Samtykkeskjema for forskning på ViBes

Vlogging Beyond Classrooms (ViBes): Forskningsprosjekt om vlogging og samarbeid i undervisning
Kjære foreldre,
Vi ønsker å informere dere om vårt prosjekt og be om tillatelse til å samle inn materiale fra barnas arbeid i forbindelse med vårt pågående forskningsprosjekt. Prosjektet innebærer å undersøke samarbeid om produksjon av videoblogger (vlogger) i skolen, som en del av Erasmus+-prosjektet kalt ViBes.
Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom forskere fra Institutt for lærerutdanning ved NTNU, Dublin City University, Skrivesenteret (NTNU), og lærere fra Kattem skole, Talbot SNS og VBS Ourodenberg. Kattem skole og de involverte lærerne er spesielt valgt som samarbeidspartnere på grunn av deres erfaring med tverrfaglige storskala prosjekter. NTNU er institusjonen som er ansvarlig for forskningsprosjektet.
Mindreårige under 15 år trenger foreldrenes samtykke for å delta i forskningen, i tillegg til eget samtykke. Undervisningen og aktivitetene i prosjektet inngår i den ordinære undervisningen ved skolen. Samtykket vi ber om her gjelder deltakelse i forskningsdelen av prosjektet.
Vi planlegger å samle inn ulike typer data: elevenes tekster og innspilte vlogger, observasjoner av samarbeidsaktiviteter og opptak av elevenes arbeidsprosesser. Vi er interessert i hvordan elever jobber i kreative prosesser. Innsamlingen av materiale vil finne sted i undervisningsøkter knyttet til vlogg-aktivitetene og forberedelsene til disse, hovedsakelig i perioden november - juni (2024–2025). Vi vil ikke gjøre opptak av undervisning som involverer elever som ikke har samtykket til å delta i forskningsprosjektet. Vi ønsker også å gjennomføre intervjuer med utvalgte elever for å få deres perspektiver på prosjektet og arbeidsprosessene deres. Vi vil sikre at intervjuene, som er helt frivillige, ikke forstyrrer den ordinære undervisningen.
Vi vil kun samle inn og gjøre opptak av informasjon om elever som frivillig har samtykket til å delta i vår studie. Elever og foreldre kan når som helst trekke tilbake sitt samtykke og velge å ikke delta i forskningsprosjektet. I så fall vil innsamlet informasjon og opptak bli slettet. Det kreves ingen forklaring fra elever som ønsker å trekke seg. Dersom elever eller foreldre velger å ikke delta, vil dette ikke ha noen konsekvenser for elevens forhold til skolen, lærerne eller vurdering.
Alt innsamlet materiale vil bli behandlet med respekt og i samsvar med gjeldende nasjonale retningslinjer, lover og regler for forskning, anonymitet og personvern. Det vil dermed ikke være mulig å spore privat informasjon eller identifisere deltakere. Når vi skriver forskningsartikler om vloggeprosesser, vil ingen personlig informasjon være tilgjengelig og vloggene vil være anonyme. De som er involvert i forskningsgruppen, samt noen utvalgte masterstudenter, er de eneste som har tilgang til opptak og annet materiale. Etter prosjektperioden vil alle opptak og personopplysninger bli slettet (før 2030), med ett unntak: I samtykkeskjemaet ber vi om tillatelse til å lagre vloggen laget av barnets gruppe også etter 2030. Vi spør om dette fordi vi ønsker å opprette en database med ulike vlogger laget av elever som en del av prosjektet. Databasen vil bli brukt i forskning på vlogging og teknologi i en utdanningskontekst, og det er kun forskningsgruppen som vil ha tilgang.
Hvis du ønsker mer informasjon om prosjektet, forskernes intensjon eller bruk av innsamlet materiale, eller forskningsresultatene, kan du kontakte Esben K. Kamstrup (esben.k.kamstrup@ntnu.no).
Dine rettigheter
Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til å protestere, be om innsyn, og til retting og sletting av opplysninger vi behandler om deg. Du vil da høre fra oss innen en måned. Vi vil gi deg en god begrunnelse hvis vi mener at du ikke kan identifiseres, eller at rettighetene ikke kan utøves. Du har også rett til å klage til Datatilsynet om hvordan vi behandler dine opplysninger.
Hva gir oss rett til å behandle personopplysningene dine?
Vi behandler opplysningene om deg for formål knyttet til vitenskapelig forskning, og fordi forskningsprosjektet er vurdert å være i allmennhetens interesse.
På oppdrag fra NTNU har personverntjenestene ved Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør, vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet er i samsvar med personvernregelverket.
Hvor kan jeg finne mer informasjon?
Hvis du har spørsmål om prosjektet eller ønsker å utøve dine rettigheter, kontakt:
NTNU v/ Esben K. Kamstrup: esben.k.kamstrup@ntnu.no.
NTNUs personvernombud: Thomas Helgesen: thomas.helgesen@ntnu.no.
Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør: personverntjenester@sikt.no eller telefon +47 73 98 40 40.
Med vennlig hilsen,
Esben Kamstrup, Sindre Dagsland, Even Diesen Igland, Carl Eltervaag og resten av forskningsgruppen
Jeg har blitt informert om forskningsprosjektet og har hatt mulighet til å stille spørsmål om hva det innebærer. Jeg har snakket med mitt barn om samtykket, og jeg gir samtykke til følgende:
Vennligst fyll ut samtykke for barnet ditt i forskningsprosjektet til ViBes
English translation
Vlogging Beyond Classrooms (ViBes): Research project about vlogging and collaborative teaching.
Dear parents,
We wish to inform about our project and ask your permission to collect material from your children’s work for our ongoing research project. The project involves examining collaborative creation of video-blogs in school, as part of the Erasmus+-project called ViBes.
The research project is a collaboration between researchers from Department of Teacher Education at NTNU, Dublin City University, The Writing Centre (Skrivesenteret, NTNU) and and teachers from Talbot SNS, Kattem school (Norway), VBS Ourodenberg (Belgium). NTNU is the institution which is responsible for the research project.
Minors under the age of 15 need their parents’ permission to participate in our research, in addition to consenting themselves. The lectures and activities within the project are part of the ordinary teaching activities at the school. The permission we ask for here, concerns participation in the research dimension.
We plan to collect various types of data; the pupils’ texts and recorded vlogs, observations of collaborative activitiesand recordings of pupils’ work processes. We are interested in how pupils work during creative processes. The collection of material will take place in teaching sessions connected to the vlogging activities and in the preparations of these sessions, mainly during November – June (2024-2025). We will not do recordings of teaching lessons that involve pupils that haven’t consented to participate in the research project. We would also like to conduct interviews with selected pupils in order to gain their perspectives on the project and their work process. We will ensure that the interviews, which are entirely voluntary, do not interfere with ordinary schoolwork.
We will only collect and record information about pupils who have voluntarily accepted to participate in our study. Pupils and parents can at any time withdraw their permission and choose not to participate in the research project. In that case, gathered information and recordings will be deleted. We require no explanation from pupils who wish to withdraw. If pupils or parents choose not to participate, this will have no consequences on the pupil’s relations to the school, the teachers or assessment.
All collected material will be treated with respect and according to current national guidelines, legislation and regulations regarding research, anonymity and privacy. Hence, it will be impossible to trace private information or to identify any participants. When writing research articles about vlogging processes, no personal information will be available and the vlogs will be anonymous. Those involved in the research group, and some selected master students, are the only people who can access recordings and other material. After the project period, recordings and all personal data will be deleted (before 2030), with one exception: In the consent form, we ask to securely store the vlog made by your child’s group also after 2030. We ask because we wish to create a database of different vlogs made by pupils as part of the project. The database will be used in research on vlogging and technology in an educational context and it is only the research group that will have access.
If you would like more information about the project, researchers’ intent or use of collected material, or research results, please contact Esben Krogstad Kamstrup (esben.k.kamstrup@ntnu.no).
Your rights
As long as you can be identified in the data material, you have the right to object, request access, and request correction or deletion of information we process about you. You will receive a response from us within one month. We will provide a clear explanation if we believe that you cannot be identified or that your rights cannot be exercised.
You also have the right to lodge a complaint with the Norwegian Data Protection Authority (Datatilsynet) regarding how we process your information.
What gives us the right to process your personal data?
We process your data for purposes related to scientific research, and because the research project has been deemed to be in the public interest.
On behalf of NTNU, the Data Protection Services at Sikt – the Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research – have assessed that the processing of personal data in this project is in accordance with data protection regulations.
Where can I find out more?
If you have questions about the project, or want to exercise your rights, please contact:
- NTNU via Esben K. Kamstrup: esben.k.kamstrup@ntnu.no
- NTNUs Data Protection Officer: Thomas Helgesen: helgesen@ntnu.no
- Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research, by email: (personverntjenester@sikt.no)or by telephone: +47 73 98 40 40.
Yours sincerely,
Esben Kamstrup, Sindre Dagsland, Even Diesen Igland, Carl Eltervaag and the rest of the research group.
I have been informed about the research project and have had the opportunity to ask questions about what it involves. I have talked with my child about the consent, and I give consent to the following: