TV-serien «Skolebytte» – en ressurs for klasserommet
«Skolebytte» gir et unikt innblikk i hvordan ungdomsskoleelever opplever å møtes på tvers av sosiale, kulturelle og geografiske skillelinjer. I serien følger vi tolv niendeklassinger fra Bjøråsen skole på Romsås øst i Oslo og tolv niendeklassinger fra Uranienborg på Frogner på Oslo vest. Sammen danner de en ny klasse. Elevene utfordres på egne og andres fordommer, og serien aktualiserer mange spørsmål knyttet til mangfold, fellesskap, likhet og ulikhet.
Skolebytte er derfor et godt utgangspunkt for faglige samtaler og refleksjoner i ungdomsskolen, men kan også passe for elever på mellomtrinnet og videregående skole. I denne ressursen finner du forslag til både fagovergripende og fagspesifikke oppgaver, med hovedvekt på skriving, men også med mulighet for muntlige diskusjoner og gruppearbeid.
Muligheter i klasserommet
Skolebytte gir lærere en inngang til å tematisere og diskutere en rekke ulike faglige og mellommenneskelige problemstillinger med elevene, på måter som gjør det mulig å koble elevenes egne erfaringer i egen kontekst til større samfunnsspørsmål. I de ulike episodene legger lærerne til rette for mange praktiske og varierte læringsaktiviteter som kan prøves ut med egne elever (se elevkanalen.no for beskrivelser av aktivitetene). I tillegg inspirerer serien til utvikling av skriveoppgaver, muntlige diskusjoner og tverrfaglige prosjekter som både kan styrke faglig forståelse og bidra til elevenes personlige og sosiale utvikling langt utover Oslos grenser.
Temaene i serien treffer ungdomsskoleelever fordi de oppleves som aktuelle og relevante i deres hverdag, og vi vil særlig argumentere for at tematikkene egner seg som utgangspunkt for skriving. Når elevene får skrive om spørsmål som angår dem selv og samfunnet de lever i, øker motivasjonen for å skrive. Gjennom skriving får elevene utforske egne meninger, begrunne standpunkter og komme med personlige betraktninger – samtidig som de får øve på viktige språklige ferdigheter som de trenger både på skolen og i livet ellers.
Demokrati og medborgerskap
Skolebytte kan knyttes til det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap (LK20). Serien viser hvordan skolen kan være en arena for deltakelse, inkludering og demokrati i praksis.
Gjennom møtet mellom elever fra ulike miljøer åpner serien for refleksjon om ressursfordeling, kulturformer og hverdagsliv. Diskusjoner og oppgaver gir elevene mulighet til å bryne egne forståelser og oppleve hvordan mangfold kan bidra til fellesskap. Serien legger også til rette for at elever kan utvikle et kritisk blikk på samfunnsstrukturer og på sin egen rolle som deltakere i samfunnet.
Folkehelse og livsmestring
Skolebytte kan også knyttes til det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring (LK20). Serien synliggjør hvordan trivsel, trygghet og fellesskap påvirker både helse og læring. Den gir eksempler på hvordan mestring av sosiale og faglige situasjoner kan styrke identitet og selvbilde, samtidig som den viser hvor krevende nye rammer kan være.
I møte med serien kan elevene reflektere over egne erfaringer: Hvordan håndterer de endringer? Hva skaper et godt psykososialt miljø? Hvordan kan de selv bidra til at fellesskapet styrkes?
Bærekraftig utvikling
TV-serien Skolebytte synliggjør også hvordan sosial rettferdighet og likeverd kan utforskes gjennom møter mellom ungdommer med ulik bakgrunn. Serien tematiserer bærekraft på flere nivåer, blant annet gjennom kontrastene mellom elever som bor trangt og lever med begrensede ressurser, og andre som har god plass, økonomisk trygghet og tilgang til luksusvarer som dyre klær og vesker. Slik knytter serien seg direkte til det tverrfaglige temaet Bærekraftig utvikling i LK20, som i tillegg til å handle om miljø, klima og bærekraftige levemåter, også handler om fattigdom, fordeling av ressurser, helse, utdanning og likestilling. Ved å la elever fra Oslo øst og vest møtes, utfordres fordommer og stereotypier, og seerne får et innblikk i hvordan ulikhet kan oppstå, men også hvordan dialog, respekt og forståelse kan bygge broer.
