Tenkeskriving i kunst og håndverk
«Jeg ser en mann som har kjærlighetssorg. Det vises på utsiden at det gjør vondt på innsiden».
På Kolstad skole har elevene hatt fokus på Edvard Munch og hans kunst. Resultatet av dette arbeidet ble en felles kunstutstilling basert på egenproduserte malerier og tekster.
På fjerde trinn hadde de jobbet lenge med historien om Edvard Munch. De så på bilder fra ulike perioder av hans virke, og elevene fikk høre historier både om Munchs liv og historien bak flere av hans hovedverk. Spesielt ble elevene grepet av historien om hans mor og søster som døde da han var barn. De ble også opptatt av Jeppe som var forelsket i Oda, men som ikke ville ha ham. «Skrik» var også selvfølgelig spennende, og det var et motiv alle kjente godt fra før.
Kunstutstilling og tenkeskriving
Fjerdetrinnselevene hadde vært på flere kunstutstillinger, og nå var det deres egen utstilling de skulle besøke. De startet ved kunstverket «Skrik», som elevene på femte trinn hadde malt. Elevene var godt kjent med historien om Munch som gikk bortover veien med sine venner, da himmelen plutselig ble farget blodig rød og han hørte et skrik gjennom luften. Elevene fikk i oppdrag å bruke fire minutter på å tenkeskrive om hva de assosierte med «Skrik». Enten hva de så, visste eller følte når de satt der omgitt av ulike «skrikuttrykk». De kunne beskrive motiv, fargebruk eller starte med:
Når jeg tenker på Skrik, tenker jeg …
Tenkeskriving om «Skrik»
- Skrik er litt… jeg vet ikke! Jeg synes det er fint når himmelen er blodrød. Skrik er et ikon. Alle i hele verden vet om Skrik. (…).
- Det er fint og det er verdenskjent. Skrik er et ikonverk. Noen synes sikkert det er et skummelt bilde. Det er et kult bilde.
- Skrikfyren skriker fordi at naturen skriker til han og at himmelen er farget blodig rød.
- Jeg tror Edvard var litt redd inni seg på bildet.
- Jeg tenker at det er noen som skriker og har litt angst. Når jeg ser Skrik ser jeg en blodrødhimmel, hav, en mann som skriker og vennene hans som bare går videre.
- Naturen skrek til han. Men vennene hans bare gikk. Kanskje de tenkte at det bare var en fin solnedgang eller noe. Jeg synes ikke de bare burde gå, men vente på han. Og kanskje vist han ble litt redd kunne de trøstet han som en venn.
- Han har ikke følelsene på innsiden.
Etter «Skrik» beveget elevene seg til området hvor deres egne bilder av «Pikene på broen», «Melankoli» og «Sjalusi» var stilt ut. De beskrev prosessen og hva de husket. Elevene pekte ut sine bilder og en fra hver gruppe fortalte kort om hvordan de hadde jobbet. Elevene hadde altså veldig god bakgrunn for å skrive noe om disse to motivene. Her fikk de tre minutter til å tenkeskrive om hvert motiv.
Tenkeskriving om «Melankoli»
- Edvard hadde en god venn som het Jeppe. Jeppe var veldig forelsket i en dame som het Oda. En kjent maler som het Kristian Krogh og Edvard var også forelsket i Oda, men Kristian fikk Oda. Jeppe var veldig sjalu og furter ned i et hjørne på bildet.
- Jeg kaller bildet sjalusi, fordi jeg tenker på Jeppe som ikke ville bli med på båttur fordi han var sjalu. Edvard, Kristian og Oda dro på båttur uten Jeppe!
- Han kan jo bare finne seg en ny dame. Er det så ille? Det er jo bare en dame.
Om Melankoli tenker jeg på Jeppe som ikke fikk Oda. Det gjorde heller ikke Edvard, men det var Kristian som fikk Oda til slutt. Jeg skjønner ikke hva Jeppe ble så sur for. Han kan jo bare finne seg en ny dame. Er det så ille? Det er jo bare en dame.
Tenkeskriving om «Pikene på broen»
- Det er så vakkert at jeg får lyst til og bare hoppe rett inn i bildet
- Dette er ikke et trist bilde. Det har fine farger.
- I pikene på broen ser pikene på vannet og lyset er så fint. KOM HIT!
Hvorfor tenkeskriving?
Gjennom skrivingen kom elevene nærmere innpå utstillingen, og absolutt alle hadde noe å skrive om til de ulike bildene i utstillingen. Elever som vanligvis er mer motvillig til skriving, følte at de kunne mye om tema og de hadde noe å fortelle. Etter hver skriverunde fikk de lese opp det de hadde skrevet for hverandre. Noen rakk å skrive en side, mens andre skrev en setning. Men da ble til gjengjeld disse veldig gode, og de fleste av disse setningene er blitt gjengitt i denne beskrivelsen.
Tenkeskrivingstekstene som elevene har skrevet under utstillingen, kan være et bra utgangspunkt for å skrive en lengre og mer helhetlig tekst.
Tips
- Les artikkelen «En hyllest til Edvard Munch» av Lone Strand Randal ble publisert i tidsskriftet FORM i 2013.
Undervisningsopplegget er utarbeidet av Lone Strand Randal ved Kolstad skole.