Om språk, språklig bevissthet og tidlig skriving i overgangen fra barnehage til skole
Hvordan utvikler barns språklige bevissthet seg? Og hvordan løfte fram barns tidlige skriving som en viktig del av språkarbeidet?
I filmen Om språk, språklig bevissthet og tidlig skriving i overgangen fra barnehage til skole møter dere Marit Semundseth, førstelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hun gir et innblikk i hvordan barns språklige bevissthet utvikles, og løfter fram barns tidlige skriving som en viktig del av språkarbeidet i barnehagen.
Refleksjonsspørsmål
Disse refleksjonsspørsmålene tar utgangspunkt i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver:
- Hvordan bidrar deres barnehage til stimulering av:
- språklig nysgjerrighet?
- språklig bevissthet?
- språkutvikling?
- Hvordan vil dere arbeide med fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst for at barna skal få utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer?
Publisert 22. februar 2021
(Sist revidert 19. april 2024)