Skriving med fokus på adjektiv og ordvalg
På Nidarvoll skole har førsteklassingene jobbet med klovn som tema. Undervisningsoppelgget viser en variert, kreativ og helhetlig prosess med fokus på beskrivelser
Lærerne begynte med å leste høyt fra klovnebøker, deretter utforsket de tekstene sammen med elevene. Med fokus på adjektiv og ordvalg fikk elevene i oppdrag å beskrive sine egenproduserte klovner. Til slutt ble det utstillingsåpning på Trondheim folkebibliotek med klovne-champagne og storfint besøk.
Undervisningsopplegget
Dette undervisningsopplegget viser en variert, kreativ og helhetlig prosess. Lek, håndskrift og skriving på data har også vært sentralt. Målet med skriveoppgaven er at elevene skal skrive en beskrivende tekst med fokus på bruk av adjektiv.
Førskrivingsfase
Det er viktig at det jobbes godt på forhånd slik at elevene har bakgrunnskunnskap for å ha noe å skrive om. Eksempel på slike aktiviteter kan være:
- Les boka Albert Åberg leker med ord. Bruk tid på å snakke om ord, begreper og språk I boka. Det finnes mange bøker som inneholder spennende ord. La det være fokuset ved høytlesing i en periode.
- Felles tankekart der klassen beskrive ulike gjenstander som lærer eller elever har med. Dette kan være leker, ting fra naturen eller andre spennende ting som elevene kan skrive adjektiv til. Lag gjerne flere tankekart der klassen beskriver ulike gjenstander. Her er det viktig å veilede elevene til å velge varierte og fargerike ord. Ut fra tankekartet lager læreren en begrepsplakat med alle adjektivene som henges godt synlig I klasserommet.
- Velg veiledet lesingsbøker/tilpassede tekster i leselekse som inneholder adjektiv slik at elevene kan lese og samtidig lete etter adjektiv i leseleksene sine.
- Les høytlesingsbøker der klassen går på jakt etter adjektiv.
- Lekse kan være å skrive adjektiv om en leke elevene har på rommet. «Tegn leken og skriv så mange adjektiv du får til». Som etterarbeid til leksene kan det lages begrepsplakater av ordene elevene har skrevet.
- Elevene kan også jobbe sammen to og to og lage lister med adjektiv der de beskriver hverandre eller ting de ser rundt seg. Dette er en fin aktivitet som gjerne kan gjøres ute.
Skrivedag
I dette skriveprosjektet ble temaet klovn valgt som skriveinspirasjon. Klovner er fargerike, morsomme og en kjente figurer for barna. Som forarbeid til skrivedagen får elevene lage sin egen klovn i kunst og håndverkstimene.
På skrivedagen får elevene i oppgave å tegne og beskrive sin egen klovn. De skal gi klovnen navn, beskrive hvordan den ser ut og skrive en eller flere ting klovnen er flink til.
Felles samling
Skrivedagen starter med at lærer leser historien om klovnen Ben. Historien er hentet fra boka 5 klossete klovnehistorier av Friederike Wilhelmi og Babara Hömberg. Etter høytlesing brukes et bilde av klovnen Ben som utgangspunkt for å jakte på «klovneord» som beskriver hvordan klovnen ser ut. Det kan også være ord som beskriver hva klovnen er flink til. Læreren lager tankekart med de ordene elevene finner. Videre konstruerer gruppa en tekst sammen slik at elevene får se hvordan en slik tekst kan skrives. Modellteksten og tankekartet kan være et utgangspunkt og støtte til elevene når de skal skrive sine egne tekster.
Individuell skriving
Etter en grundig førskrivingsfase er elevene nå klare for individuell skriving. Læreren tar utgangspunktet i klovnen elevene har laget og stiller spørsmål for å hjelpe elevene i gang med skrivingen.
- Hvordan vil du beskrive klovnene din?
- Hvordan ser klovnen din ut?
- Hva liker klovnene din å gjøre?
Andre støttespørsmål kan være:
- Hva mer vil du skrive om klovnen din?
- Hva er det beste han vet?
- Hva er klovnen din flink til?
- Hva liker klovnene din å gjøre?
- Er det noe merkelig med klovnen din?
Lærer må veilede elevene og gi dem den støtten de trenger. Noen elever vil skrive få setninger med et begrenset utvalg av adjektiv, mens andre elever vil skrive lengre tekster med utstrakt bruk av adjektiv.
Elevene presenterer sin egen klovn for de andre på gruppa. Neste oppdrag er å skrive teksten inn på data. Datateksten skal presenteres sammen med klovnen på en egen klovneutstilling som andre klassetrinn, foreldre eller lærere på skolen kan komme å se. I dette prosjektet var elevene så heldige at de fikk stille ut klovnene og tekstene sine på hovedbiblioteket i byen. Elevene skrev invitasjon til rektor, kommunaldirektøren og avisa som alle svarte ja på henvendelsen.
Jeg har fine øyne. Jeg har svarte sko. Jeg er flink til å smile.
Det å ha et formål med skriving og det å få publisere tekster er en viktig motivasjon for elevenes skriving. Dere har kanskje et skolebibliotek eller et bibliotek i nærområdet hvor dere kan dele ulike skrivearbeid?
Åpning på Trondheim folkebibliotek
Oppslag fra Bydelsavisa Strinda
Tips
Tuttut. Han har rød nese. Morsom klovn. Store føtet. Blåe øyer.