Samskapte prosesser
Å arbeide i samskapte utviklingsprosesser skaper felles forståelse om temaarbeidet.
Å møtes slik er viktig for oss!!
Vi trenger det for å se og forstå barnas intensjoner. All refleksjon og forberedelser gjør vi med verdisynet som grunnlag, vår kultur og inspirasjon gjennom Reggio Emilia-filosofien.
For å få med hele personalgruppen i barnehagen startet barnehageåret med to studiedager der de jobbet sammen i ulike prosesser for å komme i gang. Tema for studiedagene var trær, der leire og tegning ble brukt som verktøy. I prosessarbeidet i forkant av studiedagen fant personalet frem til tre ord som støtte i arbeidet. Ordene var: poesi - estetikk - empati. Grunnen til at disse tre ordene ble valgt er at de er sentrale i Reggio Emilia-filosofien. Det er en tilnærming inspirert av hvordan man ser verden. Filosofien ble brukt i det videre arbeidet med trær. Det hele startet med en tur til den ærverdige hengebøken ved Midtsand gård i Malvik.
Innholdet i studiedagene satte tonen for prosessene som pedagogene skulle jobbe med dette barnehageåret. Hensikten var å inspirere, motivere og engasjere pedagogene til å arbeide i fellesskap. Planetringen barnehage er opptatt av at personalet selv skal gjøre seg erfaringer, berøres og oppleve materialet de skal jobbe med. Studiedagene var sterkt knyttet til Reggio Emilias filosofi der troen på at hvert enkelt individ – sammen med andre – selv konstruerer den kulturen de deltar i. Vektlegging av å gi rom og tid til undring, fordypning og skapende virksomhet bidrar til utvikling og læring. Pedagogisk leder, Marianne beskriver hvordan hun ble berørt av opplevelsen:
Etter besøket og turen til hengebøka sitter jeg igjen med en god følelse. Den ga meg den kickstarten jeg ønsket i forhold til å gripe an prosessen med trær. Det ga en ro, en følelse av at tiden stod stille, godhet, lunhet, varme, høytidlighet, ærbødighet og uendelighet. Tiden under og rundt treet ga meg mulighet til å tenke gjennom estetiske, poetiske og historiske perspektiv. Historien bak treet og området ga meg en ettertanke om levd tid, viktigheten av å skape minner og et mangfold av ulikheter som lever tett på hverandre. Ord som dukket opp i tillegg til det over var: farger, størrelse og form, musikk, lyder, solid, stødig, fuktig, klima og grunnlag. Det jeg opplevde ønsker jeg å ta med meg til barna. Jeg ønsker å gi dem muligheten til å oppleve dette stedet.
Dette ga et unikt utgangspunkt for det som skjedde videre denne tirsdagen med tegning. Jeg hadde med meg disse følelsene når vi skulle tegne.
Marianne
Skrivesenteret har fulgt prosessene i to ulike grupper; Ugletårnet, fem-åringene og Sol; to-åringene. Felles for begge gruppene er at pedagogene er prosessorienterte, tenker langsiktig og opptatt av å lytte til innspill fra barna. Planetringens måte å jobbe med prosjektarbeid over tid, gjenspeiler et helhetlig syn på barnet, hvor arbeidet med omsorg, danning, lek og læring sees i sammenheng og samlet bidrar til barns allsidige utvikling (Rammeplanen, 2017).
Hvordan utvikle praksis?
En viktig del av arbeidet på Planetringen, er pedagogisk dokumentasjon og ansattes refleksjoner. I etterkant av aktivitetene gjennomføres refleksjonsmøter der pedagogene snakker om det de opplevde sammen med barna, og setter ord på observasjonene de gjorde seg underveis. Her løfter de også fram eksempler på hvordan de møter de barna, og de er bevisste på å anerkjenne hverandre gjennom å si: det var fint at du spurte spørsmål for å drive aktiviteten framover eller det var bra at du klarte å vente på barna slik at de fikk tid til å gjøre oppgaven du gav dem. I refleksjonsmøtene brukes dokumentasjonen for å oppdage øyeblikk som kan ha betydning for videre prosess. Ved å gjøre kontinuerlige vurderinger kan de justere praksisen og for eksempel sammen finne frem til gode måter å jobbe videre på.
Planetringens måte å arbeide med samskapte prosesser kan illustreres med modellen ovenfor. Pedagogene samles til studiedager i fellesskap der de får nye erfaringer og inspirasjon. Planleggingen skjer både på studiedagene, men også i etterkant, før utprøving sammen med barna. Innspill fra barna tas med i arbeidet med dokumentasjon og erfaringsdeling. Pedagogene gjør en kontinuerlig vurdering av hvordan prosessarbeidet skal videreutvikle praksis, som i dette tilfellet omhandler trær, leire og tegning.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan arbeider dere med samskapte prosesser i din barnehage?
- Hvordan er din barnehage strukturert/organisert for å gi mulighet for samskapte utviklingsprosesser?
- Hvordan kan en slik organisering av en studiedag være med på å skape engasjement, motivasjon og trygghet for pedagogene i barnehagen?