Hopp til toppområde Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnområde Tekststørrelse tips

PC: Press ned CTRL og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

MAC: Press ned CMD og klikk på + (pluss) for å forstørre eller - (minus) for å forminske.

Skrivesenteret
Søk
  • Ressurser
  • Prosjekter
  • Kurs
  • Artiklar og hefte
  • Om oss
  • Våre publikasjoner
  • Kontakt
  • English
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
  • Barnehage
  • Barnetrinn
  • Ungdomstrinn
  • Videregående skole
Skrivesenteret
Ressurser
Bokstavlydhjelper
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Innholdsnavigasjon

Bokstavlydhjelper

En bokstavlydhjelper kan være en god støtte for elevene når de er usikre på hvordan de skal knytte bokstavlyd (fonem) til bokstavsymbol (grafem).

På bokstavlydhjelperen kan elevene lete seg fram til en illustrasjon som representerer den lyden de ønsker å skrive. Dersom det er ordet gul som skal skrives, så vil grisen, ugla og løven kunne vise eleven vei til bokstavsymbolene som de trenger for å kunne skrive dette ordet. Noen elever trenger bokstavlydstøtten kun på oppstarten av første trinn, mens andre elever vil ha behov for å bruke den også på høyere trinn.

For at bokstavlydhjelperen skal fungere som støtte er det helt nødvendig at de illustrasjonene som er valgt faktisk støtter lydene. I bokstavlydhjelperen som vi presenterer i denne ressursen, så har vi valgt bort illustrasjoner for lydene: c, w, x, y, z og æ, og det er fordi at det har vært utfordrende å finne egnede illustrasjoner for disse lydene. Det har vært vanlig at ærfugl har vist til bokstaven æ, men noen elever vil da kunne tenke at den viser til fugl, og derfor valgt å skrive f i stedet for æ. Mange bokstavplansjer i norske klasserom bruker bilde av en xylofon som illustrasjon for bokstaven x og bilde av en yoghurt for bokstaven y. Begge disse to bildene forvirrer mer enn de støtter. Her viser vi et eksempel der en elev lyttet ut at nei skulle skrives med j (tenkte at joghurt skrives med j), og gikk derfor til yoghurt, og skrev så ordet på følgende måte:

skrivemåte

Dersom bokstavlydhjelperen skal fungere som en støtte må elevene få opplæring i hvordan de skal bruke den. De må med andre ord være godt kjent med hvilke lyder de ulike illustrasjonene representerer. Elevene bør ha laminerte bokstavlydhjelpere tilgjengelige i klasserommet, og læreren må oppfordre elevene til å bruke dem. Elevene må også oppfordres til å bruke medelevene som støtte dersom de er usikre på hvor de finner bokstavene de ønsker å skrive. Da kan medeleven for eksempel si at votten viser v. Elevene bør også ha hver sin bokstavlydhjelper i sekken. På foreldremøtet eller på kontaktsamtalen kan foreldrene få innblikk i hvordan bokstavlydhjelperen kan brukes. Det er også viktig at de får innblikk i at de yngste elevene er på vei til å forstå det alfabetiske prinsipp, og at de derfor ikke bør rette i barnas tekster. Men dersom barnet spør om hvordan et ord skrives så må de få svar eller bli veiledet til å bruke «hjelperen» som lydstøtte.

Med denne ressursen følger også bokstavplakater som kan printes ut og henges på veggen.

Vi har også tilrettelagt bokstavlydhjelperen for elever med synsnedsettelser og for elever på ungdomsskolen (se under og last ned).

Bokstavlydhjelperen i bruk.

Bokstavlydhjelperen


 

  • PDF av bokstavlydhjelperen i A4.
  • PDF av hver enkelt bokstav til utskrift i A4.
  • Tips til hvordan elevene kan bli kjent med bokstavlydhjelperen.

Ressursen på nynorsk


  • PDF av ressursen på nynorsk.
  • PDF av bokstavlydhjelparen i A4.
  • PDF av kvar einskild bokstav til utskrift i A4.

Bokstavlydhjelper for elever på mellom- og ungdomstrinn


 

  • PDF av bokastavlydhjelper for elever på mellom- og ungdomstrinn i A4.

Takk til Siri Mette Granum som tok initiativ til å utvikle denne versjonen av bokstavlydhjelperen.

 

Ungdomsskoleversjon av bokatsvlydhjelperen

Versjoner for elever med synsnedsettelser


 

  • PDF av bokstavlydhjelperen for elever med synsnedsettelser.
  • PDF av enkeltbokstaver til utskrift i A4.

Takk til lærerspesialist Merethe Hofstad ved Steinkjer Skole for samarbeidet med å utvikle disse tilrettelagte versjonene av bokstavlydhjelperen.

Publisert 4. november 2022 (Sist revidert 18. november 2024)

Organisert i

Begynneropplæring Overgang Barnetrinn Norsk

Har du sett disse?

Meningsfull bokstavlæring

Meningsfull bokstavlæring

I denne ressursen vil vi vise hvordan skolen kan tilrettelegge for meningsfull bokstavlæring fra skolestart.
Lese og skrive påskekrim

Lese og skrive påskekrim

Nå er det snart påske! Hva er vel da bedre enn å la elevene få bade i påskekrim, og få skrive sin egen kriminalfortelling? Denne ressursen beskriver hvordan du kan lede elevene gjennom en helhetlig prosess, med mye fokus på å bygge kunnskap om kriminalsjangeren.
Småskrivingsoppgaver i desember

Småskrivingsoppgaver i desember

I denne ressursen finner du 16 småskrivingsaktiviteter som kan inspirere til skriving i førjulstiden.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.
Skrivesenteret

Skrivesenteret

  • Ansatte
  • Om skrivesenteret
  • Mandat

Prosjekter

  • ViBes
  • DEKOM
  • REKOM
  • Språkløyper

Forskning

  • Våre publikasjoner
  • FUS-prosjektet
  • Normprosjektet
  • SkrivBiB

Kontaktinformasjon

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. NTNU ILU, 7491 Trondheim
post@skrivesenteret.no
73 41 25 76
Personvern og informasjonskapsler
Utarbeidet i samarbeid med Smart Media