsland og Even Igland Diesen.
ViBes retter seg mot elever på mellomtrinnet der vlogg (videoblogg) brukes som en metode og et verktøy for læring. Formålet med prosjektet er å inspirere skoler til å utforske vlogging for å oppnå en mer variert og inkluderende undervisningspraksis.
Motivasjon for elever, oppdagelse for lærere
Skrivesenteret har tidligere utviklet undervisningsopplegg med vlogg som tema, både på barneskole, ungdomsskole og yrkesfag. Erfaringene fra disse prosjektene viste at elever ble motiverte for læring når de fikk bruke et språk og en kommunikasjonsform de kjente godt fra før, fra sosiale medier og strømmeplattformer.
Lærerne som var involvert i prosjektene ga tilbakemelding om at de oppdaget ny kompetanse hos elevene sine som ellers ikke kom til syne i mer tradisjonelle læringsaktiviteter.
Media & Learning
Skrivesenteret presenterte vloggprosjektene sine på konferansen Media & Learning i 2023. Her møtte de en barneskolelærer fra Dublin som selv hadde erfaring med vlogging med elevene sine. Begge parter hadde tilsvarende positive erfaringer med vlogging på lokalt nivå.
Vi bestemte oss for å utforske og videreutvikle kunnskap om vlogging på et internasjonalt nivå.
Brevvenner i en digital tid
NTNU og DCU utvikler et undervisningsopplegg i tett samarbeid med barneskolene som skal delta i prosjektet. Gjennom et skoleår skal sjettetrinnselever fra Norge, Irland og Belgia bli kjent med hverandre gjennom å utveksle vlogger om temaer som er relevante for dem. Målet er at elevene utvikler digitale ferdigheter, og at de tilegner seg interkulturell kompetanse gjennom å få belyst temaer fra flere perspektiver.
I prosjektets andre år vil resultater og erfaringer fra vlogg-utvekslingen benyttes i større skolenettverk, en mini vlogg filmfestival, og via en nettside som har som mål at skoler rundt om i verden blir nysgjerrige på vlogg og knytter kontakt med hverandre – som digitale brevvenner på tvers av land og kulturer.