Forslag til oppgaver
I det følgende gir vi forslag til oppgaver som kan brukes i forbindelse med visning av TV-serien i klassen. Det er ikke meningene at elevene skal gjøre alle oppgavene, men at læreren velger ut oppgaver som passer for sin klasse og sitt/sine fag. De innledende oppgavene passer både til serien som helhet og til enkeltepisoder, og kan gjennomføres før, under eller etter visningen. Deretter presenteres mer fagspesifikke oppgaver i norsk, samfunnsfag, KRLE og utdanningsvalg. Disse oppgavene kan også egne seg for tverrfaglig arbeid. Hovedvekten ligger på forslag til skriveoppgaver, men mange av oppgavene kan brukes som grunnlag for diskusjoner i par, grupper eller hel klasse også.
Før visning
Forslag til tenkeskrivingsoppgaver:
- Hva ville ha vært utfordrende for deg om du skulle ha byttet skole med en annen elev på et annet sted?
- Hva er viktigst for deg for at du skal trives på skolen? (venner, lærere, fag, miljø, ressurser og så videre).
- Hvordan tror du ulikhet mellom skoler kan oppleves for elever?
Forslag til gruppeoppgaver:
- Diskuter i par eller små grupper: Hvordan er deres egen skolehverdag? Hva setter dere mest pris på ved deres skole? Hva skulle dere ønske var annerledes?
- Lag en plakat eller tankekart med ord og begreper dere forbinder med en «god skole».
- Lag klassens «ønskeliste»: Hva skal til for at vår skole skal være et trygt og inkluderende sted?
Under visning
For at elevene skal være aktive seere og ha et godt grunnlag for samtale i etterkant av visningen kan de få et ark med spørsmål de skal notere stikkord til mens de ser. Disse spørsmålene kan gjerne tilpasses innholdet i hver enkelt episode.
- Hvilke forskjeller mellom skolene blir tydeligst?
- Hvordan reagerer elevene på å være i et nytt miljø?
- Hvilke følelser eller reaksjoner legger du spesielt merke til?
- Hvilke diskusjoner mellom elevene synes du er spesielt interessante?
Etter visning
Refleksjon i grupper og helklassesamtaler:
- Hvilke nye perspektiver fikk du på din egen skolehverdag etter å ha møtt elevene fra Bjøråsen og Uranienborg skole?
- Hva kan serien lære oss om likhet, ulikhet, mangfold og fellesskap i samfunnet?
- Les anmeldelser av serien. Er dere enig eller uenig i det anmelderen skriver? Begrunn svaret deres.
Oppgaver i norsk
Diskusjons- og refleksjonsoppgaver:
- Skolebytte er en dokumentarserie som har fått mye oppmerksomhet i mediene.
- Hvem tror dere serien først og fremst er laget for – ungdom, voksne, politikere eller andre?
- Hva slags bilde gir serien av Oslo øst og Oslo vest?
- Hva tror dere kunne blitt fremstilt annerledes om Skolebytte hadde skjedd andre steder i Norge?
- Hvor mye kan en dokumentarserie egentlig vise av virkeligheten?
- Hvilke fortellergrep har serieskaperne brukt for å skape engasjement?
- I serien møter vi ungdommer som har ulike bakgrunner, interesser og utfordringer.
- Kjenner dere dere igjen i noen av elevene? På hvilken måte?
- Hva er likt og ulikt mellom deres egen skolehverdag og den som vises i serien?
- Har dere selv opplevd situasjoner der fordommer eller misforståelser har oppstått på grunn av bakgrunn, språk eller kultur?
- I Skolebytte møter vi elever som bruker ulike språk, dialekter og slang.
- Hva forteller språk og dialekt om hvem vi er og hvor vi kommer fra?
- Har dere opplevd at språkbruk kan bidra til å skape fordommer eller fellesskap?
- Hvordan blir språket brukt til å uttrykke identitet i serien?
Skriveoppgaver:
- Skriv en tekst der du reflekterer over hvordan det ville være for deg å bytte skole på samme måte som deltakerne i serien. Hva hadde vært utfordrende for deg? Hvilke muligheter hadde det gitt deg?
- Skriv en tekst der du reflekterer over hvordan skolen kan bidra til å inkludere elever med ulike kulturelle og språklige bakgrunner. Knytt refleksjonene dine til eksempler fra serien.
- Skriv en tekst der du reflekterer over hva språk betyr for identiteten vår. Bruk gjerne eksempler fra deg selv eller andre du kjenner.
- Skriv en argumenterende tekst der du diskuterer om alle elever bør oppleve å være i et mangfoldig læringsmiljø. Argumenter for eller imot, og bruk gjerne serien som eksempel.
- Skriv en fortelling om en elev som flytter fra en homogen skole til en mangfoldig skole – eller motsatt. Hvordan påvirker skolebyttet opplevelsen av skolen og forholdet til venner og lærere?
- Skriv en fortelling om en ungdom som står foran et vanskelig yrkesvalg. Hva slags råd får de fra familie og venner? Hva velger de til slutt, og hvorfor?
- Tenk deg at du er en av elevene i serien. Skriv en dagbokside der du beskriver følelser, tanker og opplevelser fra første dag.
- Skriv en tekst der du beskriver dialekten du snakker (eller en dialekt du kjenner). Hva kjennetegner den? Hvorfor tror du den har blitt slik? Hvordan opplever du at folk reagerer på den?
Podkast, video eller intervju:
- Lag en video eller podkast som handler om hva som er med på å gjøre en skole god.
- Lag et intervju med en person som har en annen språklig eller kulturell bakgrunn enn deg selv. Formålet med intervjuet er at du skal bli bedre kjent med bakgrunnen til denne personen. Still for eksempel spørsmål om språk, identitet, hverdag og kultur (for eksempel tradisjoner, fritid eller familie).
Oppgaver i samfunnsfag
Diskusjons- og refleksjonsoppgaver:
- På hvilke måter ligner livene til ungdommene fra østkanten og vestkanten hverandre? Hvilke ulikheter er mest tydelige?
- I serien sier elevene fra vest at østkantungdom «snakker kebabnorsk, lager gjenger og er farlige», mens elevene fra øst sier at vestkantungdom er «rike og bortskjemte» Hvilke stereotyper ligger bak, og hva tenker dere om slike beskrivelser av andre?
- Hvilke kulturelle uttrykk (språk, klesstil, mat, fritid, normer) opplever dere i serien som «typisk øst» og «typisk vest»?
- Hva betyr «å identifisere seg» med et sted / en gruppe / en kultur? Hvordan uttrykker ungdommene i serien sine identiteter (språkbruk, klær, normer, fritidsaktiviteter, familieforhold og så videre)?
- Hvordan påvirker familiesituasjon, bakgrunn, religion og tradisjoner elevenes verdier og valg? Er det situasjoner i serien der elever føler at de må skjule eller forandre deler av sin identitet for å bli akseptert? Hva forteller det oss om press og forventninger i samfunnet?
- Hvilke fordeler kan det ha at ungdom fra ulike bakgrunner møtes, som i Skolebytte? Hvilke nye perspektiver eller forståelser kan oppstå?
- Tenk på deres eget lokalmiljø/skole: Hva slags stereotyper kan finnes der (sosiale, kulturelle og/eller geografiske)?
- Hvordan kan tilbakemeldinger fra fellesskapet påvirke selvbildet vårt? Hva skjer når vi får både positive og negative tilbakemeldinger fra fellesskapet rundt oss?
- Hvordan kan det å føle seg akseptert eller avvist i et fellesskap påvirke selvbilde og identitet?
Spørreundersøkelse:
Lag en spørreundersøkelse blant elevene på egen skole om trivsel, læringsmiljø og opplevelse av ulikhet. Sammenlign resultatene med inntrykkene fra serien.
Fagtekst:
Skriv en fagtekst der du beskriver forskjellen mellom å gå på en skole med stort kulturelt og språklig mangfold og en skole som er mer homogen. Hva er fordelene og utfordringene ved begge?
Fagtekst:
Undersøk hva «sosial ulikhet» betyr, og skriv en fagtekst hvor du forklarer hvordan ulikhet kan vise seg i skolen.
Sammenligningsoppgave:
Sammenlign de to skolene fra serien. Hva er likt? Hva er forskjellig? Hvordan skiller de seg når det gjelder miljø, elevens bakgrunn, læring og trivsel?
Oppgave med bruk av KI:
Be KI skrive en tekst om hvordan ungdom typisk er på ditt hjemsted (hva liker de å gjøre, hvordan kler de seg, hvilke politiske holdninger har de og lignende). Hvordan kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen? Hvilke stereotypier/generaliseringer kommer frem?
Forslag til ledetekst:
«Kan du beskrive en typisk ungdom fra tettsted/bydel i by/fylke? Hva er spesielt med dem? Hva liker de å gjøre på fritiden? Hva spiser de? Hvordan kler de seg? Hvilke politiske holdninger har de? Hvilken musikk lytter de til? Hva liker de ikke? Kan du også lage en fiktiv karakter basert på beskrivelsen din? Kan du lage en illustrasjon av denne karakteren? Til slutt, kan du gi meg kildene du bygger påstandene dine på.»
- Om dette var en beskrivelse av deg: Hva kjenner du deg igjen i, og hva kjenner du deg ikke igjen i?
- Om dette var en beskrivelse av ungdom generelt fra ditt hjemsted: Hva synes du passer, og hva synes du ikke passer?
- Skriv en tekst der du reflekterer kritisk over innholdet i den KI-genererte beskrivelsen.
- Hvilke deler av beskrivelsen stemmer godt med din oppfatning av ungdom fra hjemstedet ditt?
- Hvilke deler er så generelle at de egentlig kunne ha passet til å beskrive ungdom fra hvor som helst?
- På hvilken måte mener du at denne beskrivelsen er en stereotypisk beskrivelse?
- Hvilke kilder bygger beskrivelsen på? Hvordan vurderer du disse kildene?
Norsklærarar, kva med å la elevane arbeide med NRK-serien «Beist», basert på Michael Stilsons populære ungdomsroman «Bare spille ball»? Vi har laga refleksjonsspørsmål og skriveoppgåver til serien.
Oppgaver i KRLE
Diskusjons- og refleksjonsoppgaver:
- Hva synes dere er de viktigste tingene i livet? Ville noen i en annen kultur eller religion kanskje svart annerledes? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hva kan gjøre det vanskelig å være seg selv når du lever i et mangfoldig samfunn? Hva kan gjøre det lettere?
- Hva er det beste med å vokse opp i et mangfoldig samfunn? Finn konkrete eksempler fra deres egen skole eller nærmiljø eller bruk eksempler fra serien.
- I serien ser vi at familiene går på besøk til hverandre og spiser middag sammen.
- Hvordan kan et felles måltid skape vennskap eller bygge broer mellom mennesker med ulik bakgrunn?
- Hvilke likheter og forskjeller kan du se mellom din egen families måltidstradisjoner og de du møter i serien?
- Hvordan kan vi vise respekt for andres måltidstradisjoner selv om de er forskjellige fra våre egne?
Spørreundersøkelse:
Lag en spørreundersøkelse blant elever på egen skole om deres religiøse og kulturelle bakgrunn. Sammenlign resultatene med inntrykkene fra serien. Hva er likt? Hva er forskjellig? Lag en presentasjon i for eksempel PowerPoint for å vise resultatene dine og presenter for klassen eller gruppa di.
