Bokstavlydhjelper – en inspirasjon til tidlig skriving og språklek
Bokstavlydhjelperen kan være en god støtte for barnehagebarna når de skal utforske sammenhengen mellom bokstavlyd og bokstavsymbol, kanskje spesielt i den fasen hvor barna ikke er kjent med alle bokstavlydene og hvordan de skrives.
Bokstavlydhjelperen kan brukes i mange ulike aktiviteter. For eksempel når barna lager bøker eller skriver egne tekster i uformelle eller formelle skrivesituasjoner. Illustrasjonene hjelper barna å se sammenhengen mellom lyd og bokstavsymbol. Ost viser for eksempel vei til bokstaven «O».
For at barna skal bli kjent med hvordan bokstavlydhjelperen kan brukes, er det hensiktsmessig å starte med barnets navn og andre personer som står dem nær. De fleste barn har god bevissthet rundt sitt eget navn og hvilken lyd navnet deres starter med.
Hvordan bli kjent med bokstavlydhjelperen
En bokstavlydhjelper inneholder en rekke illustrasjoner, og det kan være gøy å trekke opp ting fra en «språkpose». I en språkpose kan det ligge ulike gjenstander som er knyttet opp mot de illustrasjonene som finnes på bokstavlydhjelperen. Barnet som trekker opp gjenstanden beskriver denne ved hjelp av støtte fra en voksen som stiller spørsmål underveis. De andre barna får i oppdrag å gjette hva det er. Dette gjøres før gjenstanden blir vist fram. Denne gangen var det en dinosaur som ble trukket opp av posen. Hvilken lyd starter ordet dinosaur med? Sammen finner de dinosauren på bokstavlydhjelperen. Hvor mange bokstaver er det i ordet? Hvor mange klapp kan vi klappe (stavelser)?
Deretter er det et nytt barn som trekker en ny gjenstand. På denne måten blir barna kjent med alle illustarsjonene og hvordan de kan bruke bokstavlydhjelperen som støtte i utforskning av skriftspråket.
I språkposen kan en også gjerne gjemme gjenstander som omhandler ulike tema en jobber med. Alternativt kan posen skjule gjenstander som har samme førstelyd som noen av barna trenger å øve litt ekstra på. Barna får trening i å beskrive og sette ord på det de finner i posen. Det er derfor fint at gjenstandene har ulike former og egenskaper (rund, trekant, firkant, myk, hard, stor, liten og så videre).
Tekstskaping
Når en skaper en felles tekst er det også nyttig å bruke bokstavlydhjelperen aktivt. Da er det en fordel at barna sitter nært den teksten som skal skrives. Barna kan få i oppdrag å finne lyden som ulike ord starter med. Denne jakten kan de gjerne gjennomføre to og to, og gjennom et slikt samarbeid får barna støtte og hjelp av hverandre.
Bokstavlydhjelperen som spill
Bokstavlydhjelperen kan også brukes som et spill. Barna får da utdelt lapper i ulike farger. Så trekker de opp ulike gjenstander fra språkposen, og får i oppgave å finne førstelyden til dette ordet. Dersom de klarer å finne samme lyd/bokstav uten hjelp, kan de legge en farget lapp over denne bokstaven. Den som har flest lapper til slutt, vinner. I denne aktiviteten øves det på turtaking, lyder og symboler. Oppgaven kan utvides ved at barna selv skriver de lydene de kjenner igjen fra ordet, eller ved at den voksne skriver ordet på et stort ark.
Dette bildet viser en voksen som spiller et spørrespill med barna. Bokstavlydhjelperen brukes her aktivt når de spiller. Barna skal lytte ut førstelyden i selve svaret på oppgaven. Deretter finner de samme lyd og bokstav på bokstavlydhjelperen. Her er det helt avgjørende at den voksne blir sittende sammen med barna og leder spillet ved å stille gode spørsmål som barna reflekterer over. Barna hjelper hverandre når spørsmålene er litt vanskelige. Den som svarer riktig får beholde kortet. Vinneren av dette spillet er den som sitter igjen med flest kort til slutt. Barna på bildet holdt på med denne aktiviteten i cirka 30 minutter, selv om det foregikk mye annen frilek i det samme rommet. Det skyldes nok i stor grad at den voksne var engasjert. Måten den ansatte møtte barnas innspill på viste at hun var bevisst sin rolle som språklig forbilde og var lydhør i kommunikasjonen med alle barna.
Bokstavlydhjelperen bør være tilgjengelig, slik at barna kan ta den i bruk både i spontane og organiserte aktiviteter.
Bokstavlydhjelperen kan skrives ut og lamineres. Dersom dere lager egne bokstavplakater, husk å bruke illustrasjoner som støtter bokstavlyden. Det kan være bedre å ikke ha med bildestøtte hvis dere ikke finner illustrasjoner som støtter bokstavlyden.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan dere ta i bruk bokstavlydhjelperen som en del av barns utforksking av både muntlige og skriftlige språk?
- Hva gjør dere for å lage spennende språkmiljø i deres barnehage?
- Hvordan jobber dere for å møte de yngste barna i barnehagen når de utforsker sin tidlige skriving?