Skrivestrategier i ulike faser av skriveprosessen i ungdomsskolen
Den store amerikanske metastudien Writing Next hevder at det å arbeide for å uvikle elevenes skrivestrategier er effektfullt for elevenes skriveutvikling.
Derfor vil det å jobbe eksplisitt med å utvikle hensiktsmessige skrivestrategier være et viktig grep for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Skrivestrategier defineres gjerne som prosedyrer og teknikker som skriveren tar i bruk for å gjennomføre en skriveoppgave (Hertzberg, 2006). Noen skrivestrategier kan observeres, mens andre strategier er mentale prosesser skriveren kanskje ikke selv er klar over at han bruker. Vi vet at erfarne skrivere tar i bruk et bredt repertoar av skrivestrategier, mens mer uerfarne skrivere ikke har samme repertoar å øse av.
Skriving er et redskap for kunnskapsutvikling, samtidig som skriving er et redskap for å synliggjøre kunnskap i de ulike fagene. Dette innebærer at alle lærere har ansvar for skriveopplæringen i sine fag. Utvikling av elevenes skrivekompetanse er en kontinuerlig prosess som pågår gjennom hele skoleløpet. Det er derfor viktig at elevene får eksplisitt skriveopplæring på ungdomstrinnet. Dette kan vi blant annet få til gjennom bruk av modellering, lesing av eksempeltekster og gjennom å gi tydelige rammer for skriveoppgavene elevene skal skrive. Elevene trenger støtte og veiledning gjennom hele skriveprosessen.
Denne skriveprosessen deler vi gjerne inn i dissefire fasene:
1. Førskrivingsfase | Hva er hensiktsmessige strategier før skrivingen tar til? |
2. Komme i gang-fase | Hva er hensiktsmessige strategier for å komme i gang med skrivingen? |
3. Revisjonsfase | Hva er hensiktsmessige strategier for å revidere utkast? |
4. Sluttføringsfase | Hva er hensiktsmessige strategier for å ferdigstille teksten? |
Referanser
- Graham, S., & Perin, D. (2007). Writing next: Effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. A report to Carnegie Corporation of New York. Alliance for Excellent Education. Carnegie Corpration of New York.
- Hertzberg, F. (2006). Skrivekompetanse på tvers av fag. I E. Elstad & A. Turmo (red), Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis (s.111–126). Universitetsforlaget.