Digital praksis og språklek
Når barna i barnehagen leker med digitale verktøy, kan det nære og kjente framstå på nye og spennende måter. I filmen viser vi hvordan barnehagebarna utforsker uteområdet med digitalt mikroskop og inspeksjonskamera.
Ei kongle, en stein, en snøball
Når vi studerer de dagligdagse småtingene rundt oss under en digital lupe, dukker det opp nye muligheter og perspektiver. På nært hold ser alt annerledes ut og barna får brukt fantasien sin. Når barna ser bilde på et nettbrett kan flere barn utforske og snakke sammen om det de ser. Språkleken kan utvikle seg i alle retninger, gjerne med litt støtte fra pedagogen.
Barns lek med kongler, steiner og snøballer er både tidløs og universell og leken behøver på ingen måte å gjøres digital. Samtidig står det i rammeplanen at også digitale verktøy skal inngå i det pedagogiske arbeidet. Digitale verktøy skal «støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn» (Utdanningsdirektoratet, 2017).
I et rikt og allsidig læringsmiljø er det plass til både det gode gamle, og til nye digitale verktøy. I en barnehage i Trondheim har også det digitale blitt en naturlig del av hverdagen.
Film: Det bor ei flue i kongla!
I denne filmen gir vi et innblikk inn i den digitale hverdagen på Ila barnehage. Ved hjelp av enkle digitale hjelpemidler får barna bruke språket når de leker at det bor fluer i kongler og at det finnes gullskatter rett foran nesa på dem.
Refleksjonsspørsmål
-
Hvilke nye muligheter tilfører bruken av digitale verktøy og hvilke utfordringer ser dere?
-
På hvilke måter kan dere bruke digitale verktøy til kreativ og skapende utforsking sammen med barna på egen enhet?
-
Hvordan kan dere bruke digitale verktøy til å fremme barnas samspill og kommunikasjon med andre?
Referanser
- Utdanningsdirektoratet. 2017. Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver.