Vlogg – å dokumentere prosesser på yrkesfag
Å kunne dokumentere praktisk arbeid er viktig i yrkesfagene. Denne ressursen viser hvordan elever på to ulike yrkesfag bruker video for å dokumentere prosessen sin.
Hvorfor bruke vlogg på yrkesfag?
En av styrkene til video er muligheten til å vise frem noe som ikke like lett lar seg beskrive skriftlig. Yrkesfagene består i stor grad av teknikker, bruk av verktøy og utførelse av prosesser som kan forstås gjennom observasjon og utprøving.
Elevene på vg1 bygg- og anleggsteknikk og på vg1 frisør fikk i oppgave å dokumentere et prosjekt med vlogg. De fikk først øve seg på å filme hverandre mens de utførte oppgaver på verkstedet eller i frisørsalongen. Etterpå lagde de en videoblogg (vlogg) som gikk ut på å dokumentere en lengre prosess.
Det finnes ulike filmatiske virkemidler man kan benytte for å kommunisere godt med seeren. Vloggeren må reflektere og vurdere ulike virkemidler og hvilke effekter en ønsker å oppnå med dem. Bruk av nærbilder kan skape en nærhet, oversiktsbilder kan vise hvor vi er, rekkefølge og klipperytme er viktig for å fortelle en historie, og en balanse mellom intervjuer, stemningsbilder og handling skaper variasjon, spenning og dynamikk.
Gjennom vlogg kan elevene på yrkesfag få nye muligheter til å få vist kunnskap og ferdigheter. Vlogg kan også være en måte for elevene å dokumentere utviklingen sin gjennom et skoleløp, noe som vil være nyttig både for dem selv og for læreren.
Vlogg-prosjektet – steg for steg
Først fikk elevene en introduksjon om temaet for å bygge kunnskap om virkemidler og bruksområder til vlogg i de konkrete fagene. Deretter utførte elevene øvingsoppgaver for å bli kjent med de tekniske sidene av filming og redigering. Til slutt laget de sine egne vlogger som ble delt i en felles fremvisning i klassen.
1. Hva er vlogg på yrkesfag
Prosjektet ble innledet med en økt der elevene var med på å utforske hva som kjennetegner en vlogg med et yrkesfaglig tema.
Det finnes flere undersjangre av vlogg. Elevene fikk se noen ulike eksempler fra tre av disse:
- instruerende vlogg
- dokumenterende vlogg
- utforskende vlogg
(Klikk på fanene for eksempler på de ulike vloggsjangrene.)
Instruerende - «jeg kan noe og vil lære deg»
I instruerende vlogger posisjonerer vloggeren seg som ekspert på et tema og forklarer seeren hvordan noe henger sammen eller utføres, som for eksempel tips og triks.
Bygg- og anleggsteknikk: Se litt av vloggen under og la elevene diskutere:
- Hva gjør vloggeren for å forberede oss på hva vi skal få se?
- Hva gjør vloggeren for å fremstå som en fagekspert? Blir dere overbevist?
- Hvor mange kameravinkler brukes for å lage denne sekvensen?
- Hvor lenge går det mellom hver gang kameravinklene skifter?
- Hvordan hadde dere opplevd videoen dersom det kun var filmet i et oversiktsbilde?
Frisør: Se litt av vloggen under og la elevene diskutere:
- Hva gjør vloggeren for å forberede oss på hva vi skal få se?
- Fremstår vloggeren som en fagekspert? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvor lenge går det mellom hver gang kameravinklene skifter i introen?
- Hvordan hadde videoen endret seg hvis vloggeren hadde brukt flere kameravinkler gjennom resten av filmen, som for eksempel oversiktsbilder og nærbilder av detaljer?
Dokumenterende – «jeg har opplevd noe og vil at du skal forstå»
En dokumenterende vlogg har som utgangspunkt at det vloggeren tenker, føler eller har opplevd vil være interessant og lærerikt for seeren. Eksempler kan være vlogg-dagbøker, reise-vlogger eller vlogger som tar seeren med på en opplevelse.
Bygg- og anleggsteknikk:
Her er et eksempel på hvordan en lærling viser frem hvordan det er å være utplassert akkurat på denne byggeplassen:
- Hvor lang tid tror dere det tok å filme sekvensen der vloggeren monterer ei takplate?
- Hvorfor viser ikke vloggen hele prosessen, men bare noen få øyeblikk?
- Hva fungerer godt i denne vloggen?
- Hva kunne blitt enda bedre?
Frisør:
Her er et eksempel på en dokumenterende vlogg som viser seeren hvordan det er å gå til akkurat denne frisørsalongen:
- Hva er formålet med denne vloggen? (Hva ønsker de som laget den at du skal føle etterpå?)
- Hvilke virkemidler bruker vloggen for å skape en varm og trygg stemning?
- Denne vloggen er bygd opp med en klar fortelling i bunn. Gjengi handlinga kort med egne ord.
- Hva fungerer godt i denne vloggen?
- Hva kunne vært gjort annerledes, og hvordan ville det forandret inntrykket?
