Småskrivingsoppgaver i desember
I denne ressursen finner du 16 småskrivingsaktiviteter som kan inspirere til skriving i førjulstiden.
Gjennom disse småskrivingsoppgavene får elevene trene skrivemotoren gjennom meningsfulle skriveoppgaver. Det er lagt opp til at elevene får én oppgave hver skoledag i desember. Her er det opp til lærer å justere og tilpasse oppgavene til egen elevgruppe. Velg selv rekkefølgen for gjenomføring av oppgavene. Noen av oppgavene kan gjerne gjennomføres på engelsk. I oppgaveteksten står det beskrevet hva lærer må forberede, og lenke til eventuelle ressurser som kan brukes.
Samle juleord
La elevene skrive ned så mange sammensatte juleord de kommer på i løpet av to minutter. Det spiller ingen rolle om JUL kommer først eller sist i ordet. To og to: Del hvor mange og hvilke ord de har funnet. Fyll på med de ordene de ikke har på egen liste. Del fire og fire. Fyll på lista. I plenum: Hvor mange juleord har klassen funnet til sammen? Hva betyr ordene? Skriv gjerne disse opp på en plakat som henges opp i klasserommet og brukes som inspirasjon til videre skriving i løpet av adventstiden. Ordene kan også brukes i neste småskrivingsoppgave «Tenkeskriv til juleord».
Tenkeskriv til juleord
La elevene trekke tre juleord. Disse tre ordene skal brukes til å lage en kort fantasifull tekst (stopp elevene etter cirka fem minutter). Del med læringsparteneren. Del i plenum?
Forberedelser: Skriv ut listen med juleord (PDF), klipp opp og legg i en boks eller hatt som elevene kan trekke fra.
Les julefortelling og samtale om teksten
Les en julefortelling. Skriv forfatterens planleggingsskjema i fellesskap eller la elevene samarbeide to og to med å skrive inn fortellingselementer i planleggingsskjemaet. Hvilke elementer har forfatteren med i sin fortelling?
Forberedelser: Last ned og skriv ut forfatterens planleggingskjema som PDF (bokmål) | (nynorsk).
Planlegg en julefortelling
Når elevene har fått opplest julefortelling og dekonstruert (skrevet forfatterens planleggingsskjema) kan de få i oppgave å planlegge egen fortelling. To og to kan sammen planlegge en julefortelling med støtte i planleggingsskjemaet. Hvem skal være med i fortellinga? Hvor foregår fortellinga? (Sted)? Hvilket problem oppstår? Hvordan løser det seg? Det er fint om elevene senere får tid til å skrive ferdig og dele julefortellingen.
Forberedelser: Last ned og skriv ut planleggingskjema som PDF (bokmål) | (nynorsk).
Forenklet versjon til de yngste: (bokmål) | (nynorsk).
Tenkeskriving: Hva skal ut?
La elevene samarbeide to og to. Vis elevene bildene til oppgaven «Hva skal ut?». De skal argumentere for hvilket av de tre bildene som skal ut. Skriv ned argumentene. Løft frem ulike tanker i plenum (her er det ingen fasit, det er argumentasjonen som er viktig).
Forberedelse: Last ned bildene til «Hva skal ut?» (PDF).
Skriv et bokstavdikt
La elevene skrive et bokstavdikt med støtte i et juleord. De kan enten trekke juleord eller bestemme et juleord selv. Det er lurt at lærer modellerer skriving av bokstavdikt først, som for eksempel dette:
J - Julesnø
U - Utetid
L - Lykt
E - Eventyrlig
S - Snøball
N - Nisser
Ø - Ønskeliste
Diktet kan limes på fin kartong og brukes som julegave.
Ønskeliste
Hva ønsker elevene seg til jul? Lag en ønskeliste med små og store juleønsker. Det er lurt om elevene får levere lista til noen hjemme, slik at lista får en autentisk mottaker.
Skriv et julekort
La elevene skrive et julekort til noen de ønsker å glede til jul. Gjennomfør en felles tekstsamtale om julekortets form og innhold. Vis gjerne fram en eksempeltekst som støtte. Er det noen som har fått et julekort? Hvem skal få mitt julekort?
