Butikklek på første trinn
På første trinn ved Åsvang skole observerte de voksne at elevene ofte lekte butikk i frileken både på skolen og SFO. De bestemte seg for å samarbeide og legge til rette for at butikkleken kunne utvikle seg videre.
Gjennom frileken så de voksne hva slags erfaringer elevene hadde med å handle i butikk. Dette ble et utgangspunkt for elevmedvirkning. Elevene fikk styre idémyldringer om hvordan en førstetrinnsbutikk kunne lages på skolen, og de voksne noterte ned idéene. Lærerne satte i gang undervisningsaktiviteter, og SFO-ansatte la til rette for butikkaktiviteter som elevene selv kunne velge blant. Med leken som utgangspunkt ble elevene motiverte og nysgjerrige på å lære mer om handling i butikk.
1. To tiere = en tjuekroning
I klasserommet lærte elevene om penger for å få et mer bevisst forhold til pris og hva det går an å kjøpe for dem. Elevene hadde samlet inn emballasje og laget lekepenger som de kunne bruke for å løse regnestykker. Læreren brukte også bilder av mynter og sedler på smartboarden for å vise hvordan mengde og verdi er to forskjellige ting.
2. Å leke butikk, nesten som på ekte
Elevene innredet en butikk med emballasjen de hadde med hjemmefra, og skolen lånte reklameplakater fra butikker i nærmområdet. Fellesarealet ble dermed forvandlet til en realistisk dagligvarebutikk. Denne forvandlingen var i seg selv en lek som barna satte stor pris på.
Da butikken var ferdig byttet elevene på hvem som var kunder og butikkmedarbeidere. Med litt lekepenger gikk handelen som smurt.
3. Bak kulissene på Coop Extra
Elevene besøkte den lokale nærbutikken for å lære mer om hva som skal til for å drive butikk. Her fikk de blant annet utforske hvordan panteautomaten ser ut på baksiden, og hvorfor melken med lengst holdbarhetsdato plasseres bakerst i hylla på kjølerommet.
Det ble gode diskusjoner mellom butikksjefen og nysgjerrige elever, de fikk lære mye nytt, og delte sine erfaringer fra butikk og handel.
4. Film: Butikklek på første trinn
Denne filmen gir et innblikk i aktivitetene som foregikk da handel og butikk var temaet på første trinn.
Rammelek
- Rammelek er en lek som barn og voksne sammen planlegger med bakgrunn i fellesopplevelser og erfaringer. Barna bør få være med på å bestemme lekemiljøet, roller, regler og mulige handlinger. I rammeleken skal alle få mulighet til å delta på varierte aktiviteter som inngår som en naturlig del av leken.
Tips
- La gjerne elevene skrive egne handlelister, reklameplakater og prislapper, slik de gjorde i ressursen Her er alle butikkmeadarbeidere.
- Å ha sykehus som tema kan også inspirere til rammelek og skriving.