Utforskende - «jeg tester ut noe og du får være med på forsøket»
I utforskende vlogger posisjonerer vloggeren seg som noen som ikke vet mer enn seeren når vloggen starter. I løpet av vloggen lærer både vloggeren og seeren noe nytt. Eksempler kan være produktanmeldelser, forsøk og undersøkelser.
Bygg- og anleggsteknikk:
Se noen utdrag fra filmen om en mann som tester ut en løvsamler, og diskuter:
- Hva gjør vloggeren for å ikke fremstå som en ekspert, og hvorfor?
- Hva fungerer godt i denne vloggen og hva kunne vært gjort annerledes?
Frisør:
Se litt av filmen under sammen med klassen og diskuter:
- Fremstår vloggeren som ekspert i denne videoen? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hva fungerer godt i denne vloggen og hva kunne vært gjort annerledes?
2. Øvingsoppgave
Formålet med øvingsoppgaven var å gi elevene erfaring med å filme, sette sammen flere klipp i en sekvens og eksportere den ut som en ferdig videofil.
Oppgaven:
Film en kort filmsnutt der en av dere åpner en dør, går gjennom døra og lukker den igjen. Bruk minst tre ulike filmklipp og minst ett nærbilde.
3. Hvordan forteller vi en historie?
Etter at elevene hadde øvd på de tekniske sidene av vloggproduksjon, ble oppmerksomheten rettet mot kommunikasjon og fortellerteknikk.
Skriversenteret hadde på forhånd laget en eksempelvlogg, «Esbens beste venn». Filmen ble spilt inn i to versjoner. Den første versjonen har en del typiske mangler og nybegynnerfeil, mens den andre er mer forseggjort. Slik kan læreren vise elevene hvordan innhold og handling kan være den samme, men likevel gi seeren to helt ulike opplevelser. Elevene fikk i oppgave å diskutere hva som fungerte bra og mindre bra i hver av filmene.
Esbens beste venn tar oss med inn i hverdagen til Esben og hans firbente venn Lilly. Dette er en utforskende vlogg som undersøker hvordan en hund kan lære seg nye triks.
Se de to versjonene med klassen og la elevene diskutere etter hver film:
- Hva fungerer bra?
- Hva kan bli enda bedre?
4. Elevenes vlogger
Vg1 Bygg- og anleggsteknikk
Oppgave 1 gikk ut på at elevene skulle lage en vlogg der de viser frem en teknikk på verkstedet. Formålet var å bruke ulike klipp og virkemidler for å øve seg på visuell formidling.
Oppgave 2 gikk ut på at de skulle lage en vlogg om et besøk på en anleggsplass. Å lære seg å dokumentere prosesser kan være nyttig på yrkesfag, for eksempel når elevene har praksisopphold ute i bedrifter. En slik vlogg kan gi et innblikk som lærere og medelever ellers kanskje ikke ville fått.
Oppgave 1
Lag en kort filmsnutt der dere viser en teknikk eller hvordan et verktøy brukes på verkstedet. Begynn med at en av dere forteller hva vi skal få se på filmen.
Bruk minst:
- ett klipp som gir oversikt
- ett klipp som viser både person og utførelsen (medium avstand)
- ett klipp som viser nærbilde av det som skjer (f.eks. malekost, hånd, spiker, materiale)
- ett klipp med voiceover (gjøres etter at filmen er klippet)
- vurder å ha med ett klipp i slow motion
Oppgave 2
Lag en vlogg om besøket på byggeplassen på mandag. Vloggen skal være en slags reportasje fra besøket der dere viser fram hva dere prøvde og hvordan dere opplevde dagen. Fortell om to ting som dere syntes var ekstra interessante eller lærerike.
Vg1 Frisør
Oppgaven gikk ut på at elevene skulle lage en vlogg der de viser frem teknikker i salongen i møte med en kunde. Her skulle elevene bruke ulike filmklipp og virkemidler for å øve seg på visuell formidling. Et overordnet mål var å øve elevene i markedsføring – noe som kan være nyttig for å lykkes med egen frisørsalong.
Lag en vlogg om opplevelsen til kunden som kommer for å klippe seg hos deg.
Vloggen kan inneholde:
- dokumentariske klipp som viser prosessen
- intervjuer med frisør (før, underveis og/eller etter)
- intervjuer med kunde (før, underveis og/eller etter)
- samtaler om valgene frisør og kunde blir enige om
Oppsummer på slutten av filmen, der dere forteller litt om hvordan dagen gikk.
5. Mini-dokumentarer bak prosjektet
Dokumentarene fra bygg- og anleggsteknikk og frisør gir et innblikk i hvordan vlogg-prosjektet foregikk da elevene skulle bruke video i undervisningen sin for første gang.
6. Tips til en kommende vlogger
Basert på erfaringer med vlogg-prosjektet har vi samlet noen tips og råd for å hjelpe nye vloggere med de tekniske sidene av videoproduksjon.
Tips 1: videokvalitet
Standarden for videoopptak på mobiltelefon har lenge vært HD (1920x1080). Nyere mobiler har gjerne 4K (3840x2160) som standard oppløsning.
