Skrøner og krim
Et undervisningsopplegg som beskriver hvordan bibliotek og grunnskole kan samarbeide om å skape engasjement for lesing og skriving.
For å motivere elever i barneskolen til å lese krimbøker, har biblioteket i Skaun utviklet et helhetlig undervisningsopplegg om krim og skrønehistorier for kommunens skoler. Opplegget inneholder også flere skriveoppgaver med ulike former for skrivestøtte. Tida før påske er en gylden muliget til å jobbe med skrøner og krim, og med små justeringer kan dette brukes av andre bibliotek og skoler.
Undervisningsopplegget kan gjennomføres slik
- Først leses en skrønehistorie om Einar Tambarskjelves Tapte Rubin høyt for klassen. Teksten kan lastes ned her. Noen elementer i den konkrete teksten er lokalt forankret, og det kan derfor være lurt å endre stedsnavn til lokale navn og Tambarskjelve til for eksempel Håkon Herdebrei, Harald Hårfagre, Olav Tryggvasson, Sigurd Jorsalfare eller lignende.
- Historien munner ut i at rubinen har blitt stjålet, og det er fem mistenkte.
- Elevene får et ark med bilde av de mistenkte på. Arket lastes ned her.
- Fem «påskeegg» med spor på blir presentert for elevene (i biblioteket er disse klippet ut, laminert og hengt rundt omkring i biblioteket, men de kan også presenteres på skjerm for klassen eller muntlig. Arkene med spor lastes ned her.
- De fem sporene hjelper elevene med å eliminere de som ikke kan ha begått tyveriet helt til bare en person gjenstår (elevene må krysse ut underveis de som ikke kan ha gjort det). I biblioteket får elever som hjelper til en sjokoladegullpenge fra Pedros skattekiste i dusør. Lærere får selv vurdere om det er nødvendig med dusør til elevene.
Fire mulige skriveoppgaver som etteraktivitet til lesingen
- Etterlysning der elevene skal tegne og beskrive hvordan tyven ser ut og hva som har skjedd. Etterlysningsskjema kan lastes ned her.
- Tegneserie-ramme der elevene kan tegne fra skrønefortellingen om rubinen. Tegneserierammenkan lastes ned her.
- Avisforside der elevene kan tegne og fortelle nyhetssaken om tyveriet. Skriveramme for avisforside kan lastes ned her. Denne ramma minner om forsida til Avisa Sør-Trøndelag, og kan gjenskapes og gjøres mer generell av lærer.
- Elevene kan selv skrive sin egen skrønehistorie inspirert av historien de akkurat har hørt.
Tips
- Skrivesenteret tar gjerne imot både tegninger og historier som kan publiseres som vedlegg til dette opplegget.
Publisert 24. mars 2021
(Sist revidert 19. april 2024)