Drømme-handleliste
La elevene skrive en drømme-handleliste med julemat, godteri og drikke som de ønsker skal handles inn til jul. Her er alt lov, ingen begrensninger på sunne julevarer. Start gjerne med idemyldring i form av samtale eller bilder for å få inspirasjon til innhold i handlelista. Andres forslag kan være til god hjelp når en selv skal finne innhold til egen liste.
Favorittjulemat
La elevene beskrive sin favorittjulemat uten å fortelle hva det er. Hvordan ser den ut? Hvordan smaker den? Hvordan lukter den? Hvordan kjennes den ut hvis du tar på den?
La medelever gjette hvilken favorittjulemat hver enkelt har beskrevet.
Snøballkasting
La elevene skrive hver sin korte hilsen som de tror kan gjøre noen glad på ett A5-ark. Elevene krøller lappen. Del klassen i to lag og still lagene opp mot hverandre med god avstand. Lærer sier at elevene kan kaste «snøballer» mot hverandre (ikke ansiktet). Stopp snøballkastingen. Elevene plukker opp hver sin lapp og stiller seg i grupper på fire til fem elever. Elevene leser opp hilsningene og snakker sammen om det som står skrevet. Hvilke ord har skriveren brukt for å gjøre mottakeren glad?
Tenkeskriving: Hva skal ut?
Vis elevene bildene til «Hva skal ut?». La elevene argumentere for hvilket av de tre bildene som skal ut (tenkeskriv i to til tre minutter). La elevene dele med læringspartner. Løft frem ulike argumenter i plenum. Her er det ingen fasit.
Forberedelse: Last ned bildene til «Hva skal ut?» som PDF.
Favorittjulekaker
Hvilke julekaker er elevene kjent med? Lag en liste over alle sortene elevene kjenner til. Elevene skriver ned sine tre favoritter. Ta en opptelling av favorittene, og registrer. Hvilke kakesorter er klassens favoritter?
I dette prosjektet skal elevene samle data om julebakst-tradisjoner i nærmiljøet. Å bruke elevenes nærmiljø som utgangspunkt for å gjøre en samfunnsfaglig undersøkelse setter faglige mål i en kjent kontekst.
Klassens julesang
Syng sangen «Så går vi rundt om en enebærbusk». Les teksten og snakk om form og innhold:
- Hvordan er versene bygd opp språkmessig?
- Mønster, gjentakelse og rytme?
- Er det noe av disse gjøremålene som passer til det vi gjør i skolen?
- Er det noen av disse gjøremålene som passer til det vi gjør hjemme?
- Er det noe vi savner?
Lag klassens sang, basert på mønsteret fra denne julesangen eller en annen julesang dere vil jobbe med.
God jul på mange språk
Hvor mange språk har en språklig merkelapp for begrepet «god jul»? Kan vi flere ord enn «god jul» og «Merry Christmas»? Bruk alle tilgjengelige ressurser for å finne flest mulig forslag. Bruk elevenes språkbakgrunn og digitale hjelpemidler som ressurs. Bli enig med elevene hvordan dere ønsker at ordene skal presenteres.
Beskriv en karakter i en julefortellling
Les en julefortelling høyt i klassen. På forhånd har elevene fått beskjed om at de skal beskrive en av deltakerne i fortellingen. Etter høytlesningen får elevene fem minutter på å lage en beskrivelse. Beskrivelsen leses opp og læringspartner får gjette hvem som er beskrevet.
Julebrev
Skriv et felles brev (eller individuelle julebrev/julehilsninger) til rektor eller skoleledelsen. Fortell hva dere har gjort denne høsten:
- Hva har dere lært?
- Hva har vært morsomt?
- Er det andre ting dere vil at rektor skal vite?
Husk å støtte elevenes skriving ved hjelp av sjangerkunnskap om brev (hvordan starter man et brev, hva kan man skrive, hvordan avslutter man et brev).
Tips
- Last ned skriveark (PDF) som kan brukes i oppgavene: