Lese og skrive påskekrim
Visste du at det å lese kriminalfortellinger i påsken er en særegen norsk tradisjon? Denne ressursen beskriver hvordan du kan lede elevene gjennom en helhetlig skriveprosess der elevene skal lage egen påskekrim. Vi har gitt førskrivingsfasen en stor plass i denne ressursen, slik at elevene får mulighet til å bygge kunnskap om både tema og teksttype.
Førskrivingsfasen
Før elevene selv skal skrive kriminalfortellinger må de bli kjent med sjangeren. Her har vi valgt å dele førskrivingsfasen i en lesedel og en aktivitetsdel.
Det finnes mange fine bøker og filmer som kan brukes til dette formålet. Spør på det lokale biblioteket, eller søk på nett for å finn passende bøker / fortellinger til ditt trinn. Her er et utvalg som kan passe for mellomtrinn.
Før lesing og under lesing: samtale om litteratur
La elevene snakke sammen om kriminalfortelling. Vet de hva det er? Har de noen eksemler på hva en krimfortelling kan inneholde? Her er noen hjelpespørsmål som kan brukes før lesing:
- Hva er en kriminalfortelling?
- Hvor kommer ordet «krim» fra?
- Hva vil det si at noe er spennende?
- Hva er en mistenkt?
- Hvem kan være deltakerne i en kriminalfortelling?
- Hvordan kan spenning skapes?
- Hva kan være mulige løsninger i ulike kriminalfortellinger?
Lag gjerne noen spørsmål som passer til den utvalgte teksten. Her er noen spørsmål som kan brukes som støtte:
- Hvem er hovedkarakteren?
- Hvem er de mistenkte, og hvordan vet du det?
- Hvordan brukes beskrivelser og adjektiv i fortellingen?
- Hvordan starter fortellingen?
- Hvordan slutter fortellingen?
- Er det en eller flere spenningstopper?
- Hva ble løsningen?
Kreativ idémyldring
Elevene trenger å få tid til å samle ideer om hva deres egen fortelling kan handle om. Her presenteres en aktivitet som både kan gjøres muntlig og skriftlig. Den kan også tilpasses utover slik den er beskrevet.
Individuelt
- La elevene skrive et kort mysterium på lapper (hver elev kan med fordel skrive flere).
- La elevene skrive to til tre lapper med navn på karakterer.
Alle lappene som elevene har skrevet samles i to bunker, en mysteriebunke og en karakterbunke. Hvis det er vanskelig for elevene å komme på noe, eller det av andre grunner er hensiktsmessig, kan lærer gjøre klar slike bunker på forhånd. En viktig regel er uansett å ikke ha navn på medelever i karakterbunken. De kan gjerne tipses om å bruke kjendiser eller kjente karakterer fra bøker, TV-serier og filmer.
I par
- Elevene trekker et mysterium og to karakterer.
- Sammen lager de en kort, muntlig fortelling rundt de to karakterene og mysteriet. Hvorfor karakterene er mistenkte må også være med, men løsning trenger ikke presenteres.
I plenum
- Hvert par presenterer fortellingen sin for resten av elevgruppa.
- Medelever kan gjerne komme med forslag til hvem den skyldige kan være.
Personkart
Nå kan elevene individuelt gå i gang med å fylle ut sitt eget personkart, men lærer bør gå gjennom skjemaet før elevene får starte utfyllingen. Det er viktig å påpeke at fortellingen ikke skal skrives i skjemaet, men at det kun skal brukes stikkord.
I personkartet kan de bruke karakterer som de har fått tips om i forrige aktivitet, eller finne på helt egne. Det samme gjelder mysteriet. Det kan med fordel gis rom for at elevene får snakke sammen underveis. Da kan de låne ideer fra hverandre for å ferdigstille personkartet sitt.
De må også velge hvem av de mistenkte som skal være den skyldige, og hvorfor vedkommende er skyldig.
Når elevene er ferdige med å fylle ut personkartet kan de gå sammen i grupper og fortelle det de har skrevet. Dette er en god forberedelse når de skal fortsette med beskrivelsene slik det er skissert i neste aktivitet.
Beskrivelse av karakterer
Før elevene går i gang med å skrive en sammenhengende tekst kan det være lurt å jobbe med deler av teksten. Her har vi valgt ut beskrivelser som et område man kan ha ekstra fokus på i kriminalfortellingen.
Forslag til arbeid:
- Les vedlagt ark hvor ulike karakterer er beskrevet. Samtale rundt hva beskrivelsene inneholder. Aktuelle spørsmål kan være «Hvilke ord brukes i beskrivelsen?» og «Hva gjør at du tenker at denne karakteren er nifs?»
- Ha en felles idémyldring på adjektiv som kan beskrive karakterer. La dette være en ordbank som er tilgjengelig når elevene skal skrive egne beskrivelser.
- Bruk skriverammen «Beskrivelser av karakterer» som du finner nederst i ressursen, og la elevene tegne karakterene sine. Deretter kan de beskrive dem med stikkord og korte setninger, som for eksempel «Lang, svart stokk» eller «mørkt, bustete hår».
Foto: scampion / CC BY-SA 2.0
Skriving av kriminalfortelling
Når elevene går i gang med å skrive fortellingene sine, kan de med fordel sitte sammen i par eller grupper. Da kan de skifte mellom å fortelle muntlig, og skrive på fortellingen sin. Med støtte i personkartet og skriverammen «Beskrivelse av karakterer», kan de bygge opp fortellingen sin. Underveis kan de få i oppgave å fortelle muntlig hva de skriver på, og hvordan de tenker å gå videre i fortellingen.
Tilpass støtte til elevene
Noen elever kan ha nytte av å få setningsstartere eller ordbanker som hjelp når de skal skrive (Se idéboks nederst på siden). Dette kan det også jobbes med i fellesskap ved at de utarbeider slike ordbanker og setningsstartere sammen. Tilpass dette til elevgruppa.
Andre vil kunne ha nytte av å jobbe isolert med deler av teksten. Start hver skriveøkt med ulikt fokus. Kanskje kan en økt starte med innledning? Hvordan kan vi bygge opp en spennende innledning på kriminalfortellingen? Bruk kriminalfortellinger dere har lest som støtte i arbeidet. Hva gjør forfatteren for å skape spenning?
Formålet med teksten
Velg på forhånd eller la elevene velge hvordan teksten skal presenteres. Skal det være en digital, skriftlig tekst? Skal det bli en tegneserie? Eller hva med å lage lydbok? Her er det viktig å huske hva som er formålet med teksten, og at elevene kjenner formålet.
Foto: Neil Morales / CC BY-SA 2.0
Ferdigstilling
La elevene få tid til å ferdigstille tekstene sine. Kun små revideringer gjøres på teksten i denne fasen, og det viktigste spørsmålet eleven kan få nå er: Har du fått skrevet det du ville skrive?
Tips
- Elever som blir tidlig ferdig kan få lov til å spille inn en kort videosnutt der de presenterer kriminalfortellingen sin på en slik måte at andre får lyst til å lese den.
- Les fortellingene den siste dagen før påskeferien, og la medelever få gjette hvem den skyldige er!
- Kopier opp en bok med «Klassens påskekrim» til hver elev. Da har de noe å lese i påskeferien!