
Småkryp på småtrinnet
Denne ressursen viser hvordan lærerne bruker elevenes interesse for småkryp til å skape engasjement for utforsking og skriving. Gjennom undring og utforsking får elevene utviklet sin kunnskap om insekter i eget nærmiljø.
Om undervisningsopplegget
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en ressurs fra Naturfagsenteret om småkryp, og viser hvordan lærere ved Mellom-Nes skole har lagt til rette for ulike skriveoppdrag i løpet av læringsprosessen. Opplegget beskriver hva lærere kan gjøre for å bygge kunnskap om emnet, og dermed aktivt engasjere elevene i egen læringsprosess. Skriving inngår både som en ressurs for tanken og for ulike former for dokumentasjon av innhold.
Gjennomføring av undervisningsopplegget
Bygge kunnskap
Elevene har mest sannsynlig noe erfaring med småkryp, så selve temaet kan virke kjent og nært. Likevel må elevenes nysgjerrighet pirres, og alle elever trenger å få aktivert sine forkunnskaper før de setter i gang med eget arbeid.
- Skape nysgjerrighet:
Læreren legger en plastikkedderkopp (eller annet ikke-levende småkryp) i en liten eske. Spør elevene hva de tror eska inneholder. Rist på eska. Er det lett? Tungt? Lite? Stort? Mykt? Hardt? Kanskje elevene kan lukke øynenen og kjenne på med fingeren? Når nysgjerrigheten og interessen er vekt, åpner dere eska og ser hva som er inni. - Aktivere forkunnskaper:
Gjennomfør en klassesamtale der elevene får dele sine forkunnskaper om småkryp. Du kan bruke følgende spørsmål, men det viktigste er å følge elevenes takt og innspill etter hvert som de kommer: Hva er egentlig småkryp? Er det forskjell på småkryp og storkryp? Hvilke småkryp har du sett eller tatt på? Hvilke har du bare hørt om? Har du lett etter småkryp før?

- Småskrive:
Elevene tegner og skriver navnet på småkryp. Det må være en lapp for hvert småkryp. Det er lurt å bruke små gule lapper med klister bak. - Sortere:
Elevene jobber i par med de gule lappene de har skrevet og tegnet på. De skal nå sortere lappene ut fra hvilke småkryp de tenker passer sammen. Her er det rom for mange ulike måter å sortere på, det er ingen fasit på hvordan oppgaven skulle utføres. - Dele:
Elevene viser fram egen sortering for sine medelever. De må begrunne sorteringen de har gjort. - Standardisere:
Læreren skriver følgende overskrifter på tavla: seks bein, åtte bein, flere enn åtte bein, ingen bein. Elevene klistrer sine småkryplapper under de overskriftene som de tenker passer. Her er det rom for å undre seg over denne type kategorisering.
Dokumentere insekt i eget nærmiljø
Oppdrag: Ut på tur for å dokumentere hvilke typer småkryp som finnes i nærmiljøet.
- Førsamtale:
Læreren hekter på elevene fra gårsdagens sortering. Nå skal elevene dokumentere hvilke typer småkryp som finnes i angitt område, og de må minnes på formål med uteøkta og se dette i sammenheng med forrige arbeidsøkt. - Modellere:
Læreren modellerer og viser helt konkret hvordan elevene skal fylle ut tabellen de skal bruke i dokumentasjonsarbeidet. - Dokumentere:
Elevene bruker avtalt område og leter etter insekter som de kan tegne, skrive og krysse av i skjemaet sitt. De summerer hvor mange ulike typer de har funnet. - Artsbestemmelse:
Det kan være lurt å bringe med noen bestemmelsesnøkler sllik at elevene får navn på småkrypene sine. Det kan for eksempel være et småkrypatlas fra Naturfagsenteret eller en standard bestemmelsesduk.

Presentere funn
Oppdrag: Presentere funn fra utedagen.
Etter turen må elevene få tid til å vise fram egne funn fra turen. I den påfølgende oppsummeringssamtalen kan det være fint å reflektere over:
- Hvor mange ulike arter fant de? Hvor mange til sammen? Hvor fant de artene?
- Fant alle gruppene like mange arter? Hvorfor hadde de ulike mengder på arkene sine? Var det noen som hadde likt?
- Tror dere vi finner like mange eller flere hvis vi tar samme tur i neste uke?
- Kan det være andre insekter i andre områder?
Det er også mulig å bruke mer tid på denne delen. Elevene kan for eksempel overføre funnene på et større ark, lage søylediagram eller vise fram arbeidet på andre måter. Det viktigste er at funnene blir delt og kommentert, slik at arbeidet og utforskingen til elevene blir verdsatt og løftet fram i undervisningen.

