Historien om Anne Frank som inspirasjon til skriving
I denne ressursen er billedboka Anne Frank brukt som utgangspunkt for ulike skriveoppgaver.
Lesestopp med skriving
Mange billedbøker har form og innhold som gjør de godt egnet for elever i alle aldre. Lærer og elevgruppa leser boka Anne Frank av Josephine Pool sammen. Læreren har scannet illustrasjoner fra boka og lagt dem inn i en PowerPoint. Det gir mulighet for en felles leseopplevelse der alle elevene får se bildene i boka.
Det er mange steder i boka der en kan legge inn lesestopp. I dette undervisningsopplegget valgte læreren å la elevene skrive ned sine tanker etter lesestoppene. Elevene kan settes sammen i grupper på fire og skrive individuelt på flipover-ark i cirka tre til fem minutter. Etter skrivingen snurrer de arket slik at alle tekstene blir delt. Medelevene kan skrive spørsmål eller føye til nye punkter. Til slutt får de sin egen tekst tilbake.
Eksempel på lesestopp: Tenk deg at du må flykte fra hjemmet ditt på kort varsel. Hva ville du tatt med deg?
Etter at elevene har skrevet ned og delt sine tanker rundt dette viste læreren en artikkel som synliggjør hva flyktninger faktisk har med seg. Dette gjorde at mange elever fikk ny innsikt. De innså at mye av det de og medelevene hadde valgt å ta med seg i sine lister var «unødvendig».
Dagboktekst
Dagboksjangeren er kjent for de fleste elever, og er en egnet tekstsjanger når elevene skal skrive seg inn i andre menneskers tanker og opplevelser. I overordnet del er det lagt vekt på at elevene skal ha kjennskap til hendelser i fortida som påvirker oss og knytter oss sammen.
Felles referanserammer er viktig for den enkeltes tilhørighet til samfunnet. Dette skaper samhold og forankrer den enkeltes identitet i et større fellesskap og i en historisk sammenheng. En felles ramme gir og skal gi rom for mangfold, og elevene skal få innsikt i hvordan vi lever sammen med ulike perspektiver, holdninger og livsanskuelser.
Også formålsparagrafen bygger på menneskeverdets ukrenkelighet og at alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av hva som ellers skiller oss. Å skrive en dagboktekst med utgangspunkt i Anne Franks skjebne kan bidra til å øke elevenes forståelse for hvilke lidelser krig og terror påfører mennesker.
Elevene har lest boka med lesestopp og fikk i oppdrag å skrive en dagboktekst hvor de skulle skrive ut i fra Anne Franks synsvinkel. Elevene i denne klassen var godt kjent med dagboksjangeren. Er dette en ukjent sjanger for elevene bør læreren modellere og vise eksempler på hvordan slike tekster kan skrives.
Skriveoppdraget elevene fikk var at de skulle bruke den kunnskapen de hadde om Anne Franks liv i de tekstene de skrev. Her er utdrag fra tre elevtekster:
Nå har vi kommet til dit vi skal være. Inni meg er det helt kaos. Jeg er både redd og nervøs, og lurer på hva om vi blir oppdaget.
Jeg føler at jeg aldri kommer meg ut herfa. Tiden går så langsomt.
Jeg tror det er midt på natta. Jeg får ikke til å sove. Tankene mine snurrer rundt.
Mikrotekst
En mikrotekst er en avgrensa oppgave der elevene skal prøve å formidle en historie med få ord. Fordelen med mikrotekster er at det er en overkommelig skriveoppgave for elevene. Det gir også en fin mulighet til å jobbe med språket ned på ord- og setningsnivå. Frode Gryttens mikronoveller er et godt eksempel på mikrotekster. En måte å gjøre det på er å bruke en mal på en twittermelding Twitter template. En slik twittermal hjelper elevene til å avgrense oppgaven.