Skriving i praktiske og estetiske fag på ungdomstrinnet
Er skriving viktig i fag som musikk, kunst og håndverk, kroppsøving og mat og helse? Skal elevene bruke skriving i disse fagene, og hvorfor skal de i så fall det?
De grunnleggende ferdighetene er videreført i Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), og i Overordnet del kan vi lese at ferdighetene hører hjemme i alle fag, men at fagene spiller ulik rolle i utviklingen av de forskjellige ferdighetene. Det understrekes at noen fag har et større ansvar for utviklingen av de grunnleggende ferdighetene, men at lærere i alle fag skal støtte elevene i dette arbeidet. Spørsmål vi kan stille i denne sammenhengen er: Er skriving viktig i fag som musikk, kunst og håndverk, kroppsøving og mat og helse? Skal elevene bruke skriving i disse fagene, og hvorfor skal de i så fall det?
Dersom vi går til de enkelte læreplanene, ser vi for eksempel at skriving som grunnleggende ferdighet i musikk løftes fram som et viktig verktøy i faget:
Å kunne skrive i musikk er å ta i bruk ulike former for analog og digital notasjon som gir støtte til å utøve, lage og oppleve musikk og støtte til å dokumentere prosesser og resultater. I dette inngår grafisk notasjon, noter eller besifring. Utviklingen i å kunne skrive i musikk går fra å bli kjent med og kunne bruke enkle notasjonsteknikker til å kunne bruke ulike former for notasjon og skriftspråk til å utforske, dokumentere og formidle musikalske ideer.
(LK20)
Og i beskrivelsen av skriving som grunnleggende ferdighet i mat og helse står det:
Å kunne skrive i mat og helse er å utforme tekstar til bruk i matlaging og i samband med måltid. Det er òg å formidle fagleg kompetanse og å kunne gi uttrykk for synspunkt eller val. Utviklinga av skriveferdigheiter i mat og helse går frå å kunne skrive enkle handlelister og korte samansette tekstar til å kunne planleggje og utforme oppskrifter og menyar.
(LK20)
Disse beskrivelsene understreker at skriving i de praktiske og estetiske fagene er et viktig verktøy for å utvikle kunnskaper i fagene, samtidig som skriving kan være det redskapet elevene tar i bruk for å synliggjøre og dokumentere kunnskap.
Tenkeskriving og presentasjonsskriving
Elevene bør få bruke både den uformelle og den formelle skrivinga i de praktiske og estetiske fagene. Gjennom den uformelle skrivinga får elevene mulighet til å utforske og reflektere over fagstoffet. Det å ta i bruk for eksempel tenkeskriving i ulike faser av en arbeidsprosess, kan hjelpe elevene til å utvikle idéer og til å reflektere over egne valg i arbeidsprosessen. Slik kan den uformelle skrivinga være med på å øke elevenes kunnskaper i fagene.
Den formelle skrivinga i de praktisk-estetiske fagene, presentasjonsskrivinga, er ofte knyttet til ulike instrukser, rapporter, logger og arbeidsbeskrivelser der elevene skal dokumentere og vurdere eget arbeid. Det er viktig at elevene får eksplisitt opplæring i hvordan disse tekstene skal skrives. Diskusjon rundt eksempeltekster, gode skriverammer og tydelige vurderingskriterier er elementer som bør være tilstede i ei eksplisitt skriveopplæring også i de praktiske og estetiske fagene.
Praktisk, variert, relevant og utfordrende
Det er en målsetting at ungdomtrinnet skal oppleves paktisk, relevant og motiverende (St.meld. 22 Motivasjon - Mestring - Muligheter – Ungdomstrinnet). Musikk, kunst og håndverk, mat og helse og kroppsøving er praktiske fag, og det er selvfølgelig helt sentralt at elevene får utvikle seg faglig gjennom praktisk utøvelse av disse fagene. Men dette betyr likevel ikke at elevene ikke kan bruke skriving også i disse fagene. Gjennom å koble skriving til praktisk aktivitet, vil elevene få større mulighet til å reflektere over faget og slik kan skrivinga bidra til økt læring. Når skriving knyttes til praktiske aktiviteter, oppleves også gjerne skrivinga som relevant for elevene, noe som igjen bidrar til motivasjon for å skrive. Slik ligger det et stort potensial i å bruke skriving i de praktisk-estetiske fagene. Når skriveoppdragene er knyttet til en praktisk aktivitet, får de et tydelig formål; det kan være å utvikle ideer til et produkt som skal lages, å lage en invitasjon til årets juleselskap på kjøkkenet eller å utarbeide en rapport som beskriver, dokumenterer og evaluerer en arbeidsprosess.
Skriving som støtte for vurdering
Vurdering i de praktiske og estetiske fagene kan ofte være utfordrende, men ved at elevene skriver underveis i arbeidsprosessene får læren et innblikk i elevenes utfordringer. Når elevene for eksempel bruker tenkeskriving i oppstarten av en arbeidsoppgave, kan læreren tidlig koble seg på elevens arbeid for å gi læringsfremmende underveisvurdering. Læreren kan gi elevene kvalifisert veiledning på hva som er mulig å gjennomføre, gi konkrete råd og tips og stille gode spørsmål som kan hjelpe elevene videre i prosessen.
Skriving som dokumenter elevenes arbeidsprosesser, for eksempel en rapport, en logg eller en multimediepresentasjon, er en viktig støtte for sluttvurdering i praktiske og estetiske fag. Gjennom denne formen for skriving kan eleven dokumentere kunnskapen sin og samtidig vise at de kan reflektere over og vurdere eget arbeid.
Referanser
- St. meld. 22 (2010-2011). Motivasjon – Mestring – Muligheter — Ungdomstrinnet.
- Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK2020).
- Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. (2017).
- Fremhevet bilde/illustrasjon: Alida Mossing Bjellaanes, 10. klasse Lade skole.