Refleksjonstekst:
Skriv en tekst der du reflekterer over hvordan du ville ha opplevd å være i et miljø der alle er ganske like, sammenlignet med et miljø der mange er forskjellige? Hva ville du lært mest av, tror du?
Refleksjonstekst:
Hvordan kan det å vokse opp som minoritet i et homogent samfunn påvirke hvem du føler at du er? Skriv en tekst der du reflekterer over hva som former identiteten din, og hvordan møter med ulike kulturer og livssyn kan være både utfordrende og berikende.
Drøftende tekst:
Skriv en tekst der du drøfter hvordan det å vokse opp i et mangfoldig samfunn kan være en ressurs, men også skape konflikter. Bruk eksempler fra enten skole, lokalsamfunn eller verden generelt.
Drøftende tekst:
I episode 2 diskuterer elevene blant annet elevene homofili. Hvilke synspunkt kommer fram blant elevene? På hvilken måte tenker du at ulike religioner og livssyn kan påvirke unges forhold til egen seksualitet? Skriv en drøftende tekst eller diskuter i grupper.
Tematikken i NRK-serien Rådebank danner et godt utgangspunkt for å skrive norskfaglige tekster knyttet til det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring».
Oppgaver i utdanningsvalg
Episode 3 tar opp viktige spørsmål knyttet til økonomi og yrkesvalg, og episoden er derfor et godt utgangspunkt for å diskutere hva som påvirker elevenes utdannings- og yrkesvalg.
Diskusjons- og refleksjonsoppgaver:
- I denne episoden spør læreren elevene om hva de vil definere som viktig for et godt voksenliv. Hva tenker du er viktig for et godt voksenliv?
- En av elevene sier at familie, helse og penger er de tre viktigste tingene i livet. Hva tenker du er de viktigste tingene i livet?
- Hva og hvem tenker du påvirker ditt utdannings- og/eller yrkesvalg?
- Hvilke drømmer for framtida har du, og hva må du gjøre for at drømmene dine skal bli en realitet?
- Er det viktig å ha en jobb for å ha et godt voksenliv? Hvorfor/hvorfor ikke?
Reflekterende tekst:
Skriv en tekst om hvilke faktorer du tror kommer til å påvirke dine egne valg av utdanning og yrke i framtiden. Ta utgangspunkt i interesser, familie, venner, samfunnets behov, lønn, eller andre ting du mener er viktige.
Argumenterende tekst:
Mange mener at ungdom bør velge yrke ut fra hva de selv brenner for, mens andre mener at man først og fremst bør velge ut fra hva som gir gode jobbmuligheter. Skriv en tekst der du argumenterer for ditt syn for hva som er viktig i valg av yrke.
Drøftende tekst:
Artikkelen «Kjønnsdelt arbeidsmarked» viser at kjønn påvirker hvilke jobber folk velger. Skriv en tekst der du drøfter ulike grunner til at jenter og gutter ofte velger forskjellige yrker, og hva slags konsekvenser dette kan få for den enkelte, for arbeidsplassen og for samfunnet. Artikkel: Kjønnsdelt arbeidsmarked (Utdanning.no).
Intervjuoppgave:
Lag et intervju med en voksen om hva som påvirket yrkesvalget hans/hennes. Presenter intervjuet som en kort artikkel eller et portrett.
Fakta
- Dokumentarserie på TV2
- Fem episoder
Relevante linker
-
Skolebytte ligger tilgjengelig på Elevkanalen med feidepålogging. Her finnes også lærerveiledning og oppgaver elevene kan jobbe med.
-
Overordnet del av læreplanverket Kunnskapsdepartementet (2017).
-
Unikt eksperiment i ny TV 2-dokumentarserie (Pressemelding).
- «Skolebytte»-elevene: – Var mange fordommer (VG).
Alle bilder er fra TV2.