Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Lydrik(k) – kreativ skriving og musikkproduksjon i norsk- og musikkfaget Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping

Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping

Denne ressursen handler om hvordan nyankomne elever får bruke hele sitt kommunikative repertoar i norsk- og musikkundervisningen på ungdomsskolen. Vi gir også tips til oppgaver og aktiviteter i opplæringa som kan bidra til mer inkludering, for alle elever.

Det vi så i Lydrik(k) da vi la til rette for bruk av flere språk og kreativ skriving, var at elevene blomstret.

Irmelin Kjelaas
Førsteamanuensis i norskdidaktikk

Alle elever har ei historie med seg

Nyankomne elever har med seg historier, erfaringer, ferdigheter, kunnskaper, interesser og drømmer de har erverva andre steder; i andre nærmiljøer, i andre pedagogiske kontekster, under andre politiske, ideologiske og kulturelle omstendigheter, og gjennom andre språklige og kommunikative praksiser. Disse «andre» erfaringene, historiene og språkpraksisene forsvinner ofte i norsk skole. Skolen har tradisjonelt vært en monokulturell og enspråklig institusjon hvor norske og vestlige erfaringer tas for gitt og videreføres, mens «alternative stories of cultural and linguistic complexity are often positioned on the margins» (Dewilde & Skrefsrud, 2016, s. 1032). Dermed er det en tendens til at nyankomne elever ikke møtes som bærere av gyldig, relevant og viktig kompetanse.

Ei slik mangelorientering er naturligvis uheldig. Den fører ofte til ei kompensatorisk opplæring der fokus ligger på alt elevene ikke kan og ikke er, framfor på det de bringer med seg, kan, er og vil være. Motsatsen – ei ressursorientering – innebærer i stedet å anerkjenne og bygge videre på de erfaringene elevene bringer med seg, og knytte opplæringa til deres livsverdener. Mange teoretikere og forskere tar til orde for at dette er grunnleggende både for elevenes læring av språk og fag og for deres opplevelse av inkludering. Et slikt grunnsyn finner man også i norsk utdanningspolitikk hvor det blant annet heter at «alle elever har en historie med seg» som skolen må anerkjenne og bygge på. Dette gjelder for alle elever, men kulturelt og språklig mangfold vektlegges særskilt som noe skolen må møte «som en ressurs».  

Nettopp målet om å legge til rette for ei ressursorientert og inkluderende opplæring ligger til grunn for forsknings- og utviklingsprosjektet Lydrik(k). I dette prosjektet utforsker og utvikler ei gruppe forskere, lærere, lærerutdannere og profesjonelle musikere undervisningsopplegg der elevenes livsverden utgjør utgangspunkt og omdreiningspunkt. Ei viktig side av prosjektet er å legge til rette for at elevene kan trekke veksler på sine egne språk- og literacyerfaringer i tekstskapinga, noe som gjerne omtales som transspråkingspedagogikk (mer om dette i videoen under).

Dokumentar – Lyden av språklig samspill

Lydrik(k) er et årlig prosjekt ved Institutt for lærerutdanning (NTNU) der studenter og elever eksperimenterer med låtlaging, skriving og musikkproduksjon – oppgava til både elever og studenter er å lage ei låt i grupper. 

I denne dokumentaren følger vi ungdomsskole- og videregåendeelever fra to innføringsklasser i Trondheim som kommer til NTNU for å lage sine egne låter som del av Lydrik(k). Filmen tematiserer åssen et prosjekt som Lydrik(k) kan gi nyankomne elever mestring i norsk skole. Elevenes preferanser og identiteter blir en viktig ressurs når låtene skapes i fellesskap, på tvers av deres kulturelle bakgrunner.

Dokumentaren kan også gi inspirasjon til lignende undervisningsopplegg, både større tverrfaglige samarbeid og ideer til kortere skriveoppgaver, der nettopp flerspråklighet blir brukt som en ressurs. 

Musikkvideo – Hintay

Ei av elevgruppene som deltok i Lydrik(k) 2023 fikk anledning til å spille inn en musikkvideo etter at de hadde laga ferdig låta si. Også her hadde elevene mange idéer, og resultatet ble «Hintay» – som betyr «å vente» på filippinsk. For et grundigere innblikk i elevgruppas prosess – sjekk ut dokumentarfilmen.

Musikkvideo_Lydrikk_2023_1263

Undervisningseksempler

Hva betyr det å fange en fisk i hver hånd?

