Første utrop til Skriv! Les! 2026

Konferansen Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy arrangeres av Skrivesenteret og Nasjonalt lesesenter for å bidra til økt kunnskap om lesing, skriving og literacy i Norden.

Konferansen blir arrangert for åttende gang 12. og 13. mai 2026 på Scandic Hell, på Værnes utenfor Trondheim. I forkant av konferansen, 11. mai, tilbys kurs for ph.d.-stipendiater. Vi ønsker at denne konferansen, i tillegg til å by på gode foredrag og muligheten til å presentere egen forskning, er en sosial møteplass for kollegaer i de nordiske landene.  

Logo for konferansen Skriv! Les1 2026.

Hovedforedragsholdere 2026

  1. Professor Per Henning Uppstad og førsteamanuensis Bente Walgermo, Universitetet i Stavanger/ Nasjonalt Lesesenter.
  2. Professor Michael Tengberg, Karlstads universitet.
  3. Lektor/ professor 2 Line Møller Daugaard, Aarhus universitet og NTNU.

Konferansens tema

Tema for Skriv! Les! 2026 er språk, læring og teknologi i Norden. Digitale tekster og verktøy har blitt stadig mer utbredt i skole og utdanning i de nordiske landene de siste tiårene. Tilgang til nye teknologier som kunstig intelligens utfordrer etablerte vurderingspraksiser i utdanningssystemer. Samtidig har mange engasjert seg i debatter om skjermer i skolen, fallende leseresultater og -motivasjon, og læreres digitale kompetanse.   

Konferansen Skriv! Les! 2026 reiser følgende spørsmål: Hvordan påvirkes lesing, skriving, muntlighet og vurdering av nye digitale virkeligheter? Hvilke muligheter og utfordringer gir kunstig intelligens for literacy-praksiser, språkpolitikk og demokrati i nordiske utdanningskontekster? Hvordan påvirkes barn og unges ferdigheter og praksiser i skolen av de nye medievanene?  

Vi inviterer forskere fra Norden til å sende inn bidrag i form av enkeltstående presentasjoner og symposier som tar opp denne tematikken. Vi inviterer også andre literacy-relaterte bidrag på områder som belyser lesing, skriving og literacy med utgangspunkt i ulike perspektiver: 

  • lese og skrivedidaktikk 
  • grunnleggende ferdigheter i fag 
  • vurdering og kartlegging 
  • andrespråksundervisning 
  • vansker med lesing og skriving 
  • språkutvikling i et livsløpsperspektiv 
  • samtale om tekster 
  • multimodale tekster 
  • lesing og skriving utenfor skolen 
  • multiple tekster 
  • tidlig innsats 
  • critical literacy.

Presentasjonsformater

På konferansen vil det være tre ulike presentasjonsformater: 

  1. Paper-presentasjoner: 20 min presentasjon + 10 min diskusjon. 
  2. Poster-sesjon: I poster-sesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra erfarne forskere. Alle som har fått godkjent poster-presentasjon vil også få gi en kort (to til tre minutters) forhåndsomtale av sin poster i en av plenumssesjonene, slik at konferansedeltagerne er orientert om alle posterne. 
  3. Symposium: fire til seks presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (90 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. 

Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk. 

Abstrakt

Abstraktet skal inneholde maksimum 350-500 ord og skal ha følgende oppsett: 

  1. Tittel 
  2. Forfatter(e) 
  3. Forskningsemne 
  4. Teoretisk rammeverk 
  5. Metodologi/forskingsdesign 
  6. Forventa konklusjoner/funn 
  7. Relevans for forskingsfeltet.

Tidspunkt/frister

  • Det åpnes for innsending av abstrakt den siste halvdel av september 2025.
  • Frist for innsending av abstrakt er 1. desember 2025. 
  • Tilbakemelding på innsendte abstrakt kommer før 16. januar 2026.  
  • Påmelding til konferansen åpnes siste halvdel av januar. 
  • Tirsdag 12. mai arrangeres konferansemiddag. 

Innsending av abstrakt