Bit-for-bit-fortelling
Å skrive sin egen fortelling er en gøy og kreativ øvelse. I denne ressursen gir vi de yngste elevene verktøy som kan hjelpe dem med historiefortellingen sin. I løpet av en uke får elevene ett nytt skriveoppdrag hver dag. Oppdragene presenteres gjennom fem korte filmer som er ment å instruere og inspirere de unge skriverne.
Planleggingsskjema
Tips
-
I denne ressursen så ser elevene en film hver dag, og fortellingene skrives over fem dager. Prosessen kan komprimeres slik at en tar flere skriveoppdrag på samme dag.
Dag 1: Deltakere
Det første oppdraget er å finne ut hvem som er hovedkarakter i fortellingen. Hvem skal fortellingen handle om? Hvordan ser karakteren ut? Er det noe som er spesielt med denne karakteren?
Dag 2: Sted
Det andre oppdraget er å finne ut hvilket sted fortellingen foregår på. Hvor skal fortellingen foregå? Kan du beskrive dette stedet? Hvordan ser det ut? Lukter det noe der? Er det noen lyder? Eller er det andre spesielle gjenstander der?
Dag 3: Andre karakterer
Det tredje oppdraget er å finne ut hvilke andre karakterer som er med i fortellingen. Hvem skal hovedkarakteren din møte i fortellingen? Er det kanskje en venn, eller en fiende? Skal karakteren hjelpe til med noe, eller lager den nye karakteren bare trøbbel? Beskriv den nye karakteren.
Dag 4: Problem/løsning
Det fjerde oppdraget er å finne på en konflikt og en løsning på fortellingen. Noe er problematisk for hovedkarakteren. Hva kan dette problemet være, og hvordan kan det løses?
Dag 5: Tittel
Det femte oppdraget er å finne tittelen til fortellingen. Hva skal fortellingen hete? Hvis tittelen er spennende eller interessant så vil kanskje mange glede seg til å høre den?
Del gjerne med oss
- Del gjerne de utfylte planleggingsskjemaene (bokmål || nynorsk) med Skrivesenteret! Med samtykke fra elev og foresatt kan de deles i denne ressursen til inspirasjon for andre.