Brev til barnehagen
I denne ressursen følger vi en førsteklasse fra de skriver brev til barnehagen og frem til de leverer dem personlig. Denne skriveoppgaven både inspirerte og motiverte elevene.
Skriving med et tydelig formål
Noen ganger kan det være vanskelig å skape engasjement for å skrive. Da kan det være nyttig å benytte reelle mottakere. Hvordan vil barnehagen reagere på brevet de får fra oss?
– Tenk så spennende det blir for dem å høre hvordan det er å gå på skolen!
Når elevene på første trinn skriver brev til barnehagen, har de barnehagehverdagen og mottakerne ferskt i minne.
Se film: Skrive- og gjensynsglede
I denne filmen følger vi hele prosessen når elevene på første trinn planlegger, skriver og leverer brevene sine personlig til barnehagen de gikk i året før.
Mener du «fra»?
Å skrive brev til barnehagen er en skriveoppgave som kan engasjere og motivere. Selv om elevene har mye på hjertet trenger de også støtte når de skal skrive brevene sine. Lærerens oppgave er å veilede elevene slik at de klarer å uttrykke det de ønsker å formidle.
Elevene holder fortsatt på med å lære seg bokstavene, og mange av dem utforsker sammenhengen mellom bokstavnavn og bokstavlyd. Da blir det nødvendigvis noen skrivefeil, det er ikke så farlig, men spør elevene om hvordan et ord skal skrives så må de få støtte til å finne rett skrivemåte.
Under skrivinga er det en elev som oppdager at en medelev har skrevet far i stedet for fra. Å stille spørsmål i stedet for å påpeke at det er feil, er en fin måte å hjelpe medeleven på. Neste gang kan rollene være snudd, slik at «hjelperen er den som får hjelp». Bokstavhjelpere som har illustrasjoner som støtter lyden kan også være til god hjelp for de elevene som fortsatt er usikre på hvordan bokstavene skrives.
Håper dere vil skrive tilbake. Hilsen Maya
Elevene er ivrige etter å vise læreren brevene som de har skrevet. Hun leser alle brevene høyt etter hvert som de blir ferdige. Dette anerkjenner arbeidet elevene har gjort. Samtidig vektlegger læreren de positive reaksjonene til mottakerne av brevene. Heldige er de barnehagene som får ekte brev fra barn som tidligere har gått i samme barnehage.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.
(Rammeplanen, 2017)
Gjennom slike skriveprosjekt får barna erfaring med at man kan bruke skrift til å både samhandle med og glede andre. Dette blir også en fin måte å skape sammenheng eller kontinuitet for barna, og det er en god aktivitet som barnehagen og skolen kan samarbeide om.
Når skoleåret nærmer seg slutten så kan det være fint å skrive brev til skolestarterne for å ønske dem velkommen til skolen. Her finner dere en beskrivelse av hvordan det kan gjennomføres i praksis.