Halloween på Rosenborg skole

Hvert tredje år gjennomfører Rosenborg skole et halloween-opplegg litt utenom det vanlige for en ungdomsskole. Alle ansatte og elever er i sving når et nytt mordmysterium skal løses.

Lek og alvor på ungdomsskolen

Overgangen fra barneskole til ungdomsskole innebærer et skifte for elevene. De blir vurdert på nye måter, karakterer blir stående på vitnemålet, og mange elever føler på et større ansvar. Selv om ungdomsskoletiden for mange bærer preg av et større alvor, er det viktig å bevare leken i hverdagen. Dette har Øystein Gjerde Nilsen, lærer ved Rosenborg ungdomsskole, tatt på største alvor.

Folk kommer med kostymer, det er utkledning – hele dagen er annerledes

Sammen med kollegaer fra skolens engelskseksjon fikk Øystein en idé om å lage et spennende og annerledes opplegg hvor alle skulle være med på å leke en hel dag – både personalet og elevene. Selv opplevde han at elevene på mange måter hadde sluttet å leke når de kom på ungdomsskolen. De vil helst bare henge med medelevene sine. Øystein hadde en mistanke om at elevene innerst inne fortsatt ville leke, for det ville jo han, selv om han er voksen. Han trengte bare en god unnskyldning for å få med hele gjengen på leken. 

Planlagt lek

For Rosenborgs del valgte de å gå helhjertet inn i prosjektet til Øystein, noe som krevde mye planlegging og tid, men som til gjengjeld har skapt en leken skolekultur og et konsept som skolen har valgt å gjennomføre på fast basis. Riktignok gjennomføres mordmysteriet på halloween bare hvert tredje år – både fordi det er tidkrevende å planlegge, men også for å gi plass til andre læreres idéer. I skrivende stund planlegges det for eksempel et reklamefilmprosjekt hvor hele skolen skal produsere reklamefilmer. 

Faglig eller sosial læring?

Mordmysteriet på halloween gjennomføres på en skoledag med seks ulike stasjoner som elevene skal gjennom. De fordeles i grupper og må samarbeide godt for å komme i mål på de ulike stasjonene. På hver stasjon finnes det et hint, en brikke i det store puslespillet, som kan bidra til at de løser mordmysteriet. Underveis må de holde styr på en tidslinje som plasserer hendelser og mistenkte i et logisk system.

På starten av dagen er det flere mistenkte i saken, noe som lanseres i anslaget som Øystein presenterer på morgenen i aulaen foran hele skolen. Lærerne har nemlig spilt inn en video, satt sammen som en nyhetssending, hvor de spiller ulike roller. Det at elevene får se lærerne i nye roller, der de lever seg inn i karakteren sin, er med å ufarliggjøre leken de også skal være med på. Det å kunne gå ut av den vanlige rollen som «den strenge mattelæreren» kan være befriende også for de ansatte, hevder Øystein. Til og med renholderne og administrativt ansatte på skolen deltar i mordmysteriet. Dette bidrar til et inkluderende miljø hvor man får se litt nye sider av hverandre. 

Det varierer fra gang til gang hva som skjer på de ulike stasjonene i mordmysteriet. Noen ganger handler oppgavene om lesing og skriving, andre ganger mer om samarbeid og sosial læring. Fordi alt foregår på engelsk, får elevene bruke språket aktivt – de leser nye hint, diskuterer mulige løsninger og argumenterer for hvem de tror er morderen. Slik får de øvd seg på både muntlige og skriftlige ferdigheter i engelskfaget, der kommunikasjon og samhandling står sentralt i læreplanen. På den måten blir prosjektet både lek og språklæring i praksis.

Øystein setter også halloween-prosjektet i sammenheng med sosial læring og danning fra læreplanens overordnete del – elevene skal få noe ut av prosjektet som mennesker, ikke bare læring i fag.

Vi kommer tilbake litt forfrisket, når det er mandag igjen.

Han forteller at et lignende opplegg også kan gjennomføres i mindre skala og på flere årstrinn i grunnskolen. Han mener at kjernen i denne type lek er å skape et lite univers som elevene lever seg inn i og ønsker å utforske sammen. Leken kan gjennomføres som et stasjonsarbeid, slik de gjør på Rosenborg, hvor de ulike stasjonene fylles med aktiviteter.

Fikk du lyst til å prøve noe lignende på din skole? Start i det små – lag et lite univers som inviterer elevene til lek, samarbeid og utforsking. Bruk Rosenborgs eksempel som inspirasjon til å skape læringssituasjoner der både faglig og sosial utvikling får plass. Det trenger ikke være halloween for å skape magi i klasserommet.

Tips til planlegging


 

  • Velg et tema som fenger elevene – det trenger ikke være krim. Året er fullt av påskudd: oppstartsdager, halloween, jul, påske, FNs verdensdag for lek (11. juni) og mye mer. 
  • Bruk skolens spesialrom – lag stasjoner som passer til ulike fag og aktiviteter.
  • Planlegg for samarbeid og dialog – lag oppgaver som krever at elevene leser, diskuterer, skriver, snakker og løser problemer sammen.
  • Tenk tverrfaglig og kreativt – trekk inn film, musikk, litteratur, populærvitenskap eller uttrykksformer fra elevenes fritid, som spill eller sosiale medier.
  • Gi rom for elevmedvirkning – still åpne spørsmål, gi rike oppgaver, og la elevene være med på å forme historien eller løsningen.
  • Skap trygghet for lek – vær tydelig på at dette ikke skal karaktervurderes. Leken i seg selv er læring.
  • Varier gruppeinndelingen – prøv å sette sammen grupper på tvers av klasser, men innen samme trinn, slik Rosenborg gjør. Det skaper nye sosiale arenaer. 
  • Lek selv – det gjør skolehverdagen litt mindre alvorlig, både for elevene og for deg.