Sluttvurdering for alle elever på ungdomstrinnet
Hvilket handlingsrom har lærere når de skal vurdere elevenes sluttkompetanse? Hva kan inngå i vurderingsgrunnlaget og hvordan kan lærere skaffe vurderingsgrunnlag i situasjoner der elever står i fare for å ende opp uten sluttvurdering?
Kompetansepakke for Trondheim og Malvik kommune
Hvilket handlingsrom har lærere når de skal vurdere elevenes sluttkompetanse? Hva kan inngå i vurderingsgrunnlaget og hvordan kan lærere skaffe vurderingsgrunnlag i situasjoner der elever står i fare for å ende opp uten sluttvurdering?
Formål
Målet med denne kompetansepakken er å legge til rette for at lærere på ungdomstrinnet kan utvikle vurderingspraksiser som bidrar til at færrest mulig elever går ut av ungdomsskolen uten sluttvurdering. Gjennom to moduler og et mellomarbeid gis det mulighet til å reflektere, planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer elevenes læring og sikrer vurderingsgrunnlag. Kompetansepakken er utviklet i samarbeid mellom Trondheim kommune, Malvik kommune, Statsforvalteren i Trøndelag og Skrivesenteret, og bygger på erfaringer fra skoler som har lykkes med å redusere antallet elever som får bortfall av karakterer på vitnemålet. En stor takk rettes til Skaun ungdomsskole, som har bidratt mye i prosessen og har delt av sine erfaringer, utfordringer og refleksjoner.
Hvem passer kompetansepakken for?
Denne kompetansepakken er utviklet for at lærere, skoleledere og andre ansatte på ungdomsskoler i Trondheim kommune og Malvik kommune i samarbeid med PPT skal gjennomføre to moduler der de sammen utforsker handlingsrommet som faktisk finnes for å vurdere elevenes kompetanse på varierte måter. PPT vil delta i modulene og bidra med faglig støtte underveis.
Pakken er samtidig åpen og tilgjengelig for alle interesserte, og den passer også godt for team, skoler og kommuner som ønsker å styrke sin vurderingspraksis og finne konkrete løsninger på utfordringer knyttet til vurdering av elevenes kompetanse. Alle ressurser, inkludert filmer, refleksjonsspørsmål og veiledning til aktiviteter, vil være tilgjengelige på denne nettsiden.
Hvorfor er dette viktig?
Alle elever har rett til underveisvurdering og en rettferdig sluttvurdering som gjenspeiler den samlede kompetansen deres i hvert fag. Å skaffe vurderingsgrunnlag i fag kan være krevende, særlig når elever har lite skolenærvær eller strever med å delta i tradisjonelle vurderingssituasjoner. Gjennom denne kompetansepakken ønsker vi å åpne lærernes handlingsrom, utvikle forståelsen av hva det innebærer å vurdere elevenes samlede kompetanse og støtte deres arbeid med å gi alle elever mulighet til å lykkes.
Hvordan bruke kompetansepakken?
Kompetansepakken er lagt opp som to moduler med et mellomarbeid som lærerne skal gjennomføre mellom modulene. Gjennomføringen bør tilpasses den enkelte skoles behov. Modulene kan gjennomføres i samarbeid med PPT og bør planlegges og legges inn i årshjulet som en del av skolens utviklingsarbeid. Vi anbefaler å sette av to samlinger på en og en halv til to timer hver, og med tid til mellomarbeid i perioden mellom modulene.
Lykke til!