Forankring i læreplanen, LK20
Overordnet del, opplæringens verdigrunnlag:
- Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet.
- Skolen skal la elevene utfolde skapergelde, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
Kompetansemål i naturfag etter 2. trinn.
Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
- utforske et naturområde i nærmiljøet (og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre)
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til de.
Forslag til flere skriveoppdrag
Fagtekst: Skriv en tekst om et valgfritt småkryp.
Formålet med denne fagteksten er å lage en tekst som skal informere om ulike typer insekter. Teksten skal henges opp i klasserommet i et insektsgalleri, slik at alle medelever kan lese om mange ulike typer insekter. Elevenes fagtekster blir synliggjort og verdstt, og fungerer som informasjonsvegg for de ulike insektene som finnes i nærmiljøet.
Forslag til gjennomføring:
- Bygg kunnskap om innhold: Finn fram og les faktastoff om ulike typer insekter. Det kan være nyttig å modellere hvordan man finner informasjon ved å bruke et insekt som eksempel. Finn for eksempel informasjon om utseende, livssyklus, bosted og spesielle kjennetegn.
- Bygg kunnskap om form: Elevene skal lage en tekst som skal henges opp. Snakk om hvordan man innleder teksten, hva slags fakta som kan være interessant å ha med og lag eventuelt en avslutning sammen. Eleven hjelper til med å utforme setninger, og disse skrives opp slik at alle kan se samtidig som læreren skriver. Denne teksten kan fungere som en modelltekst for de andre sinsektene.
- Støtte i prosessen:
- Modelltekst
- Modellering av skriveprosess og tankeprosess
- Eventuelt skjema for kategorisering av insekt
- Elevene skriver, enten i par eller hver skriver sin tekst.
Alternativ:
Hvis formålet er å skrive en lengre fagtekst som ikke skal henges opp, kan vi tipse om å bruke ressursen Fagtekst om reinsdyr som inspirasjon. I den ressursen bygger elevene kunnskap gjennom å lese tekster sammen, lete etter relevante fagord og faguttrykk for så å sette de inn i et kategoriseringsskjema. Deretter skrives teksten ut fra kategoriseringsskjemaet.
Støtte i skriveprosessen:
- Modelltekst: Hvordan kan en saktekst se ut?
- Fyll ut et skjema for kategorisering av insekt.
- Modellering: Hvordan bruker man skjemaet for kategorisering av insekt for å skrive en sammenhengende tekst? Dette må modelleres av lærer før elevene starter med eget arbeid.
Skjønnlitterær tekst: Hvis jeg var et insekt...
Skriveoppdrag: Velg et insekt du vil skrive om. Bruk fantasien din og fortell hva du ville gjort hvis du var et insekt.
Ulike former for støtte i skriveprosessen, velg hva du tenker er hensiktsmessig:
- Bruk en modelltekst for å vise hvilken sjanger eleven skal bruke. Snakk om modellteksten. Eventuelt skriv en tekst sammen som modelltekst.
- Bruk startsetning som skrivestarter: Hvis jeg var et insekt, ville jeg...
- Bruk planleggingsskjema for fortellinger for å planlegge teksten før skriving. Hvis du bruker planleggingsskjema, må du huske å modellere hvordan elevene skal skape løpende tekst ut fra planlegginsskjemaet.
Publisering i klasserommet: Tekstene leses høyt, deretter henges de opp eller samles i en klassebok.
Ordjakt i skogen
For å øve på ordene skriftlig, kan det å gå på ordjakt gjøre øvingen mer spennende.
Gjennomføring:
Forarbeid:
- Lærer printer ut insektsnavn og henger dem opp i trær eller på andre egnede plasser. Det kan være lurt å nummerere ordene slik at det er lettere å se hvilke ord elevene ikke finner.
- Ta med ark til å skrive liste på samt skrivesaker.
- Etabler en skrivestasjon i skogen med ark og skriveutstyr. Kanskje en bokstavlydhjelper også?
Underveis
- Elevene deles inn i par.
- Parene går omkring i skogen og leter etter ordene som er hengt opp i skogen.
- Når de finner et ord, skal de merke seg skrivemåten og gå tilbake til skrivestasjonen for å skrive ned ordet på arket sitt. Det er mulig å løpe fram og tilbake hvis elevene ikke helt blir enige om hvordan ordet skrives.
Alternativ:
Elevene kan ta med seg skrivesakene mens de leter.
Last ned
- Skjema for dokumentasjon av insekt
- Skjema for kategorisering av insekt
- Fortellingsskjema til skjønnlitterær tekst
- Insektsord til ordjakt