La elevene gi respons på lærerens modelltekst
Denne ressursen viser hvordan læreren lar elevene samarbeide om å gi respons på en modelltekst. Filmen viser et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Elever kan ofte synes at det er utfordrende å skulle revidere teksten sin når de er ferdige med et førsteutkast. Å revidere en tekst krever at eleven trer ut av skriverollen og går inn i rollen som leser av teksten. Dette kan være utfordrende for mange. En måte å øve opp elevenes evne til å revidere tekster kan være å la dem gi respons på andres tekst. Dette kan for eksempel være en anonymisert elevtekst eller en lærertekst.
Vi fortjener en klassetur!
I denne ressursen har en norsklærer skrevet et «førsteutkast» om et tema elevene har sterke følelser for. På grunn av pandemien har elevene allerede gått glipp av en klassetur året før, og lærerens modelltekst er et brev som skal overbevise rektor om å la elevene få denne turen i år i stedet. Temaet som læreren har valgt er tett på virkeligheten til ungdommene. Dette skaper engasjement. I beskrivelsen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap står det at skolen skal «utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser».
Skriveoppgaven
På grunn av korona-pandemien fikk ikke 10. trinn dra på klassetur da de gikk på 9. trinn. Du mener at klassen din bør få lov til å dra på denne turen dette skoleåret i stedet, og at skolen bør betale for turen.
Skriv et brev som skal overbevise rektor om hvorfor klassen din må få dra på denne turen, og hvorfor skolen bør betale for den.
Lærerens førsteutkast
Vi har ikke fått dra på den turen som vi burde få lov til, så derfor burde vi få lov til å dra til Livollen i 10. Vi har skikkelig lyst til å dra. Det er flere grunner til at vi bør få lov. Grunn 1: Klassen har fortjent en fin tur på slutten av ungdomsskolen, så vi kan være sammen og hygge oss en siste gang. Grunn 2: De andre klassene har fått dratt på tur i år, så det er bare rettferdig at vi får muligheten til det samme. Grunn 3: Det er ikke så ofte vi får muligheten til å være sammen uten at vi må tenke på skole og vurdering. Vi er bedre sosialt når vi slipper å tenke på vurdering. Grunn 4: Har fortjent det etter tre år med hard jobbing. Grunn 5: Skolen eier leirskolen og den står der bare uten at noen bruker den. Grunn 6: Pandemien har gjort det vanskelig å være sosiale som en klasse. Dette er en fin mulighet for å styrke samholdet enda mer.
Da vi var på Livollen i 8. klasse hadde vi det veldig kjekt og det var liksom en god start på klassen. Hvis vi får lov å dra nå så vil det være en fin avslutning på tre fine år på Rosenborg.
Håper på positivt svar!
HK
I beskrivelsen av underveisvurdering i norsk på 10. trinn står det at elevene utvikler kompetanse når de «bruker fagspråk i arbeid med å utforske og reflektere over språklig variasjon i samtale om egne og andres tekster».
Etter at elevene har lest og diskutert teksten i grupper, lar læreren dem komme med tilbakemeldinger i plenum. Her leder han dem til å identifisere styrker og svakheter ved teksten, vurderer hvordan argumentasjonen kan spisses og kommer med forslag til endringer. Til slutt skal elevene selv revidere, bygge ut og ferdigstille teksten.
Film: Hvordan kan vi overbevise rektor?
Tips
-
Denne ressursen benytter flere av prinsippene beskrevet i artikkelen «Fem prinsipper for god skriveopplæring».
Refleksjonsspørsmål
-
Hvilke fordeler ser du med å la elevene jobbe med respons på et førsteutkast i fellesskap?
-
Hvilke utfordringer kan en slik økt med fellesrespons by på, og hvordan kan de møtes?
-
På hvilken måte kan du gjøre noe tilsvarende med elevene i neste skriveprosess?
-
Hva skal til for at metoden kan benyttes i andre fag enn norsk?