Dagsaktuelle skriveoppgaver i samfunnsfag og KRLE 

Hvordan kan du bruke autentiske og dagsaktuelle tekster som inspirasjon til å lage skriveoppgaver til elevene?

I denne ressursen viser vi et eksempel på hvordan en ungdomsskolelærer har utarbeidet skriveoppgaver der elevene blir bedt om å ta utgangspunkt i autentiske, samfunnsaktuelle tekster og reflektere over ulike følger av korona-viruset.
 

Plutselig en epidemi – hvem hadde trodd det?

– Plutselig ble skolen stengt. Det har ikke skjedd i fredstid før. Jeg som lærer er fortsatt litt satt ut av at det faktisk skjedde, så da kan jeg se for meg at du også tenker på det. Viruset heter SARS-CoV-2 (koronavirus), og media er fulle av artikler om hvordan vi som et samfunn bør takle det. Det er mange råd, og alle må ta et «samfunnsansvar». Det er forståelig om man blir litt engstelig, fordi dette er en ny situasjon for oss alle. Det er ekstra viktig å være kildekritisk i denne tiden. For all del: ikke tro på alt du leser i sosiale media. 

 

Oppgave 1. «Fotballsesongen er avlyst» 

Ta utgangspunkt i de to artiklene «Breddeaktiviteter stoppes ut april» og «Banen er fortsatt stengt».

Skriv en tekst der du reflekterer rundt disse spørsmålene. Husk å oppgi kildene du bruker. 

  • Hvorfor lager NFF slike retningslinjer? 
  • Hvorfor fortsetter ungdom å møtes på fotballbanene? 
  • Hvorfor er det viktig å respektere retningslinjene? 
  • Hva tenker du om dette?
     
  • Elevbesvarelse 1
  • Elevbesvarelse 2

 



OPPGAVE 2. «Kjære ungdom, vær så snill, dropp denne festen»

Ta utgangspunkt i de to artiklene «Ber ungdommen slutte å feste» og «Coronafester».

Skriv en tekst der du reflekterer rundt disse spørsmålene. Husk å oppgi kildene du bruker. 

  • Hvorfor skal ikke ungdom møtes til fest? 
  • Hva kan skje om de gjør det? 
  • Hvorfor gjør de det uansett? 
  • Hvem sitt ansvar er dette?
  • Hva tenker du om dette?
     


OPPGAVE 3. «De utsatte gruppene»

Ta utgangspunkt i en eller flere av artiklene «Eldre er mer utsatt»,  «Min datter tåler ikke å bli syk» og «Småbarnsmamma som vil leve».


Skriv en tekst der du reflekterer rundt disse spørsmålene. Husk å oppgi kildene du bruker.  

  • Hva betyr det at man er i «risikogruppen»?
  • Hva forteller personene i artiklene? 
  • Hvordan tror du det er å være i risikogruppen?
  • Hvilke retningslinjer er viktig å følge for å ikke videreføre smitte?
  • Hvis du ikke er i risikogruppen, og i tillegg er ung, hvorfor skal du bry deg om dette? 
     


OPPGAVE 4. «Fri tankestrøm»

Denne oppgaven er helt fri, og du kan skrive om akkurat det du tenker om temaet Korona. Kanskje du synes dette er litt spennende? Kanskje du er engstelig? Er det noen du er bekymret for? Hva har du tenkt mye på? Er det noe som er vanskelig med en slik situasjon? Er det noe som er litt fint? Er det noe som provoserer deg? 

Ta utgangspunkt i ett eller flere av spørsmålene over, og skriv en tekst. Bruk gjerne bildene som inspirasjon.

 
 
 

 


 

  • Takk til Mari-Jeanne Schjetne ved Blussuvoll Ungdomsskole, og takk til elever i 10b ved Vikhammer ungdomsskole.
  • Virusbilder: National Institute of Allergy and Infectious Diseases-Rocky Mountain Laboratories, NIH.
  • Last ned oppgavene som Powerpoint.

Her kan du laste ned oppgave på nynorsk:

Klikk for å laste ned
Til toppen