Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artikler og hefter
  • Om oss
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Butikklek på første trinn
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Innholdsnavigasjon

Butikklek på første trinn

På første trinn ved Åsvang skole observerte de voksne at elevene ofte lekte butikk i frileken både på skolen og SFO. De bestemte seg for å samarbeide og legge til rette for at butikkleken kunne utvikle seg videre.

Gjennom frileken så de voksne hva slags erfaringer elevene hadde med å handle i butikk. Dette ble et utgangspunkt for elevmedvirkning. Elevene fikk styre idémyldringer om hvordan en førstetrinnsbutikk kunne lages på skolen, og de voksne noterte ned idéene. Lærerne satte i gang undervisningsaktiviteter, og SFO-ansatte la til rette for butikkaktiviteter som elevene selv kunne velge blant. Med leken som utgangspunkt ble elevene motiverte og nysgjerrige på å lære mer om handling i butikk.

1. To tiere = en tjuekroning

2022_01_13_videostill2
2022_01_13_videostill3

I klasserommet lærte elevene om penger for å få et mer bevisst forhold til pris og hva det går an å kjøpe for dem. Elevene hadde samlet inn emballasje og laget lekepenger som de kunne bruke for å løse regnestykker. Læreren brukte også bilder av mynter og sedler på smartboarden for å vise hvordan mengde og verdi er to forskjellige ting. 

2. Å leke butikk, nesten som på ekte

2022_01_13_videostill4
2022_01_13_videostill5

Elevene innredet en butikk med emballasjen de hadde med hjemmefra, og skolen lånte reklameplakater fra butikker i nærmområdet. Fellesarealet ble dermed forvandlet til en realistisk dagligvarebutikk. Denne forvandlingen var i seg selv en lek som barna satte stor pris på.

Da butikken var ferdig byttet elevene på hvem som var kunder og butikkmedarbeidere. Med litt lekepenger gikk handelen som smurt.

3. Bak kulissene på Coop Extra

2022_01_13_videostill6
2022_01_13_videostill7

Elevene besøkte den lokale nærbutikken for å lære mer om hva som skal til for å drive butikk. Her fikk de blant annet utforske hvordan panteautomaten ser ut på baksiden, og hvorfor melken med lengst holdbarhetsdato plasseres bakerst i hylla på kjølerommet.

Det ble gode diskusjoner mellom butikksjefen og nysgjerrige elever, de fikk lære mye nytt, og delte sine erfaringer fra butikk og handel.

4. Film: Butikklek på første trinn

Denne filmen gir et innblikk i aktivitetene som foregikk da handel og butikk var temaet på første trinn.

Rammelek


 

  • Rammelek er en lek som barn og voksne sammen planlegger med bakgrunn i fellesopplevelser og erfaringer. Barna bør få være med på å bestemme lekemiljøet, roller, regler og mulige handlinger. I rammeleken skal alle få mulighet til å delta på varierte aktiviteter som inngår som en naturlig del av leken.

Tips


  • La gjerne elevene skrive egne handlelister, reklameplakater og prislapper, slik de gjorde her: https://skrivesenteret.no/ressurs/her-er-alle-butikkmedarbeidere/
  • Å ha sykehus som tema kan også inspirere til rammelek og skriving: https://skrivesenteret.no/ressurs/bamsesykehus/
Publisert 1. desember 2022 (Sist revidert 13. mars 2023)

Organisert i

Begynneropplæring Overgang Barnetrinn Alle fag

Har du sett disse?

Setningsstartere, bindeord og ordbanker

Setningsstartere, bindeord og ordbanker

Skriverammer med setningsstartere kan gjøre det lettere å komme i gang med skrivingen, og de kan være til hjelp i planleggingsfasen av teksten. Med bindeord og ordbanker skapes variasjon i språket og flyt i teksten.
Vlogg – å uttrykke seg med levende bilder

Vlogg – å uttrykke seg med levende bilder

Videoblogg, eller vlogg, er et verktøy elevene kan uttrykke seg med i skolen.
Språkbasert læring

Språkbasert læring

Sjangerpedagogikk vektlegg at språklege og faglege ferdigheiter heng tett saman. Her finn du fire filmar som viser språkbasert undervisning i praksis.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media