Sööfe – jenta med tilhørighet i to kulturer
TV-serier kan være et godt utgangspunkt for skriveaktiviteter på mellomtrinnet.
I denne nettressursen har vi tatt utgangspunkt i NRK Superserien «Sööfe». Sööfe er ei jente på 13 år som bor i Trondheim med sin sørsamiske mor, norske far og storebroren Hilje. I serien følger vi Sööfes gryende bevissthet om sine samiske røtter, som utløses av bestefarens dødsfall. Besteforeldrene jobber med reindrift, men når bestefaren dør ser det ut som driften må avvikles og da føler Sööfe at hun er i ferd med å miste noe viktig som hun tidligere ikke var seg bevisst.
Serien består av ti episoder på tolv minutter. Læreren kan velge å kun vise enkeltepisoder eller hele serien. Vi gir her et resymé av hver episode og en oversikt over aktuell tematikk den berører, slik at elevene kan få en sammenheng om dere velger å kun se enkeltepisoder.
Etter å ha sett en episode, foreslår vi at elevene bruker noen minutter til individuell tenkeskriving. Hensikten med denne aktiviteten er at elevene får assosiere fritt og uformelt rundt ting de har merket seg i episoden, uten tanke på rettskriving og formelle regler. Tenkeskrivingen kan for eksempel danne utgangspunkt for samtaler i mindre grupper eller i hel klasse.
Etter episodene en, fem, seks og ni foreslår vi også andre skriveaktiviteter.
1. episode (med skriveaktivitet)
Sööfe har med seg venninna, Julie, til besteforeldrene sine på Røros. Jentene skal få være med på kalvemerking, men deres forventinger samsvarer ikke helt med realiteten. Reindrifta viser seg å være uforutsigbar. Det går for eksempel ikke an å sette en dato for når kalvemerkinga begynner, og det innebærer også hardt arbeid.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe snakker både norsk og sørsamisk
- Hun har tospråklige besteforeldre som jobber med reindrift
- Moren, Meele, er lege og ikke involvert i reindrifta
- Sööfe har en ikke-samisk bestevenninne, Julie
- Sööfe har lite erfaring og kunnskap om reindrift
- Hint om at bestefars helse ikke er helt god.
Tema
- Flerspråklighet og identitet (hvorfor bruker de samisk seg imellom selv om alle forstår norsk?)
- Generasjonskløft (ulike holdninger til jobb og fritid)
- Vennskap og forventninger (Sööfe er redd for at Julie skal kjede seg, samtidig vil hun ikke skuffe besteforeldrene sine).
Skriveaktivitet
Beskriv hvordan du bruker språket ulikt etter hvilken situasjon du er i og hvem du snakker med. Bruker du for eksempel ulike språk, dialekter eller andre ord når du snakker til venner enn til familien? Bruker du annet språk hjemme enn på skolen? Bruker du språket på en annen måte på sosiale medier enn når du snakker til noen ansikt til ansikt?
2. episode
Vi møter Sööfe i hverdagen, hjemme i Trondheim. Hun planlegger å gå på klatresenteret med Julie etter skolen, men problemet er at Sööfe har glemt morsmålsundervisninga i samisk. Når det viser seg at Skype-forbindelsen under fjernundervisninga ikke fungerer, blir hun lettet. Nå kan hun klatre likevel. På klatresenteret ringer mobilen ustanselig. Sööfe gidder ikke ta den fordi hun mistenker at det er samisklæreren. Det viser seg å være moren som prøver å få tak i henne. Bestefaren har hatt et alvorlig hjerteinfarkt.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe bor i Trondheim
- Sööfe er lei av å måtte ha undervisning i samisk
- Moren, Meele, er litt språkpoliti («hjemme snakker vi samisk!»)
- Sööfe lærer at bestefaren ikke fikk lov til å snakke samisk på skolen
- Sööfe begynner å se verdien av å kunne prate samisk.
Tema
- Språkkonflikt (uenighet mellom mor og datter).
3. episode
Sööfes bestefar er død, og familien er i sorg. Sööfe vil gjerne minnes bestefaren ved å dra til reingjeterhytta på fjellet som han var så glad i. Moren forteller at de kanskje må selge reinflokken siden bestemoren ikke kan drive videre alene. Sööfe blir rasende og fortvilt, og nekter å godta at det skal ende slik.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Bestefarens død fører til at Sööfe søker etter sine røtter
- Båndene mellom Sööfe og bestemoren knyttes tettere
- Sööfe arver et spesielt bilde fra bestefaren
- Sööfe tror at bestefaren mente at hun skulle ta over reinflokken.
Tema
- Reindrift og tradisjon (hvordan flokken går i arv og utfordringer med en slik «familiebedrift»)
- Kan Sööfe ta over reinflokken? Hva må til og hva må hun i så fall må gi avkall på?
4. episode
Sööfe og moren er stadig i tottene på hverandre. Sööfe har meldt seg på en samisk språk- og kultursamling, men moren sier hun ikke kommer til å trives der. Sööfe skjønner ikke hvorfor moren er så negativ. Sööfe og Julie drar på en telttur som ikke går helt etter planen.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe har fått en ny gnist for å lære mer om sørsamisk språk og kultur
- Meele er skeptisk til å sende datteren alene på språksamling
- Sööfe får vite litt om bakgrunnen til Meeles skepsis.
Tema
- Mor/datter-konflikt
- Hva kan være årsaken til at de tre generasjonene har ulikt syn på det samiske? (tradisjon, identitet – å gå sin egen vei i livet).
5. episode (med skriveaktivitet)
Sööfe drar på samisk språk- og kultursamling. Hun har gledet seg veldig, men føler seg utenfor med en gang hun kommer dit. De andre barna og ungdommene kjenner hverandre godt fra før og har ferdigheter Sööfe ikke behersker. Skal hun bare avbryte hele greia, og ringe hjem for å bli hentet?
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe skal dele rom med to andre jenter
- Det skal være en samisk kulturfestival på slutten av samlingen
- Sööfe kjenner ikke til kodene blant barna.
Tema
- Utenforskap (Hvordan er det å være ny?)
- Forventing, tvil og press (med ny giv har Sööfe sett for seg å gå skikkelig inn for det samiske. Plutselig merker hun motstand. Tvilen melder seg: «Hadde mamma rett? Er dette riktig for meg? Klarer jeg å gjennomføre?»).
Skriveaktivitet
- Det er bare Sööfe som ikke kan kaste lasso, og noen flirer av henne når hun prøver. Hvordan tror du det føles for Sööfe? Hun bestemmer seg for å øve og øve, og klarer det til slutt. Fortell om noe du ikke kunne så godt, men øvde mye og ble til slutt mye bedre. Hva gjorde du og hvordan føltes det da du fikk det til?
6. episode (med skriveaktivitet)
Språk- og kultursamlingen fortsetter. Læreren forteller at én av elevene skal få synge solo på en festival. Sööfe blir en konkurrent til Sagka, som synes hun er den opplagte kandidaten. Sagka har en sørsamisk drakt, gapta, som Sööfe er misunnelig på. En dag blir fristelsen til å prøve den for stor...
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe kan ikke så mye om samisk musikk
- Sööfe later som hun ikke vil ha gapta slik de andre har, men bløffen blir avslørt
- Sööfe og Sagka vil dele på oppgaven, og blir til slutt venner.
Tema
- Rivalisering
- Gruppekoder
- «Wannabe» (Hva ligger i begrepet og hvorfor brukes det?).
Skriveaktivitet
Denne serien tar opp mange ulike temaer som kan være interessante å fordype seg i. Elevene kan for eksempel bruke tenkeskriving som inngang til samtale, men de kan også skrive en helhetlig fagtekst hvor de fordyper seg i ett eller flere av emnene serien tar opp.
7. episode
Det er samisk festival på Røros og Sööfe skal opptre på scenen. Bestemoren hennes har i det stille ordnet med en gapta - den sørsamiske drakten - til Sööfe. Det fører til diskusjoner i familien og Sööfe føler seg som en kasteball mellom moren og bestemoren. Når hun endelig står på scenen foran et stort publikum melder nervøsiteten seg, og hvorfor er ikke moren til stede i salen når Sööfe skal begynne å synge?
Dette får seeren vite i denne episoden
- Mor finner fram sin gamle kofte og bruker den under konserten med datteren.
Tema
- Klær, tradisjonsdrakter og symbolverdier
- koftens bruksområde
- klesplagg ladet med betydning
- historisk og politisk betydning med koftebruk
- Viktigheten av å bli anerkjent av foreldrene sine.