Selv om 4K gir et klarere og bedre bilde er HD godt nok i vlogg-sammenheng.
Vi erfarte at elever som filmet i 4K fikk problemer under redigeringen. Dette var rett og slett fordi mobilens teknologi var raskere enn PC-en de redigerte på. Dermed hadde ikke PC-en nok kraft til å spille av videoklippene uten å hakke. Treg eller hakkete avspilling gjør at det tar lenger tid å sette sammen klipp, og kan være en unødig tålmodighetsprøve.
I videomodus på iPhone eller Android-telefoner, trykk på ikonet for video-opptak og endre til HD (1920x1080). Da er du sikker på at filene er enkle å jobbe med.
Tips 2: bredde- eller høydeformat?
Hvis planen er at vloggen skal vises på en større skjerm anbefaler vi å filme i breddeformat, altså at det filmes horisontalt. Da vil bildet fylle hele TV-skjermen uten at det kommer svarte kanter på siden av bildet.
Dersom planen er å kun vise videoen på mobiltelefon, er høydeformat mer passende. Da vil videoen fylle hele mobilskjermen dersom du holder den vertikalt i hånda.
Det å overføre videofiler til datamaskinen kan skje på et blunk. Det krever likevel at vi bruker gode hjelpemidler. Uten gode hjelpemidler kan vi risikere at overføringen tar veldig lang tid, eller at det ikke fungerer i det hele tatt.
Unngå å sende videofilene på e-post. Da vil innboksen fort bli full samtidig som overføringen går sakte.
Tips 1: Airdrop
Dersom eleven har både iPhone og Mac er airdrop den kjappeste måten å overføre filer på. Både iPhone og Mac må være koblet til det samme trådløse nettverket for at airdrop skal fungere. Overføringen skjer på få sekunder.
Gå inn i airdrop-innstillingene på mobil og Mac og sørg for at du kan motta filer fra alle, ikke bare kontakter.
Tips 2: Google Drive
Hvis elevene har appen Google Drive installert både på mobil og PC, kan videofilene legges i en Disk-mappe på mobilen, og hentes ned igjen på en PC eller Mac. Dersom skolen bruker Google Disk er dette være et godt alternativ.
Ellers følger det med 15 gb lagringsplass på en gratis privat google-konto.
Tips 3: Dropbox
Dersom skolen ikke bruker Google Disk, er Dropbox et godt alternativ. Fungerer på samme måte som Google Drive ved at man har Dropbox-appen installert på mobilen. Videofiler som lastes opp på Dropbox via mobil kan lastes ned igjen på PC/Mac ved å logge på Dropbox-kontoen.
Det er gratis å opprette bruker på Dropbox, men det er kun 2 gb lagringsplass inkludert. Derfor kan det være lurt å slette videofiler derfra etter hvert.
De fleste redigeringsprogrammer er bygget opp noenlunde likt, men med litt ulik layout og forskjellige navn på de samme funksjonene. Hovedprinsippet er at du importerer videofilene dine inn i programmet, og legger klippene ned på en såkalt tidslinje. På tidslinja flytter du rundt på klipp, forkorter og strekker dem, legger på effekter, musikk eller tekst hvis det er ønskelig. Til slutt eksporteres videoen ut fra programmet slik at det blir en videofil.
Den beste måten å lære disse programmene på er å prøve seg frem. Det å lære alle elevene opp i et redigeringsprogram uten at de har et konkret prosjekt å jobbe med er mindre effektivt. Vi anbefaler heller at elevene oppsøker hverandre hvis det er noe de ikke får til i prosjektet sitt.
Det finnes også utallige opplæringsvideoer (tutorials) på YouTube som kan være greie å sjekke ut for å løse et kokret problem eller lære mer.
Redigering på mobil
På iPhone følger det med iMovie som er et videoredigeringsprogram som lar deg sette sammen flere klipp til en film. Det går også an å legge til tekst, musikk og andre effekter her.
På Android-telefoner følger det vanligvis ikke med slike programmer, men flere kan lastes ned gratis.
Wevideo
Wevideo er et skybasert redigeringsprogram. Fordelen her er at du kan logge deg inn og fortsette redigeringen på en hvilken som helst PC, siden videofilene ligger i skya. Programmet har mange av de samme mulighetene som finnes i iMovie.
En del skoler abonnerer på Wevideo, og for dem er dette et godt alternativ siden det ikke ligger noen begrensninger på lagringsplass og bildekvalitet. I gratisversjonen får du bare tilgang på 1 gb lagring. I tillegg blir bildekvaliteten dårligere i gratisversjonen og derfor anbefales det ikke å bruke Wevideo uten skolelisens.
Adobe Premiere Pro
Noen skoler abonnerer på Adobe-pakken som inneholder mange ulike dataprogrammer for video, bilde og design. Adobe Premiere Pro er et profesjonelt redigeringsprogram som har flere kreative muligheter enn Wevideo og iMovie.
Selv om det finnes avanserte funksjoner her, passer det også for nybegynnere.