Kultur for høytlesning og tekstskaping blant de yngste
Bruk bøker som inspirasjon i språkarbeid i barnehagen.
Pedagogisk leder i Berg barnehage, Therese Paulsen, har stor tro på å bruke bøker for å legge til rette for språklig bevissthet som igjen gir mulighet til god språkutvikling for barnehagebarn. Det betyr ikke at de ikke vektlegger gleden lesinga gir i seg selv, men at det er en kultur for lesing i barnehagen som gir mange språklige fordeler for barna. Barn skal leses for før de har et godt språk, nettopp fordi de skal få et godt språk (Hoel, Oxborough & Wagner, 2011), derfor leser de daglig i Berg barnehage. Dette er helt i tråd med rammeplanen 2017 (s.48) som sier at personalet skal invitere til utforsking av både muntlig språk og skriftspråk.
Personalet har ansvar for å skape interesse og engasjement
Personalet i barnehagen er rollemodeller med tanke på å skape interesse for bøker og å motivere barna inn i leseaktiviteter. Å bruke bøker man selv liker og er glad i, er en forutsetning for å kunne gjøre formidlingen god. Gjennom å jobbe mer systematisk med bøker som en del av et utviklingsarbeid har personalet i Berg barnehage utviklet gode lesevaner, og de opplever et sterkt engasjement.
I forbindelse med det treårige utviklingsarbeidet hvor et av målene var å skape leseglede i personalet har Therese Paulsen skrevet en fagtekst som beskriver hvordan de arbeidet. Kultur for høytlesning og tekstskaping blant de yngste – hvorfor er det viktig, og hvordan gjør vi det i Berg barnehage?
De yngste barna skaper også tekster
Å skape bildebok sammen med barna i barnehagen er mye mer enn å skrive tekst på papir. Teksthendelser kan inspirere til ulike former for lek. Tekst står i sentrum og det er barna selv som står for produksjonen uavhengig av hvilke uttrykksmåter som er i bruk. I Berg barnehage jobbes det med teksthendelser med alle barna. Det er ikke bare de eldste i barnehagen som skaper tekster, også de yngste deltar ut i fra sine forutsetninger. Tekst og tekstskaping er ikke bare noe som bare foregår i førskoleklubben med de eldste.
Personalet lager også bildebøker sammen med barna som en del av språkarbeidet i barnehagen. De setter av godt med tid og gir dette arbeidet høy prioritet. Det krever at personalet er kompetente på barns tidlige tekstproduksjon og skriving. Gjennom å tilby et variert språkmiljø og å støtte barna i deres lek og utforsking med tekst og skriftspråk, bidrar personalet på en slik måte at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og ulike kommunikasjonsformer (Rammeplan s.48).
Tips
- Berg Barnehage i Trondheim ble tildelt Lesesenterets Leseprisen 2015 for hvordan de bruker bøker i språkarbeidet i barnehagen.
- Les mer om ulike måter å lese på i barnehagen i Språkløyper.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber dere med høytlesing i deres barnehage?
- Hva gjør dere for at alle i personalet skal lykkes med å formidle bøker til barna på en god måte?
- På hvilken måte ivaretar dere både de yngste og de eldste barnas lek og utforsking av skriftspråk?