Ida Muren Olsen er norsklærer og jobber i innføringsklassa på Rosenborg skole i Trondheim. Skolen har deltatt flere år i Lydrik(k)-prosjektet. Hun beskriver prosjektet som en god inngangsport til å jobbe med lyrikk og litterære virkemidler:

– Gjennom forarbeidet til og gjennomføringa av Lydrik(k)-prosjektet er elevene aktive bidragsytere som får ta med hele sin kompetanse og erfaringsbakgrunn inn i skolen. Dette gjelder for eksempel når de deler låter og musikkvideoer som betyr noe for dem, når de leser dikt av forfattere fra hjemlandet sitt, når de deler metaforer som er typiske i kulturen de kommer fra, når de bruker transspråking aktivt i egen tekstproduksjon, når de får utfolde seg musikalsk og kreativt, og når de bruker og utvikler begrepsapparatet sitt knytta til norskfaget.

Ida presiserer at denne typen undervisning, som ivaretar elevers språklige repertoar, er viktig fordi elevers usynlige kunnskap kommer til syne, ikke bare i grupper med nyankomne elever, men i alle elevgrupper. Nyankomne elever skal også inn i ordinære skoleklasser etter hvert. De representerer et bredt mangfold av ulike bakgrunner og kan belyse temaer fra nye perspektiver. 

Å jobbe med metaforer kan for eksempel være en spennende måte å utforske språket på (se undervisningseksempel 1). Dersom man oversetter en metafor direkte fra et språk til et annet vil betydninga ofte være uforståelig. «Å fange en fisk i hver hånd» er en metafor fra Thailand som betyr at man kanskje ender opp med å miste begge fiskene når man egentlig burde brukt begge hendene til å fange én fisk (en metafor for grådighet, eller å fokusere på én ting om gangen). Ida forteller at elevene syns det er gøy å være eksperter på sine språklige bilder. I tillegg er det en fin inngang til å skape faglige diskusjoner: «De nye metaforene åpna for undring i gruppa, og diskusjonene skapte et behov hos elevene for å utvide både det norske ordforrådet og det faglige begrepsapparatet».

En annen inngang til å jobbe med litteraturundervisning, begrepsapparat og identitet er å lytte til og snakke om låter elevene liker godt, hvorfor man liker den, hva den handler om og så videre (se undervisningseksempel 2). For Lydrik(k)elevene innebar flere av medelevenes låtvalg tematikker og virkemiddelbruk som var  gjenkjennelige «på tvers av elevenes nasjonale, kulturelle, etniske og språklige bakgrunn: krig/konflikt, flukt, atskillelse, sorg og savn var noe de fleste hadde egne erfaringer med. (...) Denne gjenkjenninga syntes å skape et fellesskap i gruppa» (Kjelaas & Dagsland, 2023, s. 185-186). 

Undervisningseksempel 1: Dypdykk i metaforenes verden


 

  • Finn metaforer på språket ditt. Presenterer dem gjennom å lage plakater med tekst på både førstespråket, tekst på norsk og visuell støtte som illustrerer metaforen. Plakatene henges opp i skolens fellesareal, til glede for både elever og ansatte.
  • Ta med et dikt fra en forfatter som kommer fra hjemlandet ditt. Del det med klassen og forklar hva det handler om. Fortell om hvorfor du har valgt akkurat dette diktet. Si noe om diktets motiv og tema – åssen motivet underbygger temaet.

Undervisningseksempel 2: Musikalsk fellesskap


 

  • Presenter ei låt eller en musikkvideo du liker godt for de andre i klassa. Hvorfor liker du denne? Er det noe felles med låtene/videoene dere har funnet fram og presentert?
  • Snakk med folk hjemme, besteforeldre, slekt eller venner om hvilken musikk de hører og har hørt på (både populær- og tradisjonsmusikk). Kanskje har noen i klassa felles utgangspunkt? For hvilke anledninger syns du og de du snakker med at musikk er spesielt viktig? Har du/de ei låt som gir deg følelsesmessige reaksjoner og fortryller deg?

Denne ressursen er laget i samarbeid med Sindre Dagsland, Even Igland Diesen, Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen. 

Publisert 21. august 2024

Organisert i

Flerspråklighet Folkehelse og livsmestring Minoritetsspråklige Ungdomstrinn Kunst og håndverk Musikk Norsk

Fortsett lesing

Lydrik(k) – kreativ skriving og musikkproduksjon i norsk- og musikkfaget

Lydrik(k) – kreativ skriving og musikkproduksjon i norsk- og musikkfaget

Lydrik(k) er et prosjekt som gjennomføres årlig på lærerutdanningen ved NTNU. Her kommer ungdomsskoleelever på besøk for å lage låter. Elevene deltar i skriveverksteder, lydlaboratorium og veiledes av både profesjonelle artister og lærerstudenter. Lydrik(k) utfordrer og utforsker hva låtlaging kan være i norsk- og musikkfaget.
Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping

Lydrik(k) – transspråklig tekstskaping

Denne ressursen handler om hvordan nyankomne elever får bruke hele sitt kommunikative repertoar i norsk- og musikkundervisningen på ungdomsskolen. Vi gir også tips til oppgaver og aktiviteter i opplæringa som kan bidra til mer inkludering, for alle elever.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media