Ny forskningsartikkel: 90 år med skriveopplæring – hva har vi lært?

Hvordan har forskning på skriveundervisning utviklet seg fra 1930-tallet til i dag?

En ny systematisk gjennomgang av 859 eksperimentelle studier viser en kraftig økning i både omfang og kvalitet – og gir verdifull innsikt for lærere, lærerutdannere og skriveforskere.

Studien dokumenterer:

  • En historisk utvikling fra staving og håndskrift til strategisk skriving og digitale verktøy.
  • Økt bruk av forskningsdesign med høy validitet.
  • Betydningen av europeisk forskning siden 1970-tallet.
  • De mest produktive forskerne på feltet.

For deg som underviser i skriving, forsker på skriveopplæring eller utdanner fremtidens lærere, gir denne artikkelen et solid kunnskapsgrunnlag for videre arbeid og forskning.

Artikkelen er forfattet av internasjonale skriveforskere, deriblant professor Gustaf B. Skar ved NTNU Skrivesenteret.