Et undersøkende og tverrfaglig prosjekt om julebakst
I dette prosjektet skal elevene samle data om julebakst-tradisjoner i nærmiljøet. Å bruke elevenes nærmiljø som utgangspunkt for å gjøre en samfunnsfaglig undersøkelse setter faglige mål i en kjent kontekst.
Om prosjektet
Elevene skal formulere problemstillinger, utføre en samfunnsfaglig undersøkelse, bearbeide data og finne en måte å presentere datagrunnlaget på. Oppgavene elevene jobber med gjennom hele prosjektet berører kompetansemål innen samfunnsfag, mat og helse og matematikk. Vi fokuserer på skrivingens plass i prosjektet, derfor er ressursen organisert etter skrivefasene.
Førskrivingsfase Det som skjer før skrivingen tar til. |
|
Skrivefase Det som skjer når skrivingen er i gang. |
|
Revisjonsfase Det som skjer underveis i skriveprosessen og i revisjon av teksten.
|
|
Sluttføringsfase Det som skjer når teksten skal ferdigstilles. |
|
Forskning viser at det å arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen, er noe av det som gir elevene størst læringsutbytte i skriveopplæringen.
Førskrivingsfasen
For å inspirere elevene kan lærer presentere de tradisjonelle «sju slag» ved å vise bilder av baksten. Forslag til samtalepunkt:
- Kjenner du igjen noen av kakene?
- Hvilke andre julekaker kjenner du til?
- Har noen laget slike kaker selv, eller kjenner til noen som har det?
- Hvilke kaker baker du selv hjemme til jul?
- Hvilke ingredienser tror du det er i de ulike kakene?
- Er det noen ingredienser som er typisk for julebakst?
I et søk på nettet kan klassen sammen eller i grupper se om de finner oppskrifter på julebakst, og studere ingrediensene.
Elevene kan også kategorisere de ulike kakene de finner i småkaker, formkaker, gjærbakst og snacks/godteri.
Problemstillingen presenteres, og kan lyde slik: «Hvilke typer julekaker bakes i hjemmene i vår skolekrets / vårt nærmiljø?»
Elevene kommer med forslag på hvordan de kan undersøke dette. Undersøkelsen kan legges opp på ulike måter, men i denne ressursen foreslår vi intervju som metode for innsamling av data.
Med utgangspunkt i en intervju-guide kan elevene intervjue utvalgte deltakere i nærområdet. For å få nok datamateriale bør flere personer intervjues. Utvalget må gjerne være delt i kategorier, eksempelvis:
- Jenter
- Gutter
- Etter aldre (De under 30, 31-40, 40-50, 50+)
- Bosted
De kan gjerne jobbe to og to eller i grupper.
Skrivefasen og revisjonsfasen
Elevene beskriver bakgrunnen for den gjennomførte undersøkelsen. Her kan lærer gjerne modellere dette med utgangspunkt i problemstillingen. Dette blir en del av innledningen i presentasjonen.
Innledningen kan bestå av både bakgrunnen for undersøkelsen med problemstillingen, og en kort presentasjon av funnene.
På dette tidspunktet kan elevene utarbeide en liste over kriterier for hva som skal være med i presentasjonen, og hvilket type format denne presentasjonen skal ha.
Elevene kan gjerne få velge presentasjonsform. Her foreslås rapport, brosjyre, og digital presentasjon.
Her kan du laste ned en mal for brosjyre (Powerpoint).
Ut fra funnene trekkes konklusjoner. Når disse skal gjøres skriftlig er det lurt å tenke på hvem som skal lese teksten, og hvilket format teksten skal ha. For å gi en støtte i arbeidet med å utforme teksten kan lærer gi forslag til setningsstartere.
Eksempler på setningsstartere:
- Tabell nr. (…) viser at …
- Resultatene viser at …
- Det er forskjell på …
- Våre funn bekrefter det vi trodde om at … / Våre funn avkrefter …
Det kan også være aktuelt å gi elevene tilgang til setningsbindere for å få mer variasjon i teksten.
Sluttføringsfase
I siste fase av undervisningsopplegget skal elevene presentere data og konklusjoner. En digital presentasjon kan for eksempel vises frem på skolens samlingsstund eller andre felles arena, mens en rapporter kan samles i en felles bok som kan deles ut til deltakerne av undersøkelsen.
Det viktigste i denne fasen er nettopp å få ferdigstille og vise frem resultatene. Dette løfter formålet med undersøkelsen og kan gjøre at det oppleves meningsfullt for elevene.
Tips
La elevene samtidig som de gjennomfører undersøkelsen samle inn oppskrifter til et felles oppskriftshefte. Dette kan være en fin julegave til noen! En utvalgt oppskrift kan dessuten brukes til å bake noe i fellesskap på skolen før jul.
Undervisningsopplegget er inspirert av et tverrfaglig prosjekt gjennomført på mellomtrinnet ved Trones skole. Takk for bidrag til nettressurs som andre kan ha glede av!
Bilde av pepperkaker: Magnus Akselvoll, (CC BY 2.0).