Å lage digital fortelling som en instruksjon på naturbruk
Å kunne skrive i Vg1 naturbruk innebærer å kunne tilpasse tekster til ulike formål, sjangre, mottakere og medier. Det innebærer å kunne beskrive produkter og tjenester for kollegaer, brukere og kunder ved hjelp av fagspråk. Det vil også si å kunne dokumentere hva man gjør, og hva man har lært (LK2020).
Oppgavetekst til elevene
-
Lag en instruksjonsfilm om hvordan man kobler på en plog.
-
I denne oppgaven er formålet å formidle kunnskap til andre. Ta for gitt at mottakerne har grunnlegende kunnskap om bruk av traktor.
Videoen skal være en digital historie. Formålet med presentasjonen er at en YouTube-bruker skal kunne se videoen og lære å koble på en plog basert på instruksjoner og bilder. Derfor må hvert skritt i prosessen være så tydelig at selv en som aldri har rørt en skiftenøkkel skal få det til.
Elevene kan gjerne jobbe i par, og de bør levere manus til videoen i form av tekst og tilhørende bilder til læreren. Formålet med manus er å skape god struktur i den ferdige videoen og gi læreren mulighet til å veilede tidlig i prosessen mens det enda er lett å gjøre forandringer.
Elementer som bør være med:
- Stillbilder av de ulike stegene i målingsprosessen.
- En fortellerstemme som forklarer og kommenterer:
- Framgangsmåte
- De ulike bruksområdene og bruksmåtene for skyvelæren.
- Presist språk med riktige faguttrykk på verktøydeler og teknikker.
- Dersom oppgaven utvides til andre verktøy eller prosesser kan også følgende være naturlig: Arbeidsteknikker/-stillinger, vedlikehold, sikkerhet
Den digitale historien kan for eksempel lages i Photo Story 3 eller Screencast-O-Matic, og bør være maksimalt tre minutter lang.
Huskeliste for læreren
Førskrivingsfase
- Presenter modelltekster for manus og digital historie.
- Diskuter hensiktsmessig innhold og bruk av virkemidler.
- Utarbeid vurderingskriterier i fellesskap.
- Del elevene inn i pargrupper.
- Be elevene planlegge hvor og når de skal ta bilder.
Skrivefase
- Introduser tenkeskriving og samskriving for elevene.
- La elevene tenkeskrive alene i to minutter om hvordan innledningen bør være.
- Del ut en skriveramme og la elevene samskrive øverst til venstre på arket i to minutter om hva innledningen skal inneholde. Gi dem deretter to nye minutter til å se for seg og tegne inn i den øverste boksen til høyre et mulig bilde fra innledningen.
- Fortsett med ett minutt skriving, ett minutt tegning til filmens sju hovedbolker er fylt inn og elevene har ei skisse til dreiebok som dette.
- La elevene få tid til å lage førsteutkast til manus og ta bilder.
Revisjonsfase
- Snakk med elevene om at det er strukturen som skal revideres nå, ikke småfeil.
- La elevene vurdere seg selv på bakgrunn av gitte kriterier.
- Lærer går inn i prosessen og gir støtte og veiledning.
- Først når manus er revidert, begynner arbeidet med å sette sammen bilder og legge inn bildetekst.
- Manus revideres underveis i prosessen når nye utfordringer melder seg.
Sluttføringsfase
- Elevene går over layout og rettskriving i manus og retter opp småfeil og gjør mindre justeringer i videoen.
- Manus leveres inn, video publiseres på YouTube. Gjerne på en egen bruker for faget.
- Sluttføringen feires, for eksempel med felles fremvisning av videoene.
Vurdering
- Lærer vurderer produktet på bakgrunn av vurderingskriterier, med eller uten karakter.
- Elevene lager først en skisse til dreiebok og får tilbakemelding på den. Deretter lager elevene manus, før de til sist spiller inn filmen.
- Denne filmen kan brukes som modelltekst for instruksjonsfilmer til andre tema/emner i faget eller i andre fag.
Tips
- Denne ressursen er en del av et større hefte om arbeid med multimodalitet. Heftet kan lastes ned gratis som pdf.