Første utrop til Skriv! Les! 2026
Konferansen Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy arrangeres av Skrivesenteret og Nasjonalt lesesenter for å bidra til økt kunnskap om lesing, skriving og literacy i Norden.
Konferansen blir arrangert for åttende gang 12. og 13. mai 2026 på Scandic Hell, på Værnes utenfor Trondheim. I forkant av konferansen, 11. mai, tilbys kurs for ph.d.-stipendiater. Vi ønsker at denne konferansen, i tillegg til å by på gode foredrag og muligheten til å presentere egen forskning, er en sosial møteplass for kollegaer i de nordiske landene.
Hovedforedragsholdere 2026
- Professor Per Henning Uppstad og førsteamanuensis Bente Walgermo, Universitetet i Stavanger/ Nasjonalt Lesesenter.
- Professor Michael Tengberg, Karlstads universitet.
- Lektor/ professor 2 Line Møller Daugaard, Aarhus universitet og NTNU.
Konferansens tema
Tema for Skriv! Les! 2026 er språk, læring og teknologi i Norden. Digitale tekster og verktøy har blitt stadig mer utbredt i skole og utdanning i de nordiske landene de siste tiårene. Tilgang til nye teknologier som kunstig intelligens utfordrer etablerte vurderingspraksiser i utdanningssystemer. Samtidig har mange engasjert seg i debatter om skjermer i skolen, fallende leseresultater og -motivasjon, og læreres digitale kompetanse.
Konferansen Skriv! Les! 2026 reiser følgende spørsmål: Hvordan påvirkes lesing, skriving, muntlighet og vurdering av nye digitale virkeligheter? Hvilke muligheter og utfordringer gir kunstig intelligens for literacy-praksiser, språkpolitikk og demokrati i nordiske utdanningskontekster? Hvordan påvirkes barn og unges ferdigheter og praksiser i skolen av de nye medievanene?
Vi inviterer forskere fra Norden til å sende inn bidrag i form av enkeltstående presentasjoner og symposier som tar opp denne tematikken. Vi inviterer også andre literacy-relaterte bidrag på områder som belyser lesing, skriving og literacy med utgangspunkt i ulike perspektiver:
- lese og skrivedidaktikk
- grunnleggende ferdigheter i fag
- vurdering og kartlegging
- andrespråksundervisning
- vansker med lesing og skriving
- språkutvikling i et livsløpsperspektiv
- samtale om tekster
- multimodale tekster
- lesing og skriving utenfor skolen
- multiple tekster
- tidlig innsats
- critical literacy.
Presentasjonsformater
På konferansen vil det være tre ulike presentasjonsformater:
- Paper-presentasjoner: 20 min presentasjon + 10 min diskusjon.
- Poster-sesjon: I poster-sesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra erfarne forskere. Alle som har fått godkjent poster-presentasjon vil også få gi en kort (to til tre minutters) forhåndsomtale av sin poster i en av plenumssesjonene, slik at konferansedeltagerne er orientert om alle posterne.
- Symposium: fire til seks presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (90 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren.
Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
Abstrakt
Abstraktet skal inneholde maksimum 350-500 ord og skal ha følgende oppsett:
- Tittel
- Forfatter(e)
- Forskningsemne
- Teoretisk rammeverk
- Metodologi/forskingsdesign
- Forventa konklusjoner/funn
- Relevans for forskingsfeltet.
Tidspunkt/frister
- Det åpnes for innsending av abstrakt den siste halvdel av september 2025.
- Frist for innsending av abstrakt er 1. desember 2025.
- Tilbakemelding på innsendte abstrakt kommer før 16. januar 2026.
- Påmelding til konferansen åpnes siste halvdel av januar.
- Tirsdag 12. mai arrangeres konferansemiddag.