Her er teksten til joiken
Gaavalohke
Båetieh mov gaavalohke
daagkoe lea vaalje
vuelelen njååjte lea
åvtelisnie stoerrevaegkie
Skodth mov gaavalohke
såevmie lea daajroes
gåatome jaksoes lea
jijnjevaerie åvtelisnie
Båetieh mov jovjeråtnoe
båetieh mov aaltoe,
miesie, sarva
båetieh mov gaavelhgrievvie
Skodth mov gaavalohke
eajhtode vualka
gajvelidie gaejvide
skodth mov gaavalohke
8. episode
Sööfe er fortsatt bekymret for hva som skal skje med bestemorens reinflokk. Hun vil gjøre alt hun kan for at de ikke skal selge flokken. Moren hennes skjønner at Sööfe mener alvor, og nå vil hun og bestemoren forsøke å se om det finnes en løsning likevel.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Den samiske festivalen er over, men Sööfe skulle ønske den varte lenger.
- Sööfe vil overbevise mor og bestemor om at hun har det som trengs for å være en reindriftsarbeider.
- Meele må realitetsorientere datteren sin.
- Det viser seg at mor og far til Marja (venninne på Røros) kan passe reinen til bestemor, slik at hun ikke trenger å avvikle.
Tema
- Hva bør et barn på 13 år få lov til å bestemme selv?
9. episode (med skriveaktivitet)
Julie har ikke hørt fra Sööfe mens hun var borte, og er fornærmet. Hun har fått ei ny venninne og holder bevisst Sööfe utenfor. Det blir iskaldt mellom de gamle venninnene, og Julie vil ikke engang invitere henne i bursdag. Heldigvis snakker de sammen og blir venner igjen.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe tror at alt er som før når hun kommer tilbake til Trondheim
- Julie blir lei av å høre Sööfe fortelle om alt det samiske.
Tema
- Vennskap og konflikt (brutte løfter, skuffelse, utestenging)
- Sjalusi.
Skriveaktivitet
- Hva kan være grunnene til at Julie reagerer som hun gjør? Hva kan være grunnene til at Sööfe reagerer som hun gjør? Forsøk å se situasjonen fra begge jentenes perspektiv. Hvem har rett? Har begge rett? Hva syns du?
10. episode
Sööfe skal for første gang være med på reinflyttinga til vårbeitet. Storebror Hilje er allerede på plass på fjellet. Faren deres forteller at han har tenkt å overraske moren med en tur til Roma akkurat når flyttinga foregår. Sööfe tar toget til fjells, og hun og broren blir oppslukt av arbeidet. De blir satt på prøve når snøscooteren deres plutselig streiker midt på fjellet. De får hjelp, og et overraskende besøk.
Dette får seeren vite i denne episoden
- Sööfe blir skuffet over at moren prioriterer jobb og ferietur framfor reinflytting
- Sööfe er usikker på om hun klarer å gjennomføre reinflyttinga, men bestemoren sier at hun klarer det hvis hun virkelig vil
- Moren og bestemoren er stolt av det Sööfe har klart.
Tema
- Reinflytting
- Selvstendighet, iherdighet og gjennomføringsevne.
Kompetansemål
Fra Overordnet del, Opplæringens kulturgrunnlag
1.2 Identitet og kulturelt mangfold
- Innsikt i vår historie og kultur er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. [...] Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge.
- Kunnskap om samfunnets språklige mangfold gir alle elever verdifull innsikt i ulike uttrykksformer, ideer og tradisjoner. Alle elever skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet.
- Gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.
- I en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere. Skolen skal støtte utviklingen av den enkeltes identitet, gjøre elevene trygge på eget ståsted, samtidig som den skal formidle felles verdier som trengs for å møte og delta i mangfoldet, og åpne dører mot verden og framtiden.
Fra Tverrfaglige temaer
2.5.1 Folkehelse og livsmestring (Overordnet del)
- Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Om Demokrati og medborgerskap fra læreplan i norsk
- Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling.
Fra læreplan i norsk
Fagets relevans og sentrale verdier
- Faget norsk skal gi elevene innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge. Gjennom arbeid med faget norsk skal elevene bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende felleskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs.
Kjerneelementet språklig mangfold
- Elevene skal ha kunnskap om dagens språksituasjon i Norge og utforske dens historiske bakgrunn. De skal ha innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge.
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag
- utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter.
Fra læreplan i samfunnsfag
Kjerneelementet identitetsutvikling og fellesskap
- Elevane skal få innsikt i korleis menneske utviklar identitet og tilhøyrsle, [...]
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap.
- utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag.
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
- gjøre rede for fornorskningen av samene og de nasjonale minoritetene og urettferdigheten de har blitt utsatt for, og reflektere over hvilke konsekvenser det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå.
Fra læreplan i KRLE
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner.
Fra læreplan i musikk
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og drøfte hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
- reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av individer og gruppers identitet