Å bruke skrive- og lesestøttende verktøy
Det finnes en rekke konkrete verktøy elevene kan ta i bruk som støtte når de skal sluttføre teksten sin.
Stavekontroll
Elevene trenger opplæring i bruk av stavekontroll. De må gjøres oppmerksomme på hvilke feil stavekontrollen tar og hvilke feil stavekontrollen ikke tar. Elevene trenger å vite at stavekontrollen ofte ikke godkjenner sammenskriving av ord, men at ordene like fullt er tillatt å skrive. En huskeregel for elevene kan være at hvis ordet «sies» i ett ord, skal det også skrives i ett ord.
Stavekontrollen vil heller ikke kunne rette opp ord som er riktig skrevet, men som det finnes flere utgaver av. Dette gjelder ordpar som skal/skall, vil/vill, love/låve, nødt/nøtt osv. Dersom en elev strever med slike ordpar, kan det være en god idé å lage illustrerende ordkort med de ordene eleven strever med. Ved hjelp av søk/erstatt-funksjonen i Word kan elevene søke opp disse ordene for å dobbeltsjekke at de har greid å bruke riktig utgave av ordet på riktig sted.
Leserøret
Elevene må gjøre det til en vane å lese teksten sin høyt flere ganger før endelig punktum settes. Leserøret kan brukes i klasserommet når flere elever skal lese over tekstene sine samtidig. Den ene enden på røret legges inntil øret mens den andre enden holdes foran munnen. Lyden konsentreres og elevene kan lese forholdsvis lavt og likevel godt høre det de leser. Leserøret kan lett lages av et fleksibelt avløpsrør.
Nyttig programvare
Det finnes ulik programvare med lese- og skrivestøttende verktøy som i utgangspunktet er tilpasset elever med lese- og skrivevansker, men disse verktøyene kan med fordel også tas i bruk av andre elever. Kombinasjonen av stavekontroll, ordbøker, ordfullføring, skjermleser og kunstig tale gjør at programmene gir omfattende og effektiv hjelp til både lesing og skriving.
I denne sammenhengen handler det kanskje først og fremst om å la programmene lese opp teksten eleven har skrevet. Når eleven lytter til sin egen tekst på denne måten, kan han oppdage skrivefeil og setninger som er upresist formulert, og slik kan disse verktøyene være et godt hjelpemiddel i sluttføringen av teksten.
Flere av disse programmene er godkjent til bruk på tentamen og eksamen i grunnskole og videregående skole. Hvis eleven har dokumenterte lese- og skrivevansker, kan det søkes om støtte fra NAV til innkjøp av slike hjelpemidler.
Relevante linker
- Lese- og skriveteknologi på www.språkløyper.no
- CD-ORD
- Voxit SpeakApp
- Lingdys
- Lingit